کارآموزی چیست؟

منبع :  بلاگ ایران تلنت دسته بندی : آموزش و استخدام کد خبر : 487648 10 ماه قبل 234
مسیر شغلی

کارآموزی چیست؟

اگر دانشجو باشید و درباره راه‌های کسب مهارت در مشاغل مختلف تحقیق کرده باشید، حتما با مفهوم کارآموزی مواجه شدید و ممکن است با آن آشنایی داشته باشید. کارآموزی نوعی تجربه کاری است که به افراد مختلف این امکان را می‌دهد که دانش خود در تخصص‌های مختلف را توسعه دهند. گذراندن یک دوره کارآموزی، به شما کمک خواهد کرد که بتوانید مهارت‌های مورد نیاز برای صنعت انتخابی خود برای کار را کسب کنید. علاوه بر این، می‌توانید با حضور در دوره‌های کارآموزی کسب تجربه کنید و آن را در رزومه کاری خود بیاورید. در این مقاله، درباره این خواهم گفت که کارآموزی چیست، انواع مختلف کارآموزی چیست و در نهایت توضیح خواهیم داد که چرا کارآموزی مهم است و باید آن را هدف قرار دهید.

فهرست مطالب

  • کارآموزی چیست؟
  • هدف از کارآموزی چیست؟
  • انواع کارآموزی
    • کارآموزی با حقوق
    • کارآموزی بدون حقوق
    • دوره‌های کارآموزی غیرانتفاعی
    • دوره‌های کارآموزی دانشگاه
    • کارآموزی خارج از شرکت
  • ۳ راه برای یافتن دوره کارآموزی
    • ۱. از دانشگاه پرس‌وجو کنید
    • ۲. سراغ منابع آنلاین بروید
    • ۳. سراغ شرکت‌های مورد علاقه خود بروید
  • آیا شرایط تحصیلی برای گرفتن دوره کارآموزی وجود دارد؟

کارآموزی چیست؟

کارآموزی یک دوره ثابت از تجربه کارِ عملی است که معمولا برای دانشجویان و جوانان در نظر گرفته می‌شود. دانشجویان این فرصت را دارند تا دوره کارآموزی خود را در یک شرکت و یا در یک پروژه بگذرانند. به صورت کلی، کارآموزی یعنی یادگیری و کسب مهارت در صنعتی که برای کار انتخاب می‌کنید. علاوه بر این، کارآموزی را می‌توان پلی میان دانشگاه و بازار کار دانست و این فرصت برای کارآموز فراهم است که خود را به کارفرمایان نشان دهد و فرایند استخدام خود را راحت‌تر کند.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.
ساخت رزومه

طولِ دوره کارآموزی می‌تواند بین چند هفته تا چند باشد. پرداخت حقوق در دوره‌های کارآموزی نیز کاملا به نوع فعالیت شرکت بستگی دارد، به این معنا که برخی شرکت‌ها به کارآموز خود حقوق پرداخت می‌کنند و برخی این امکان را ندارند و به جای آن، امکان یادگیری و پیشرفت را برای آنها فراهم می‌کنند. آوردن دوره‌های کارآموزی در رزومه، به شما کمک خواهد کرد که بتوانید توانایی‌ها و مهارت‌های خود و همچنین تجربه‌ی کاری خود را به کارفرمایان نشان دهید.

هدف از کارآموزی چیست؟

کارآموزی چیست؟

به عنوان یک کارآموز، شما این فرصت را خواهید داشت که دوشادوشِ متخصصان و افراد حرفه‌ای در صنایع مختلف کار کنید و به دانش خوبی از شغل خود دست پیدا کنید. با حضور در دوره کارآموزی، نه تنها تجربه کاری کسب خواهید کرد، بلکه با افراد حرفه‌ای نیز آشنا خواهید شد و از آنها یاد خواهید گرفت. اینجاست که شبکه‌سازی شما با افراد حرفه‌ای آغاز می‌شود و این افراد می‌توانند از کارآموز تا مدیران حرفه‌ای را شامل شوند.

