کشف بقایای یک لاک پشت باردار در شهر باستانی پمپئی باستان‌شناسان را شگفت‌زده کرد

منبع :  digiato - دیجیاتو دسته بندی : دانش و فناوری کد خبر : 270232 1 سال قبل 170

بقایای یک لاک پشت و تخم آن توسط باستان‌شناسان در شهر پمپئی کشف و باعث شگفت‌زدگی آن‌ها شد. پمپئی شهری باستانی در کشور ایتالیا است که در سال 79 پس از میلاد در یک فوران آتشفشانی زیر خاکستر مدفون شد.

طبق گزارش‌های منتشر شده، لاک پشت 14 سانتی‌متری هرمان و تخم او در حفاری‌های منطقه‌ای از این شهر باستانی کشف شده‌اند که پس از تخریب توسط زلزله در سال 62 بعد از میلاد، برای ساخت حمام‌های عمومی در حال بازسازی بوده است.

لاک پشتخزنده باردار در کنار تخمش کشف شد

باستان شناسان گمان می‌کنند این لاک پشت که از گونه‌ای رایج در جنوب اروپا است، در جریان حادثه آتشفشانی به آوار خانه‌ای پناه برده که در اثر زلزله قبلی آسیب بسیار زیادی دیده بود و قابل بازسازی نبوده است. «والریا آمورتی» که به عنوان یک انسان شناس در این منطقه کار می‌کند، گفته:

«او برای خودش یک لانه حفر کرده بود که می‌توانست تخمش را در آن بگذارد، اما در نهایت نتوانست این کار را انجام دهد که ممکن است همین امر باعث مرگش شده باشد.»

همچنین به گفته «گابریل زوکتریگل»، مدیر پارک باستان‌شناسی پمپئی این واقعیت که لاک‌پشت هنوز تخمش را با خود حمل می‌کرده، نشان می‌دهد که او پیش از پیدا کردن مکانی امن برای تخمگذاری مرده است.

لاک پشت

او گفت:

«این به ما کمک می‌کند تا مرحله پس از زلزله پمپئی را بررسی کنیم، اما قبل از فوران آتشفشان، زمانی که بسیاری از خانه‌ها در حال بازسازی بودند، تمام شهر یک منطقه ساخت‌و‌ساز بوده و ظاهرا برخی از فضاها به قدری غیرقابل استفاده بودند که حیوانات وحشی می‌توانستند در آن پرسه بزنند، وارد شوند و سعی کنند تخم بگذارند.»

یکی دانشجوی دکترای فنلاندی که در زمان کشف به طور اتفاقی از این منطقه عبور می‌کرده، در گزارش بی‌بی‌سی از این اتفاق به عنوان یک «رویداد تماشایی» یاد کرده است. او توضیح می‌دهد:

«آن‌ها پوسته حیوان را به تازگی بیرون آورده بودند، بنابراین تنها چیز قابل مشاهده اسکلت و تخم آن بود که رنگ قهوه‌ای روشن و شنی داشت.»

لاک پشتتخم لاک پشت سالم باقی نمانده

پمپئی در نزدیکی شهر ناپل، پس از فوران آتشفشانی در سال 79 پس از میلاد همراه با تمام شهروندان، گیاهان و جانورانش از بین رفت.

مشاهده این خبر در سایت مرجع