کمبود عرضه و افزایش قیمت کارت‌های گرافیک NVIDIA GeForce RTX 40، به ویژه مدل 4060 Ti

منبع :  مرجع سخت افزار دسته بندی : دانش و فناوری کد خبر : 589657 2 هفته قبل 130

طبق گزارش‌های منتشر شده از کانال‌های خبری چینی، کارت‌های گرافیک میان‌رده NVIDIA سری GeForce RTX 40 موسوم به «Ada»، به ویژه مدل RTX 4060 Ti، با تقاضای بالایی مواجه هستند. از سوی دیگر، با توجه به مشکلات موجود در زنجیره تأمین، پیش‌بینی می‌شود که قیمت این کارت‌ها با افزایش تجمعی 10 درصدی روبرو شود.

دلیل اصلی این وضعیت کاملاً مشخص است. کارت گرافیک GeForce RTX 4060 Ti به عنوان یک گزینه فوق‌العاده برای گیمرها در سطح مبتدی به حساب می‌آید و تقاضا برای این کارت در چین نیز به شدت افزایش یافته است. این عامل اصلی پشت افزایش ناگهانی تقاضا محسوب می‌شود.

واکنش سازندگان مطرح به تقاضای بالا و محدودیت عرضه کارت‌های گرافیک NVIDIA GeForce RTX 40

با این حال، گفته می‌شود که عرضه این کارت‌ها به سطوح محافظه‌کارانه‌ای محدود شده است. طبق گزارش‌ها، محموله‌های سازندگان مستقل (AIB) به پایین‌ترین حد یعنی 50 واحد کاهش یافته که این امر باعث ایجاد شکاف عرضه و تقاضا و در نهایت، افزایش قیمت‌ها شده است. با این وجود، باید انتظار افزایش قابل توجهی در قیمت‌های بازار به ویژه در سرزمین اصلی چین داشت.

واکنش سازندگان مطرح به تقاضای بالا و محدودیت عرضه کارت‌های گرافیک NVIDIA GeForce RTX 40

طبق گزارش wccftech، سازندگانی مانند MSI و ASUS از ماه گذشته شروع به اعمال افزایش تدریجی قیمت‌ها کرده‌اند و حتی همچنان ادامه می‌دهند تا از وضعیت عرضه و تقاضا بهره‌برداری کنند. اگر به دنبال یک گزینه میان‌رده هستید، اکنون احتمالاً زمان مناسبی برای خرید کارت گرافیک NVIDIA نخواهد بود.

البته این تحولات لزوماً به معنای مشاهده همین تأثیر در بازارهای جهانی نیست. در عوض، قیمت‌ها در مناطقی مانند ایالات متحده و اروپا با روندی نامنظم در حال کاهش هستند و اکثر انواع کارت‌های گرافیک زیر قیمت‌های خرده‌فروشی پیشنهادی منطقه‌ای (MSRP) قرار دارند. وضعیت در چین قطعاً دشوار است و با توجه به تحت تأثیر تحریم‌های آمریکا بودن این کشور، چنین کمبودهایی قابل انتظار است زیرا بازتابی از احساسات بازار محسوب می‌شوند.

  • حکمرانی انویدیا بر بازار هوش مصنوعی: فروش 40 میلیارد دلار پردازنده گرافیکی در سال 2024
  • انویدیا اولین ایستگاه هوش مصنوعی DGX H200 جهان را به OpenAI تحویل داد
  • انویدیا پیشتاز فناوری‌های هوش مصنوعی در کامپیوتکس 2024
مشاهده این خبر در سایت مرجع