یکی دیگر از اهداف کارآموزی این است که بفهمید آیا دوست دارید این کار را انجام دهید یا خیر. وقتی صحبت از کاریابی می‌شود، اغلب همه دچار سردرگمی می‌شوند و نمی‌دانند که باید از کجا شروع کنند. دوره‌های کارآموزی به شما این شانس را می‌دهند که بدون تعهد، کارهای مختلف را آزمایش کنید. اگر خوش شانس باشید، چیزی را خواهید یافت که دوست دارید و اگر نه، حداقل می‌دانید این کار را انجام دادید و از آن خوشتان نیامده است. وقتی در شروع روند کاریابی هستید و به مراحل سخت آن رسیدید، پس چه بهتر که با کارآموزی بتوانید سنگینی انتخاب شغل را از دوش خود بردارید.

با توجه به اینکه شرکت در دوره‌های کارآموزی این روزها بسیار زیاد شده، بنابراین تعداد زیادی از کارفرمایان دوست دارند تا گذراندن این دوره را در رزومه کارجویان مشاهده کنند. مسلما افرادی که سابقه کاری مرتبط دارند، نسبت به افرادی که تنها دوره آکادمیک را گذرانده‌اند، ارجحیت دارند. گذراندن دوره‌های کارآموزی علاوه بر کسب مهارت و دانش، به شما مهارت‌های خاص هر صنعت را نیز یاد می‌دهد. برای اکثر کارفرمایان، حتی آنهایی که در استخدام تازه فارغ‌التحصیل‌شدگان ماهر هستند، هیچ چیز جذاب‌تر از داشتن تجربه واقعیِ کار نیست.

دیگر نکته مهم در مورد کارآموزی این است که، شرکت‌ها معمولا با برگزاری دوره‌های کارآموزی به دنبال این هستند که بتوانند افراد با استعداد را جذب فرصت‌های شغلی خود کنند. برای کارفرمایان، کارآموزی یعنی: یک مصاحبه فوق‌العاده طولانی، ارائه برنامه آموزشی، و اتخاذ یک روش هوشمندانه برای استخدام کارآموز برای فرصت‌های شغلی سازمان. این یعنی، کارآموزان اگر در دوره کارآموزی موفق عمل کنند و خود را نشان دهند، این شانس را دارند تا پس از دوره به استخدام شرکتی دربیایند که در آن کارآموزی را گذراندند.

به طور خلاصه، دوره‌های کارآموزی به شما کمک خواهند کرد تا بفهمید انتظارتان از شغل آینده‌تان چیست و سپس، استخدام خود را آسان‌تر خواهید کرد.

انواع کارآموزی

هر شرکت یا صنعتی ساختار کارآموزی مختص به خود را دارد که متفاوت از دیگران است. همین موضوع باعث به‌وجود آمدن مدل‌های مختلف کارآموزی شده است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

کارآموزی با حقوق

کارآموزی چیست؟

شرکت‌های بزرگ‌تری که پول بیشتری برای دوره‌های کارآموزی اختصاص می‌دهند، معمولا به حقوق در کارآموزی اهمیت می‌دهند و پول زیادی را برای این دوره در نظر می‌گیرند. کارآموزی همراه با حقوق را، هم می‌توان در شرکت‌های دولتی و هم در شرکت‌های خصوصی مشاهده کرد. شرکت‌ها، معمولا ارزشی که کارآموزان برای آنها به ارمغان می‌آورند را تشخیص می‌دهند و به ازای آن ارزش‌آفرینی حقوق پرداخت می‌کنند. آنها، همچنین می‌دانند کارآموزان در قبال انجام کار رایگان چه واکنشی دارند و این موضوع را کاملا درک می‌کنند. به همین دلیل، دوره‌های کارآموزی را با حقوق و حتی هزینه‌ی بالا برگزار می‌کنند.

