گوشی گیمینگ در برابر گلکسی S23 اولترا؛ کدام یک برای بازی مناسب‌تر است؟

منبع :  دیجی کالا دسته بندی : دیجی کالا کد خبر : 487259 11 ماه قبل 678

وقتی می‌گوییم «گوشی گیمینگ» در واقع از یک عبارت مادر استفاده کرده‌ایم که در برگیرنده‌ی تمام محصولاتی است که می‌توانید با استفاده از آن‌ها در کنار انجام کارهای روزمره، به انجام بازی بپردازید و لذت ببرید. گوشی‌های پرچم‌دار معمولی هم عملکرد بسیار خوبی در انجام بازی‌های سنگین دارند اما آیا این محصولات واقعاً می‌توانند در حد و اندازه‌های گوشی‌های گیمینگ باشند؟ آیا گوشی‌های گیمینگ واقعاً در انجام بازی تجربه‌ی بهتری را برایمان رقم می‌زنند؟ در این مطلب به بررسی این موضوع می‌پردازیم که آیا یک گوشی گیمینگ می‌تواند در انجام بازی از گلکسی S23 اولترا بهتر ظاهر شود یا خیر.

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy S23 Ultra دو سیم کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 12 گیگابایت

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy S23 Ultra دو سیم کارت ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت و رم ۱۲ گیگابایت

۵۸,۵۰۰,۰۰۰ تومان
مشاهده و خرید
  • راهنمای خرید بهترین گوشی برای پابجی و کالاف دیوتی در دیجی‌کالا

گلکسی S23 اولترا در مقابل راگ فون ۷

در این مطلب گلکسی S23 اولترا در مقابل یکی از بهترین گوشی‌های گیمینگ بازار یعنی ایسوس راگ فون ۷ آلتیمیت قرار گرفته تا مشخص شود آیا کهکشانی سامسونگ می‌تواند در انجام بازی به خوبی یک گوشی گیمینگ ظاهر شود یا خیر. اما قبل از اینکه به این مقایسه بپردازیم بهتر است نگاهی به مشخصات فنی این دو گوشی نیز داشته باشیم تا ببینیم آن‌ها با چه سخت‌افزاری قرار است به جدال با یکدیگر بپردازند.

هر دو گوشی از پردازنده‌ی قدرتمند اسنپدراگون ۸ نسل ۲ به عنوان قلب تپنده بهره می‌برند و برای هر دوی آن‌ها نیز از رمی با فناوری LPDDR5X استفاده شده با این تفاوت که در گلکسی S23 اولترا این میزان ۱۲ گیگابایت و در راگ فون ۷ آلتیمیت هم ۱۶ گیگابایت است. البته این میزان تفاوت در رم هنگام اجرای یک بازی تأثیر خاصی در فریم‌ریت ندارد اما پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۲ به کار رفته در گلکسی S23 اولترا از سایر پردازنده‌های مشابه سرعت بیشتری دارد و از لحاظ تئوری باید کمک کند این گوشی به نرخ فریم بیشتری در بازی‌ها دست پیدا کند. هر چند آنچه که این دو گوشی را در نهایت از هم متمایز می‌کند، میزان پایداری آن‌ها بعد از مدت طولانی است، نه عملکرد خوب اولیه.

راگ فون ۷ آلتیمیت همچنین از باتری پرظرفیت‌تر و بادوام‌تر، نمایشگری با رفرش‌ریت بیشتر از گلکسی S23 اولترا  و همچنین شارژر بسیار سریع‌تر بهره می‌برد که این موارد در کنار بهره‌مندی از عملکرد پایدار می‌توانند در داشتن تجربه‌ای جذاب‌تر در انجام بازی‌ها واقعاً موثر باشند. (باتری ۶۰۰۰ در مقابل ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت، رفرش‌ریت ۱۶۵ در مقابل ۱۲۰ و شارژر ۶۵ واتی درون جعبه در مقابل ۴۵ واتی خارج از جعبه).

