گواهی موقت دیپلم | نحوه دریافت و استعلام مدرک

منبع :  ایران مشاوره دسته بندی : آموزش و استخدام کد خبر : 475687 11 ماه قبل 654
دریافت گواهی موقت دیپلمگواهی موقت دیپلم

دانش آموزان پس از گذراندن دوره متوسطه و اتمام دوران تحصیل در مدرسه، مدرکی را به عنوان مدرک دیپلم کسب می نمایند که سندی است برای گذرانده شدن دروس توسط دانش آموز که نمرات دروس و معدل نهایی و سال های گذشته فرد نیز در آن گواهی ذکر می گردد. اما از زمان پایان امتحانات تا صادر شدن گواهی دیپلم اصلی مدتی طول خواهد کشید و فرد ممکن است در این مدت برای موارد متفاوتی مانند ثبت نام کنکور و یا استخدام در ادارات مختلف نیارمند مدرکی دال بر اتمام دوره متوسطه و کسب دیپلم باشد که به این منظور دانش آموزان می توانند از گواهی موقت دیپلم استفاده نمایند.

گواهی موقت دیپلم اغلب به منظور پیش ثبت نام دانش آموزان در کنکور صادر شده و مدت اعتبار آن 6 ماه می باشد.

گواهی موقت دیپلم چیست و چه کاربردهایی دارد؟

گواهی موقت دیپلم کاربردهای متفاوتی دارد که یکی از مهم ترین و اساسی ترین این کاربردها، استفاده از آن برای پیش ثبت نام کنکور است. دانش آموزانی که قصد شرکت در آزمون سراسری کنکور همان سال اتمام دیپلم خود را دارند باید با در دست داشتن مدارک لازم برای اخذ مدرک موقت دیپلم به مدرسه و محل تحصیل دوره متوسطه خود مراجعه کرده و آن سازمان موظف است که مدرک مذکور را در اختیار فرد قرار بدهد.

این نکته را در نظر داشته باشید که خود دانش آموز، شخصا باید برای دریافت گواهی موقت دیپلم اقدام نماید و این مدرک به شخص دیگری اعطا نمی گردد و فقط به خود دانش آموز تحویل داده خواهد شد. همچنین ممکن است دانش آموز پس از اتمام دوره متوسطه و کسب مدرک دیپلم، قصد اشتغال به کار در یکی از ارگان های دولتی و سازمان های متفرقه را داشته و داشتن مدرک دیپلم از لازمه های استخدام آن سازمان و ارگان باشد. پس به این منظور نیز دانش آموز می تواند از مدرک دیپلم موقت خود استفاده نماید.

این مدرک به صورت تقریبی دو ماه پس از اتمام دوره متوسطه و تسویه کامل دانش آموز آماده و به دانش اموز تحویل داده خواهد شد. اگر در حدفاصل این دو ماه دانش آموز نیازمند این مدرک باشد، مدرسه می تواند مدرک فراغت از تحصیل را در صورت تسویه کامل دانش آموز، خطاب به آن موسسه و سازمان صادر نماید و فقط برای همان منظور قابل استفاده است. پی به طور خلاصه می توان موارد زیر را از دلایل صدور گواهی موقت دیپلم دانست.

  • ادامه تحصیل در دانشگاه
  • اشتغال به کار
  • خدمت سربازی
  • دریافت ترجمه به جهت مهاجرت
  • و…

نمونه گواهی موقت دیپلم

گواهی موقت دیپلم

گواهی موقت دیپلم را چطور دریافت کنیم؟

دانش آموزان برای دریافت گواهی موقت دیپلم، باید به محل تحصیل دوره متوسطه خود مراجعه نمایند و با ارائه مدارک لازم و تسویه کامل، اقدام به اخذ گواهی خود نمایند. این موضوع را در نظر داشته باشید که در صورت کامل نبودن مدارک و یا عدم تسویه کامل، مراحل صدور گواهی موقت دیپلم برای شما آغاز نخواهد شد و تبعات این امر بر عهده خود دانش آموز است.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید گه اگر محل تحصیل سه مقطع آخر دوره متوسطه شما مشترک نمی باشد، در صورتی که در سال های گذشته اقدام به انتقال مدارک نکرده اید، باید به محل های سال های گذشته نیز مراجعه کرده و مدارک لازم را دریافت نمایید.

مدارک لازم برای دریافت گواهی موقت

دانش آموزان به منظور صدور و دریافت مدرک موقت دیپلم باید مدارکی را در زمان مقرر شده به مدرسه و یا محل تحصیل خود ارائه دهند و عدم موجودیت هر یک از موارد ذکر شده زمان صدور این گواهی را به تعویق خواهد انداخت. مدارک لازم برای صدور گواهی موقت دیپلم در جدول زیر ذکر شده است.

مدارک لازم برای دریافت گواهی موقت
انجام مراحل تسویه به طور کامل
همراه داشتن کارت ملی
تعیین وضعیت خدمت نظام وظیفه برای پسران

مدت اعتبار گواهی موقت دیپلم

همانظور که از اسم این مدرک مشخص است، مدت اعتبار آن موقت بوده است و به منظور استفاده دانش آموزان در پیش ثبت نام کنکور و استخدام در ارگان های و شرکت های دولتی و متفرقه در نظر گرفته شده است. اعتبار مدرک گواهی موقت دیپلم حداکثر 6 ماه می باشد و پس از آن این مدرک اعتباری نخواهد داشت. پس از ابطال اعتبار گواهی موقت دیپلم، در صورت نیاز دانش آموز می تواند بر طبق روال اولیه اقدام به اخذ مجدد گواهی مذکور نماید.

 

سوالات متداول

1- نحوه دریافت گواهی موقت دیپلم چگونه است؟

دانش آموزان دریافت گواهی موقت دیپلم خود، باید با در دست داشتن مدارک لازم، به محل تحصیل دوره متوسطه خود مراجعه نمایند.

2- مدت زمان اعتبار گواهی دیپلم موقت چقدر است؟

مدت زمان اعتبار گواهی دیپلم حداکثر 6 ماه می باشد.

3- گواهی دیپلم موقت در چه زمانی صادر می شود؟

گواهی دیپلم موقت تقریبا دو ماه پس از اتمام دوره متوسطه و تسویه حساب دانش آموز صادر می شود.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

مشاهده این خبر در سایت مرجع