کارآموزی بدون حقوق

بسیاری از شرکت‌های کوچک‌تر توانایی پرداخت حقوق به کارآموزان خود را ندارند. با اینکه آنها در برنامه خود پرداخت حقوق به کارآموز را ندارند، اما این به معنای این نیست که فضای یادگیری و امکان پیشرفت را برای آنها فراهم نکنند. برای بسیاری، تجربه و یادگیری در حین کارآموزی، حتی اگر بدون پرداخت حقوق باشد، یک مزیت به‌شمار می‌آید و می‌توانند از آن برای پربارتر کردن رزومه خود استفاده کنند.

دوره‌های کارآموزی غیرانتفاعی

این نوع دوره‌های کارآموزی، درست مانند کارهای داوطلبانه است. سازمان‌های غیرانتفاعی، سهامدار یا مالک ندارند و اغلب سازمان‌های خیریه هستند. افرادی که در این مدل سازمان‌ها به عنوان کارآموز کار می‌کنند، معمولا حقوقی دریافت نمی‌کنند. اما با این حال، این دوره‌های کارآموزی می‌توانند بسیار مفید باشند و به شما کمک کنند تا مهارت‌های خود را در حرفه‌ی خود توسعه دهید و رزومه خود را قوی کنید.

دوره‌های کارآموزی دانشگاه

در حال حاضر بسیاری از دانشگاه‌ها هستند که اقدام به پذیرش دانشجویان برای گذراندن دوره‌های کارآموزی می‌کنند. حتی اگر برخی رشته‌ها نیاز به گذراندن دوره کارآموزی نداشته باشند، باز هم دانشگاه‌ها این دوره‌ها را برگزار می‌کنند. گذراندن دوره کارآموزی در دانشگاه می‌تواند بسیار مفید باشد، چرا که دانشجویان زیر نظر مدرسان و استادان قرار می‌گیرند و می‌توانند توانایی‌های خود را بیشتر کنند. این نوع کارآموزی نیز بدون پرداخت حقوق است، اما با این حال، شرکت ارائه دهنده دوره کارآموزی ممکن است مزایای دیگر مانند غذا، برای کارآموزان داشته باشد.

کارآموزی خارج از شرکت

کارآموزی خارج از شرکت، یک مدل خلاصه و کوتاه‌شده از دوره کارآموزی با حقوق و بدون حقوق است. این شکل کارآموزی ممکن است تنها چند روز یا چند هفته طول بکشد. دوره‌های کارآموزی خارج از شرکت معمولا برای افرادی که به دنبال برنامه‌های job shadowing هستند، کاربرد دارد. برنامه‌های job shadowing عموما برای دانشجویان اجرا می‌شود، اما برای افرادی که به دنبال تغییر شغل و مسیر شغلی هستند نیز، کاربرد دارد.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های ااستخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.
مشاهده

در این دوره، دانشجویان یاد می‌گیرند که تجربه کار در یک حرفه چگونه خواهد بود و همچنین فرصتی برای شبکه‌سازی پیدا خواهند کرد.

۳ راه برای یافتن دوره کارآموزی

اکنون که می‌دانید کارآموزی چیست، ممکن است از خود بپرسید که چگونه دوره‌های کارآموزی را پیدا کنیم و برای آنها درخواست دهیم. در ادامه سه روش را نام خواهیم برد که با استفاده از هر کدام می‌توانید برای دوره‌های کارآموزی اقدام کنید.

کارآموزی چیست؟

۱. از دانشگاه پرس‌وجو کنید

اگر دانشجو هستید، سراغ مرکز شغلی دانشگاه خود بروید و درباره نحوه حضور در نمایشگاه‌های کار و شرکت در دوره‌های کارآموزی شرکت‌ها سوال کنید. این امکان وجود دارد که خود دانشگاه دوره‌های کارآموزی برای دانشجویان داشته باشد و می‌توانید از آنها استفاده کنید. حتی، ممکن است شرکت‌هایی را بشناسند که به‌طور خاص به دنبال دانشجویان دانشگاهی باشند که شما در آن درس می‌خوانید! از ارتباط با دانشگاه نهایت استفاده را ببرید.

