چیپ‌های گرافیکی Battlemage اینتل برای پشتیبانی از DisplayPort تا حالت UHBR13.5

منبع :  مرجع سخت افزار دسته بندی : دانش و فناوری کد خبر : 589126 1 هفته قبل 117

به تازگی خبرهای جدیدی به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه چیپ‌های گرافیکی Battlemage شرکت اینتل پشتیبانی از DisplayPort UHBR13.5 را ارائه می‌دهند، که یک ارتقاء نسبت به Alchemist UHBR10 محسوب می‌شود.

به عبارتی دیگر شرکت اینتل یک پچ‌های جدیدی را منتشر کرده است که پشتیبانی از نمایشگر را برای سری چیپ گرافیکی Battlemage فعال می‌کند. این پچ‌ها چندین تنظیم مجدد و تغییرات نام مختلف را معرفی می‌کنند و پچ‌هایی را که پیش‌تر در جای دیگری پیاده‌سازی شده‌اند، حذف می‌کند. با این حال، نکته جالب توجه این است که Battlemage حالت DisplayPort (2.1) UHBR20 را پشتیبانی نخواهد کرد.

پچ‌ها موارد زیر را لیست می‌کنند:

  • پشتیبانی از UHBR20 حذف شد.
  • drm/i915/xe2hpd: حداکثر نرخ DP را روی UHBR13.5 تنظیم کنید.

این نشان می‌دهد که بیت ریت فوق بالای 20 گیگابیت بر ثانیه (UHBR) از درایور نمایش حذف شده و کمپانی اینتل به طور خاص حالت UHBR 13.5 را به عنوان بیشترین نرخ تنظیم کرده است.

جزئیات نرخ انتقال DisplayPort 2.1 که در چیپ گرافیکی Battlemage اینتل پشتیبانی می‌شوند:

مشخصات DisplayPort 2.1 سه نرخ انتقال را نشان می‌دهد که شامل UHBR10 (10 گیگابیت در ثانیه برای هر خط)، UHBR13.5 (13.5 گیگابیت در ثانیه برای هر خط) و UHBR20 (20 گیگابیت در ثانیه برای هر خط) خواهد بود. گفتنیست که نرخ انتقال 10 گیگابیت در ثانیه الزامی خواهد بود (که در حال حاضر با مشخصات DP 1.4 در دسترس است)، در حالی که سرعت‌های 13.5 و 20 گیگابیت اختیاری هستند. آخرین مدل همچنین از مشخصات کابل‌های مختلفی به نام DP80 استفاده می‌کند.

چیپ‌های گرافیکی Battlemage اینتل برای پشتیبانی از DisplayPort تا حالت UHBR13.5

لازم به ذکر است که، مشخصات DP 2.1 در حال حاضر بر روی گرافیک‌های Radeon 7000 شرکت AMD با مدل‌های RX (بازی) که با سرعت 13.5 گیگابیت در ثانیه کار خواهند کرد، پشتیبانی می‌شود، و همچنین سری PRO (ورک‌استیشن) که می‌تواند تا سرعت 20 گیگابیت در ثانیه را ارائه کند. البته باید بدانید که، این موضوع در حال حاضر نمی‌تواند مهم باشد زیرا به ندرت مانیتورهایی وجود دارند که سرعت کامل 20 گیگابیت در ثانیه را پشتیبانی می‌کنند. در واقع، تا به حال تنها سه مورد اعلام شده است که به احتمال زیاد مقرون‌به‌صرفه نخواهند بود.
شرکت اینتل کارت‌های جدید خود را با عنوان 1.4a، DP 2.0 10G Ready برای چیپ‌های گرافیکی Alchemist، تبلیغ کرده است و تأکید می‌کند که از حالت‌های UHBR13.5 و 20 پشتیبانی نمی‌کند. با توجه به پشتیبانی Battlemage از نرخ انتقال 13.5 گیگابیت در ثانیه، این هنوز هم یک ارتقاء نسبت به Alchemist محسوب خواهد شد.

تاریخ عرضه به بازار

جدیدترین شایعات حاکی از آن است که معماری چیپ گرافیکی Battlemage باید نزدیک به روز جمعه سیاه به بازار عرضه شود. با این حال، کمپانی اینتل قصد دارد این معماری را فقط برای بازار کارت گرافیک گسسته استفاده نکند بلکه برای گزینه‌های یکپارچه نسل بعدی نیز به کار ببرد. این شرکت قبلاً تأکید کرده است که سری Intel Core Ultra 200V Lunar Lake امسال به بازار عرضه خواهد شد. این محصول دارای معماری Xe2-LPG با حداکثر 8 هسته Xe خواهد بود.

مطالب مرتبط:

  • پردازنده AMD PRO 8040 تراشه Core Ultra vPRO اینتل را در هم کوبید
  • پردازنده‌های Lunar Lake V اینتل دارای حداکثر 8 هسته در پیکربندی 4 هسته P و 4 LP E هستند
  • پردازنده‌های موبایلی AMD Zen 5 Ryzen: نسخه Fire Range در 8 تا 16 هسته، Strix Point در APUهای 28 واتی
  • عرضه لپتاپ های مجهز به RTX 4080/4090 شرکت Mechrevo با سیستم خنک کننده مایع!
مشاهده این خبر در سایت مرجع