هر دو گوشی در این تست روی حالت High-Performance قرار دارند تا بدین ترتیب اطمینان حاصل شود هر دوی آن‌ها از بیشترین میزان توانایی خود در اجرای بازی‌ها استفاده خواهند کرد. این قابلیت در ایسوس راگ فون ۷ آلتیمیت، X-Mode و در گلکسی S23 اولترا، Performance نام دارد. همچنین در هیچ یک از این دو گوشی علی‌رغم اتصال به شارژر، خبری از شارژ شدن نیست چرا که از حالت bypass charging استفاده شده؛ به این معنا که گوشی تمام انرژی دریافتی از سوی کابل USB را صرف انجام بازی می‌کند، نه شارژ باتری. بدین ترتیب خبری از داغی بیش از حد هم نخواهد بود. در نهایت هم باید به این نکته اشاره کنیم که برای هیچ یک از این دو گوشی در طول این تست‌ها از خنک‌کننده استفاده نشده است.

گلکسی S23 اولترا در مقابل راگ فون ۷؛ تست گیمینگ

گلکسی S23 اولترا گیمینگ
گلکسی S23 اولترا گیمینگ

قبل از تحلیل تصاویر بالا که با توجه به عملکرد دو گوشی در سه بازی پابجی موبایل، کال آو دیوتی موبایل و F-Zero GX صورت گرفته، باید به این نکته اشاره داشته باشیم که هم گلکسی S23 اولترا و هم ایسوس راگ فون ۷ آلتیمیت واقعاً در انجام حتی سنگین‌ترین بازی‌ها هم خم به ابرو نمی‌آورند و بهترین تجربه را در اختیار کاربران قرار می‌دهند؛ فرقی هم نمی‌کند تنظیمات گرافیک روی چه حالتی تنظیم شده باشد.

اما با تمام این تفاسیر، تفاوت بین دو گوشی واقعاً محسوس و قابل توجه است به این صورت که شما با راگ فون ۷ آلتیمیت یک سر و گردن تجربه‌ی جذاب‌تری خواهید داشت، حتی در کوتاه مدت. برای مثال به بازی کال آو دیوتی نگاه کنید؛ حتی در همان لحظات ابتدایی هم نوسانی که گلکسی S23 اولترا تجربه کرده به شکل قابل توجهی بیشتر از راگ فون است؛ نماینده‌ی ایسوس گویا یک روند خطی و بسیار کم‌نوسان را حفظ کرده و تا انتها هم ادامه داده است اما این حرف را نمی‌توان راجع به گلکسی هم زد.

در تست‌هایی که پیش‌تر هم از گلکسی S23 اولترا صورت گرفت، متوجه شدیم که این گوشی در عملکرد پایدار اندکی ضعف دارد. این در حالی است که سامسونگ از یک محفظه‌ی بخار بزرگ‌تر برای خنک‌سازی این گوشی استفاده کرده اما به نظر می‌رسد اسنپدراگون ۸ نسل ۲ برای گلکسی آنقدر سریع و قدرتمند هست که با افزایش اندازه‌ی محفظه‌ی بخار هم نمی‌توان آن را کنترل کرد. بنابراین ظاهرا نگرانی‌هایی که از همان ابتدا پیرامون پایداری کم گلکسی S23 اولترا وجود داشت، پایه و اساس واقعی دارند.

در بازی پابجی موبایل مثلا می‌بینید که این گوشی توانسته در همان ابتدای کار ۶۰ فریم ثابت را بدون مشکل ارائه دهند اما بعد از گذشت مدت زمان تقریبا ۵ دقیقه، نوسانات شروع شدند. این نشان می‌دهد پخش و کنترل دما در S23 اولترا به خوبی صورت نگرفته و همچنین تأثیر افزایش دما روی کاهش توانایی سخت‌افزاری این گوشی تأثیر مستقیمی داشته است.