۲. سراغ منابع آنلاین بروید

منابع آنلاینِ بسیاری وجود دارند که می‌توانید با استناد به آنها، فرصت‌های شغلی کارآموزی را پیدا کنید. سایت‌های کاریابی مانند ایران تلنت می‌توانند مرجع شما برای دوره‌های کارآموزی باشند. با مراجعه به صفحه فرصت‌های شغلی، می‌توانید مشاغلی را مشاهده و فیلتر کنید که یکی از یازمندی‌های آنها استخدام کارآموز باشد.

هرچه جستجوی خود در سایت را محدودتر کنید، راحت‌تر می‌توانید فرصت‌های شغلی را مدیریت کنید و به مناسب‌ترین گزینه‌ها برسید.

۳. سراغ شرکت‌های مورد علاقه خود بروید

مطمئنا، تمام افراد شرکت‌هایی را در ذهن خود دارند که به عنوان شرکت‌های محبوب برای کار شناخته می‌شوند. اگر قصد شما انتخاب دوره کارآموزی این شرکت‌ها است و دقیق نمی‌دانید که می‌خواهید سراغ چه شغلی برای کارآموزی بروید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که به صفحه فرصت‌های شغلی شرکت‌ها سر بزنید. برای این کار، مستقیما به وب‌سایت شرکت مورد نظر خود بروید و ببینید آیا دوره‌های کارآموزی در برنامه خود دارند یا خیر. اگر دوره‌ای پیدا و حس کردید که مناسب شماست، حتما برای آن درخواست ارسال کنید!

آیا شرایط تحصیلی برای گرفتن دوره کارآموزی وجود دارد؟

از نظر فنی، هیچ شرایط تحصیلی برای گرفتن دوره کارآموزی وجود ندارد. اما هر شرکتی در آگهی کارآموزی شرایط خود را مشخص خواهد کرد. ممکن است برخی در شرایط خود به داشتن مدرک تحصیلی اشاره کنند و حتی ممکن است برخی داشتن تجربه کاری قبلی را از شما بخواند. برخی ممکن است از شما نمونه کار بخواهند که این در مورد مشاغلی صدق می‌کند که نیاز به خلاقیت دارند مانند گرافیک.

چه با مدرک تحصیلی و چه بدون مدرک تحصیلی، می‌توانید از فرصت گذراندن دوره‌های کارآموزی برای قوی‌تر کردن رزومه خود و همچنین توسعه‌ی مهارت‌ها و دانش خود استفاده کنید.

استخدام در شرکت‌های برتر
  • ایرانسل
  • ۵۰۰ کارمند به بالا
  • فناوری اطلاعات و مخابرات
  • ایران
مشاهده فرصت‌های شغلی
  • گروه سولیکو
  • ۵۰۰ کارمند به بالا
  • کالاهای تند مصرف - FMCG
  • ایران
مشاهده فرصت‌های شغلی
  • دیجی کالا
  • ۵۰۰ کارمند به بالا
  • فروشگاه‌ها و مراکز خرده‌فروشی
  • تهران
مشاهده فرصت‌های شغلی
  • نستله ایران
  • ۵۰۰ کارمند به بالا
  • تولید و فرآیند
  • ایران
مشاهده فرصت‌های شغلی
  • تپسی
  • ۵۰۰ کارمند به بالا
  • فناوری اطلاعات، خدمات اینترنتی و نرم افزار
  • تهران
مشاهده فرصت‌های شغلی
  • اسنپ
  • ۵۰۰ کارمند به بالا
  • فناوری اطلاعات، خدمات اینترنتی و نرم افزار
  • تهران
مشاهده فرصت‌های شغلی
  • آسیاتک
  • ۵۰۰ کارمند به بالا
  • فناوری اطلاعات و مخابرات
  • ایران
مشاهده فرصت‌های شغلی
  • گلدیران
  • ۵۰۰ کارمند به بالا
  • تولید و فرآیند
  • تهران
مشاهده فرصت‌های شغلی
  • سفرهای علی بابا
  • ۵۰۰ کارمند به بالا
  • سفر، هتل‌داری و گردشگری
  • تهران
مشاهده فرصت‌های شغلی
مشاهده همه شرکت‌ها
منبع themuse indeed

