گفتمان گردشگری در ایدئولوژی مقام معظم رهبری
در تحقیق حاضر، با توجه به اهمیت نقش رهبران در فرآیند سیاستگذاری، به تحلیل دیدگاههای مقام معظم رهبری در عرصه گردشگری پرداخته شده است. روش تحقیق به شیوهی کیفی مبتنی بر تحلیل محتوا با رویکرد نظریة دادهبنیاد کلاسیک بوده است. پس از انجام تحلیل با رویکرد نظریه داده بنیاد کلاسیک، گفتمان گردشگری مبتنی بر ایدئولوژی مقام معظم رهبری تبیین گردید. از جمله ابعاد این مدل، "جاذبههای طبیعی و فرهنگی، منابع منحصربهفرد، مسیر انتقال و حملونقل گردشگری به عنوان «عوامل پیشران»"، "توسعهی جغرافیامند و بازاریابی مقصد به عنوان «هماهنگسازها»"، "توانمندسازی حرفهای و علمی و نیز کیفیتیسازی و استانداردسازی خدمات به عنوان «چارچوبسازها»" و "تعالی و پایداری به عنوان «پیامد»" میباشند. بارزترین دیدگاه مقام معظم رهبری در خصوص گردشگری «در اولویت بودن موضوع گردشگری در توسعه» است. علاوه بر این، تاکید یکپارچه رهبری بر «توجه به همه نقاط و منابع بالقوه گردشگری» حکایت از دیدگاه نظاممند و فعالانه ایشان و حاکمیت بر توسعهی گردشگری است. لذا توجه به دیدگاههای ایشان، نه تنها چگونگی مواجه و اولویتگذاری در عرصهی سیاستگذاری گردشگری را به خوبی تبیین میکند، بلکه توصیههایی کاربردی در عرصه عمل نیز ارایه میدهد.