در اینجا به اصطلاح می‌گویند jank اتفاق افتاده است. jank در واقع برای زمانی است که فریم یک بازی به اندازه‌ی کافی توسط گوشی یا سخت‌افزار سریع رندر نمی‌شود تا به نرخ فریم مورد نیاز برسد. برای مثال اگر یک بازی روی ۶۰ فریم به صورت متوسط اجرا شود اما دائما به ۴۰ فریم افت پیدا کند، لگ و لرزش فراوانی را در طول آن حس خواهید کرد که به آن jank می‌گویند. بنابراین این پدیده اصلا چیز خوبی نیست چرا که اینطور به نظر می‌رسد که بازی نرم و روان اجرا نمی‌شود و تجربه‌ی جذابی را برای کاربر رقم نمی‌زند. بنابراین یک کاربر شاید ترجیح دهد بازی روی فریم ۴۰ یا ۵۰ به صورت ثابت بماند تا اینکه کمی روی ۶۰ باشد و سپس به ۴۰ و ۵۰ برسد و بین این سه نرخ نوسان داشته باشد.

گلکسی S23 اولترا گیمینگ

  • تست سرعت گلکسی S23 اولترا در برابر آیفون ۱۴ پرو مکس را ببینید

البته نکته‌ای که باید به آن اشاره داشته باشیم، ارائه‌ی نرخ فریم متوسط ۵۵ تا ۶۰ فریم در تمام زمان تست بود اما همانطور که اشاره شده، این نرخ فریم «متوسط» بوده، نه کمترین میزان. گاهی اوقات در تست‌ها این میزان به کمتر از ۵۰ یا حتی ۴۰ فریم بر ثانیه هم می‌رسید که لرزش و لگ همراه با آن به شکل قابل توجهی در بازی‌ها قابل مشاهده بود. اگرچه این لگ و لرزش‌ها شاید کاملا باعث ناامیدی نباشند و نتوان گفت گلکسی S23 اولترا یک گوشی عالی برای گیمینگ نیست اما پر واضح است که ایسوس راگ فون ۷ آلتیمیت عملکردی به مراتب نرم و روان‌تر به خصوص در انجام بازی‌های سنگین به مدت طولانی از خود به نمایش می‌گذارد. اینجاست که می‌توان گفت «هر چیزی را بهر کاری ساختند».

فرکانس بیشتر پردازنده در گلکسی S23 اولترا هیچ کمکی به بهبود عملکرد این گوشی در درازمدت نکرد و این ایسوس بود که توانست به لطف سیستم خنک‌کننده‌ی درونی گوشی خود بهتر ظاهر شود. در واقع این موضوع نشان داد یک گوشی برای اینکه عملکرد خوبی در اجرای یک بازی داشته باشد لزوما نباید قدرتمندتر باشد، بلکه باید بتواند تمام آن قدرت را در تمام مدت زمان بازی یا حداقل بیش از نیمی از آن حفظ کند.

تست بعدی که می‌توان آن را سنگین‌ترین تست صورت گرفته روی این دو گوشی دانست، اجرای بازی سریع F-Zero GX روی شبیه‌ساز Dolphin بود. این یعنی گوشی باید همزمان دو بار تحت فشار قرار بگیرد؛ یک بار برای اجرای شبیه‌ساز و بار دیگر برای اجرای خود بازی. اگرچه بسیاری از گوشی‌ها حتی بهترینشان در این قسمت عملکرد خیلی درخشانی از لحاظ میزان فریم‌ریت ندارند و نمی‌توانند روی ۶۰ فریم ثابت بمانند اما گلکسی S23 اولترا چیزی فراتر از این ضعف را به نمایش گذاشت و تقریبا می‌توان گفت خیلی امیدوارکننده ظاهر نشد. این وضعیت به خصوص در نیمه‌ی دوم تست بدتر شد. در ابتدا میزان فریم متوسط بین ۵۵ تا ۶۰ بود اما برای اینکه به ۵۰ تا ۵۵ برسد فقط ۱۵ دقیقه نیاز بود تا بار دیگر نشان دهد پخش دما و عدم بهره‌مندی از سیستم خنک‌کننده‌ی مناسب و در نتیجه گلوگاه سخت‌افزاری یک مشکل جدی در گلکسی S23 اولترا است.