اگر دانشجو باشید و درباره راه‌های کسب مهارت در مشاغل مختلف تحقیق کرده باشید، حتما با مفهوم کارآموزی مواجه شدید و ممکن است با آن آشنایی داشته باشید. کارآموزی نوعی تجربه کاری است که به افراد مختلف این امکان را می‌دهد که دانش خود در تخصص‌های مختلف را توسعه دهند. گذراندن یک دوره کارآموزی، به شما کمک خواهد کرد که بتوانید مهارت‌های مورد نیاز برای صنعت انتخابی خود برای کار را کسب کنید. علاوه بر این، می‌توانید با حضور در دوره‌های کارآموزی کسب تجربه کنید و آن را در رزومه کاری خود بیاورید. در این مقاله، درباره این خواهم گفت که کارآموزی چیست، انواع مختلف کارآموزی چیست و در نهایت توضیح خواهیم داد که چرا کارآموزی مهم است و باید آن را هدف قرار دهید.

فهرست مطالب

  • کارآموزی چیست؟
  • هدف از کارآموزی چیست؟
  • انواع کارآموزی
    • کارآموزی با حقوق
    • کارآموزی بدون حقوق
    • دوره‌های کارآموزی غیرانتفاعی
    • دوره‌های کارآموزی دانشگاه
    • کارآموزی خارج از شرکت
  • ۳ راه برای یافتن دوره کارآموزی
    • ۱. از دانشگاه پرس‌وجو کنید
    • ۲. سراغ منابع آنلاین بروید
    • ۳. سراغ شرکت‌های مورد علاقه خود بروید
  • آیا شرایط تحصیلی برای گرفتن دوره کارآموزی وجود دارد؟

کارآموزی چیست؟

کارآموزی یک دوره ثابت از تجربه کارِ عملی است که معمولا برای دانشجویان و جوانان در نظر گرفته می‌شود. دانشجویان این فرصت را دارند تا دوره کارآموزی خود را در یک شرکت و یا در یک پروژه بگذرانند. به صورت کلی، کارآموزی یعنی یادگیری و کسب مهارت در صنعتی که برای کار انتخاب می‌کنید. علاوه بر این، کارآموزی را می‌توان پلی میان دانشگاه و بازار کار دانست و این فرصت برای کارآموز فراهم است که خود را به کارفرمایان نشان دهد و فرایند استخدام خود را راحت‌تر کند.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.
ساخت رزومه

طولِ دوره کارآموزی می‌تواند بین چند هفته تا چند باشد. پرداخت حقوق در دوره‌های کارآموزی نیز کاملا به نوع فعالیت شرکت بستگی دارد، به این معنا که برخی شرکت‌ها به کارآموز خود حقوق پرداخت می‌کنند و برخی این امکان را ندارند و به جای آن، امکان یادگیری و پیشرفت را برای آنها فراهم می‌کنند. آوردن دوره‌های کارآموزی در رزومه، به شما کمک خواهد کرد که بتوانید توانایی‌ها و مهارت‌های خود و همچنین تجربه‌ی کاری خود را به کارفرمایان نشان دهید.

هدف از کارآموزی چیست؟

کارآموزی چیست؟

به عنوان یک کارآموز، شما این فرصت را خواهید داشت که دوشادوشِ متخصصان و افراد حرفه‌ای در صنایع مختلف کار کنید و به دانش خوبی از شغل خود دست پیدا کنید. با حضور در دوره کارآموزی، نه تنها تجربه کاری کسب خواهید کرد، بلکه با افراد حرفه‌ای نیز آشنا خواهید شد و از آنها یاد خواهید گرفت. اینجاست که شبکه‌سازی شما با افراد حرفه‌ای آغاز می‌شود و این افراد می‌توانند از کارآموز تا مدیران حرفه‌ای را شامل شوند.

