کمپانی TSMC یکه‌تاز صنعت نیمه هادی درسال 2023!

منبع :  مرجع سخت افزار دسته بندی : دانش و فناوری کد خبر : 588690 1 هفته قبل 104

به گفته یک شرکت تحقیقاتی بازار، کمپانی TSMC همچنان در صنعت نیمه هادی حرف اول را می‌زند در حالی که شرکت انویدیا (NVIDIA) در سال 2023 نزدیک به 102 درصد رشد کرده است.

در سال گذشته (2023)، کمپانی TSMC جایگاه خود را به عنوان برترین شرکت در صنعت نیمه هادی حفظ کرد، از سوی دیگر شرکت انویدیا توانست عنوان بزرگترین شرکت را به دست آورد، بنابراین هر دو شرکت به لطف هوش مصنوعی در راه تسلط بر بازار در سال 2024 هستند.

همانطور که احتمالا می‌دانید تقاضا برای هوش مصنوعی به طور قابل توجهی جریان درآمد در صنعت تراشه‌های نیمه هادی‌ها را تقویت کرده است، به همین دلیل ما در سال گذشته شاهد رشد تصاعدی شرکت‌هایی مانند TSMC بوده‌ایم. طبق گزارش McClean در TechInsights، غول تایوانی یکی از بهترین بازیگران این صنعت بوده است و توانسته Samsung Foundry و شرکت اینتل را از نظر درآمد تولید شده در سال مالی 2023 سرنگون کند. این گزارش تعجب‌آور نیست زیرا فعالیت‌های صنعت نیز همین وضعیت را تایید می‌کند.

کمپانی TSMC یکه‌تاز صنعت نیمه هادی درسال 2023!

تسلط شرکت TSMC بر بازارهای نیمه‌رساناها به طور چشمگیری افزایش یافته است، زیرا شرکت‌های دیگری که در رقابت هوش مصنوعی شرکت می‌کنند، مانند انویدیا و AMD، اجزای تولید مهم را از طریق این شرکت تایوانی تامین می‌کنند، از جمله امکانات بسته‌بندی و فرآیندهای پیشرفته تراشه. شرکت TSMC به مرکزی برای تامین قطعات برای سایر شرکت‌ها در زمان عرضه محصولات تبدیل شده و به همین دلیل نرخ مشارکت شرکت به شدت بالا رفته است. فروش تخمینی کمپانی TSMC در سال مالی 2023 حدود 70 میلیارد دلار گزارش شده، در حالی که کاهش جزئی نسبت به سال قبل داشته، با این وجود روند این شرکت به طور کلی در بازارها خوشبینانه باقی مانده است.

با توجه به رتبه‌بندی‌ها، شرکت TSMC از نظر مالی بسیار بهتر از Samsung Foundry عمل کرده و خود را در صدر فهرست قرار داد. پس از TSMC، کمپانی اینتل قرار گرفت است و به همین ترتیب شرکت سامسونگ به رتبه سوم سقوط کرد، که مایه تاسف است زیرا غول کره‌ای شاهد کاهش چشمگیر 34 درصدی درآمد در سال، به دلیل روند نزولی در بازارهای حافظه بود که ضربه بزرگی برای این کمپانی به حساب می‌آید.

با این حال، بازیگر توانمند در این عرصه کسی نیست جز کمپانی انویدیا، که با افزایش عظیم 105 درصدی در درآمد سالانه، به رقم قابل توجه 49.6 میلیارد دلار رسیده است. به یاد داشته باشید که این عدد فقط برای بازارهای نیمه هادی است، نه بازارهای محاسباتی متمرکز بر هوش مصنوعی، جایی که شرکت انویدیا توانسته صدها میلیارد درآمد به دست آورد.

حرکت کلی بازار همچنان در سال 2024 مانند سال گذشته به نظر می‌رسد، زیرا شرکت‌هایی مانند انویدیا قصد دارند از محصولات نسل بعدی هوش مصنوعی خود (Blackwell) رونمایی کنند که به نظر می‌رسد تقاضای عظیم دوباره را به همراه داشته باشد. با توجه به پیشرفت هوش مصنوعی، احتمالاً در آینده نزدیک شاهد رشد چشمگیری در فروش TSMC خواهیم بود و این شرکت ممکن است به گروه کمپانی‌هایی که فروش آن‌ها به میزان تریلیون دلار می‌رسد، بپیوندد.

مطالب مرتبط:

  • برنامه‌های NVIDIA CUDA با ZLUDA می‌توانند روی کارت گرافیک AMD اجرا شوند
  • دیلید کردن APU AMD Ryzen 7 8700G، دما را به اندازه 25 درجه کاهش می‌دهد
  • افزایش هزینه گره های 2 نانومتری TSMC می تواند بر بازار نوپا AI تأثیر بگذارد
  • معرفی نسخه جدید مینی کامپیوتر Corsair One – پرچمداران AMD و انویدیا در کالبدی کوچک
مشاهده این خبر در سایت مرجع