یکی دیگر از اهداف کارآموزی این است که بفهمید آیا دوست دارید این کار را انجام دهید یا خیر. وقتی صحبت از کاریابی می‌شود، اغلب همه دچار سردرگمی می‌شوند و نمی‌دانند که باید از کجا شروع کنند. دوره‌های کارآموزی به شما این شانس را می‌دهند که بدون تعهد، کارهای مختلف را آزمایش کنید. اگر خوش شانس باشید، چیزی را خواهید یافت که دوست دارید و اگر نه، حداقل می‌دانید این کار را انجام دادید و از آن خوشتان نیامده است. وقتی در شروع روند کاریابی هستید و به مراحل سخت آن رسیدید، پس چه بهتر که با کارآموزی بتوانید سنگینی انتخاب شغل را از دوش خود بردارید.

با توجه به اینکه شرکت در دوره‌های کارآموزی این روزها بسیار زیاد شده، بنابراین تعداد زیادی از کارفرمایان دوست دارند تا گذراندن این دوره را در رزومه کارجویان مشاهده کنند. مسلما افرادی که سابقه کاری مرتبط دارند، نسبت به افرادی که تنها دوره آکادمیک را گذرانده‌اند، ارجحیت دارند. گذراندن دوره‌های کارآموزی علاوه بر کسب مهارت و دانش، به شما مهارت‌های خاص هر صنعت را نیز یاد می‌دهد. برای اکثر کارفرمایان، حتی آنهایی که در استخدام تازه فارغ‌التحصیل‌شدگان ماهر هستند، هیچ چیز جذاب‌تر از داشتن تجربه واقعیِ کار نیست.

دیگر نکته مهم در مورد کارآموزی این است که، شرکت‌ها معمولا با برگزاری دوره‌های کارآموزی به دنبال این هستند که بتوانند افراد با استعداد را جذب فرصت‌های شغلی خود کنند. برای کارفرمایان، کارآموزی یعنی: یک مصاحبه فوق‌العاده طولانی، ارائه برنامه آموزشی، و اتخاذ یک روش هوشمندانه برای استخدام کارآموز برای فرصت‌های شغلی سازمان. این یعنی، کارآموزان اگر در دوره کارآموزی موفق عمل کنند و خود را نشان دهند، این شانس را دارند تا پس از دوره به استخدام شرکتی دربیایند که در آن کارآموزی را گذراندند.

به طور خلاصه، دوره‌های کارآموزی به شما کمک خواهند کرد تا بفهمید انتظارتان از شغل آینده‌تان چیست و سپس، استخدام خود را آسان‌تر خواهید کرد.

انواع کارآموزی

هر شرکت یا صنعتی ساختار کارآموزی مختص به خود را دارد که متفاوت از دیگران است. همین موضوع باعث به‌وجود آمدن مدل‌های مختلف کارآموزی شده است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

کارآموزی با حقوق

کارآموزی چیست؟

شرکت‌های بزرگ‌تری که پول بیشتری برای دوره‌های کارآموزی اختصاص می‌دهند، معمولا به حقوق در کارآموزی اهمیت می‌دهند و پول زیادی را برای این دوره در نظر می‌گیرند. کارآموزی همراه با حقوق را، هم می‌توان در شرکت‌های دولتی و هم در شرکت‌های خصوصی مشاهده کرد. شرکت‌ها، معمولا ارزشی که کارآموزان برای آنها به ارمغان می‌آورند را تشخیص می‌دهند و به ازای آن ارزش‌آفرینی حقوق پرداخت می‌کنند. آنها، همچنین می‌دانند کارآموزان در قبال انجام کار رایگان چه واکنشی دارند و این موضوع را کاملا درک می‌کنند. به همین دلیل، دوره‌های کارآموزی را با حقوق و حتی هزینه‌ی بالا برگزار می‌کنند.

کارآموزی بدون حقوق

بسیاری از شرکت‌های کوچک‌تر توانایی پرداخت حقوق به کارآموزان خود را ندارند. با اینکه آنها در برنامه خود پرداخت حقوق به کارآموز را ندارند، اما این به معنای این نیست که فضای یادگیری و امکان پیشرفت را برای آنها فراهم نکنند. برای بسیاری، تجربه و یادگیری در حین کارآموزی، حتی اگر بدون پرداخت حقوق باشد، یک مزیت به‌شمار می‌آید و می‌توانند از آن برای پربارتر کردن رزومه خود استفاده کنند.

دوره‌های کارآموزی غیرانتفاعی

این نوع دوره‌های کارآموزی، درست مانند کارهای داوطلبانه است. سازمان‌های غیرانتفاعی، سهامدار یا مالک ندارند و اغلب سازمان‌های خیریه هستند. افرادی که در این مدل سازمان‌ها به عنوان کارآموز کار می‌کنند، معمولا حقوقی دریافت نمی‌کنند. اما با این حال، این دوره‌های کارآموزی می‌توانند بسیار مفید باشند و به شما کمک کنند تا مهارت‌های خود را در حرفه‌ی خود توسعه دهید و رزومه خود را قوی کنید.

دوره‌های کارآموزی دانشگاه

در حال حاضر بسیاری از دانشگاه‌ها هستند که اقدام به پذیرش دانشجویان برای گذراندن دوره‌های کارآموزی می‌کنند. حتی اگر برخی رشته‌ها نیاز به گذراندن دوره کارآموزی نداشته باشند، باز هم دانشگاه‌ها این دوره‌ها را برگزار می‌کنند. گذراندن دوره کارآموزی در دانشگاه می‌تواند بسیار مفید باشد، چرا که دانشجویان زیر نظر مدرسان و استادان قرار می‌گیرند و می‌توانند توانایی‌های خود را بیشتر کنند. این نوع کارآموزی نیز بدون پرداخت حقوق است، اما با این حال، شرکت ارائه دهنده دوره کارآموزی ممکن است مزایای دیگر مانند غذا، برای کارآموزان داشته باشد.

کارآموزی خارج از شرکت

کارآموزی خارج از شرکت، یک مدل خلاصه و کوتاه‌شده از دوره کارآموزی با حقوق و بدون حقوق است. این شکل کارآموزی ممکن است تنها چند روز یا چند هفته طول بکشد. دوره‌های کارآموزی خارج از شرکت معمولا برای افرادی که به دنبال برنامه‌های job shadowing هستند، کاربرد دارد. برنامه‌های job shadowing عموما برای دانشجویان اجرا می‌شود، اما برای افرادی که به دنبال تغییر شغل و مسیر شغلی هستند نیز، کاربرد دارد.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های ااستخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.
مشاهده

در این دوره، دانشجویان یاد می‌گیرند که تجربه کار در یک حرفه چگونه خواهد بود و همچنین فرصتی برای شبکه‌سازی پیدا خواهند کرد.

۳ راه برای یافتن دوره کارآموزی

اکنون که می‌دانید کارآموزی چیست، ممکن است از خود بپرسید که چگونه دوره‌های کارآموزی را پیدا کنیم و برای آنها درخواست دهیم. در ادامه سه روش را نام خواهیم برد که با استفاده از هر کدام می‌توانید برای دوره‌های کارآموزی اقدام کنید.

کارآموزی چیست؟

۱. از دانشگاه پرس‌وجو کنید

اگر دانشجو هستید، سراغ مرکز شغلی دانشگاه خود بروید و درباره نحوه حضور در نمایشگاه‌های کار و شرکت در دوره‌های کارآموزی شرکت‌ها سوال کنید. این امکان وجود دارد که خود دانشگاه دوره‌های کارآموزی برای دانشجویان داشته باشد و می‌توانید از آنها استفاده کنید. حتی، ممکن است شرکت‌هایی را بشناسند که به‌طور خاص به دنبال دانشجویان دانشگاهی باشند که شما در آن درس می‌خوانید! از ارتباط با دانشگاه نهایت استفاده را ببرید.

۲. سراغ منابع آنلاین بروید

منابع آنلاینِ بسیاری وجود دارند که می‌توانید با استناد به آنها، فرصت‌های شغلی کارآموزی را پیدا کنید. سایت‌های کاریابی مانند ایران تلنت می‌توانند مرجع شما برای دوره‌های کارآموزی باشند. با مراجعه به صفحه فرصت‌های شغلی، می‌توانید مشاغلی را مشاهده و فیلتر کنید که یکی از یازمندی‌های آنها استخدام کارآموز باشد.

هرچه جستجوی خود در سایت را محدودتر کنید، راحت‌تر می‌توانید فرصت‌های شغلی را مدیریت کنید و به مناسب‌ترین گزینه‌ها برسید.

۳. سراغ شرکت‌های مورد علاقه خود بروید

مطمئنا، تمام افراد شرکت‌هایی را در ذهن خود دارند که به عنوان شرکت‌های محبوب برای کار شناخته می‌شوند. اگر قصد شما انتخاب دوره کارآموزی این شرکت‌ها است و دقیق نمی‌دانید که می‌خواهید سراغ چه شغلی برای کارآموزی بروید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که به صفحه فرصت‌های شغلی شرکت‌ها سر بزنید. برای این کار، مستقیما به وب‌سایت شرکت مورد نظر خود بروید و ببینید آیا دوره‌های کارآموزی در برنامه خود دارند یا خیر. اگر دوره‌ای پیدا و حس کردید که مناسب شماست، حتما برای آن درخواست ارسال کنید!

آیا شرایط تحصیلی برای گرفتن دوره کارآموزی وجود دارد؟

از نظر فنی، هیچ شرایط تحصیلی برای گرفتن دوره کارآموزی وجود ندارد. اما هر شرکتی در آگهی کارآموزی شرایط خود را مشخص خواهد کرد. ممکن است برخی در شرایط خود به داشتن مدرک تحصیلی اشاره کنند و حتی ممکن است برخی داشتن تجربه کاری قبلی را از شما بخواند. برخی ممکن است از شما نمونه کار بخواهند که این در مورد مشاغلی صدق می‌کند که نیاز به خلاقیت دارند مانند گرافیک.

چه با مدرک تحصیلی و چه بدون مدرک تحصیلی، می‌توانید از فرصت گذراندن دوره‌های کارآموزی برای قوی‌تر کردن رزومه خود و همچنین توسعه‌ی مهارت‌ها و دانش خود استفاده کنید.

استخدام در شرکت‌های برتر
  • ایرانسل
  • ۵۰۰ کارمند به بالا
  • فناوری اطلاعات و مخابرات
  • ایران
مشاهده فرصت‌های شغلی
  • گروه سولیکو
  • ۵۰۰ کارمند به بالا
  • کالاهای تند مصرف - FMCG
  • ایران
مشاهده فرصت‌های شغلی
  • دیجی کالا
  • ۵۰۰ کارمند به بالا
  • فروشگاه‌ها و مراکز خرده‌فروشی
  • تهران
مشاهده فرصت‌های شغلی
  • نستله ایران
  • ۵۰۰ کارمند به بالا
  • تولید و فرآیند
  • ایران
مشاهده فرصت‌های شغلی
  • تپسی
  • ۵۰۰ کارمند به بالا
  • فناوری اطلاعات، خدمات اینترنتی و نرم افزار
  • تهران
مشاهده فرصت‌های شغلی
  • اسنپ
  • ۵۰۰ کارمند به بالا
  • فناوری اطلاعات، خدمات اینترنتی و نرم افزار
  • تهران
مشاهده فرصت‌های شغلی
  • آسیاتک
  • ۵۰۰ کارمند به بالا
  • فناوری اطلاعات و مخابرات
  • ایران
مشاهده فرصت‌های شغلی
  • گلدیران
  • ۵۰۰ کارمند به بالا
  • تولید و فرآیند
  • تهران
مشاهده فرصت‌های شغلی
  • سفرهای علی بابا
  • ۵۰۰ کارمند به بالا
  • سفر، هتل‌داری و گردشگری
  • تهران
مشاهده فرصت‌های شغلی
مشاهده همه شرکت‌ها
مشاهده این خبر در سایت مرجع