مهم‌ترین اتفاقی که افتاده این است که ایسوس راگ فون ۷ آلتیمیت توانسته حتی در سنگین‌ترین عناوین مربوط به موبایل هم روی یک فریم ریت ثابت قفل شود و در طولانی مدت هم به عملکرد پایدار و خوب خود ادامه دهد. یکی از اصلی‌ترین دلایلی که باعث شده راگ فون ۷ آلتیمیت چنین عملکرد خوبی را از خود به نمایش بگذارد، سیستم خنک‌کننده‌ی استثنائی آن است که سبب ضخیم‌تر شدن گوشی هم شده است. اما از آن طرف پردازنده و گرافیک را به بهترین شکل ممکن زیر فشار سنگین خنک نگه می‌دارد و همانطور هم که می‌دانید، یک سخت‌افزار برای اینکه بتواند بهترین عملکرد خود را در انجام کارهای مختلف ارائه دهد فقط باید خنک بماند.

ایسوس همچنین از یک فناوری جذاب هم بهره می‌برد که در واقع کارها را در سطح سیستم‌عامل اولویت‌بندی می‌کند. این یعنی یک سری از کارها را از دوش پردازنده برداشته و به گرافیک محول می‌کند تا بدین ترتیب فشار از روی پردازنده برداشته شود و دیگر خبری از مشکلاتی نظیر افت فریم در بازی نباشد.

اگرچه گوشی‌های هوشمند پردازنده‌های مختلفی دارند که می‌توانند کارهای مختلفی را با اولویت‌های گوناگون انجام دهند، اصلی‌ترین دلیلی که در این بین باعث افت فریم در بازی‌ها می‌شود کاهش توان سخت‌افزاری در نتیجه‌ی دمای زیاد است. وقتی دمای داخل گوشی افزایش پیدا می‌کند، پردازنده برای اینکه دما را به حالت عادی برساند اندکی از توان خود را کم می‌کند که این موضوع سبب کاهش توان سخت‌افزاری کلی گوشی و در نتیجه اجرای ضعیف‌تر آن بازی خواهد شد. از این اتفاق می‌توان به عنوان اصلی‌ترین دلیل افت فریم در بازی‌ها یاد کرد.

چرا به یک گوشی گیمینگ نیاز داریم؟

ایسوس راگ فون 7 آلتیمیت

البته به ابتدای این سوال می‌توان این را هم اضافه کرد که «اگر یک گیمر هستید» چرا که برای کاربران عادی که عاشق این هستند که از یک پرچم‌دار برای رسیدگی به کارهای مختلف و انجام گاه و بیگاه بازی استفاده کنند، خرید یک گوشی گیمینگ خیلی جالب نخواهد بود. اگر گیمر باشید اصلا نباید به سراغ گلکسی S23 اولترا بیایید چرا که شما اکثر وقت خود را برای انجام بازی می‌گذرانید و باید سیستمی داشته باشید که بتواند به شما در انجام بازی کمک کند. راگ فون ۷ آلتیمیت، نوبیا رد مجیک ۸ و گوشی‌هایی از این دست دقیقا این قابلیت‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهند.

این گوشی‌های گیمینگ نه تنها سخت‌افزار قدرتمندی دارند بلکه از یک سیستم خنک‌کننده‌ی بسیار بزرگ و حرفه‌ای نیز بهره می‌برند که کمک می‌کند گوشی در انجام بازی‌های سنگین برای مدت زمان طولانی هم خنک بماند. البته این یک طرف قضیه است. این گوشی‌ها همچنین از کلیدهای اضافی قابل شخصی‌سازی نیز بهره می‌برند که از جمله این موارد می‌توان به «ماشه» (برای اسلحه) اشاره کرد که به کمک آن می‌توانید در انجام بازی‌های شوتر حس و حالی مشابه کار با دسته‌های بازی کنسول را تجربه کنید. همچنین این گوشی‌ها از لحاظ نرم‌افزاری هم به گونه‌ای بهینه شده‌اند که بتوانند نیاز یک گیمر را به سادگی برطرف کنند؛ امکان شخصی‌سازی کلیدها، قابلیت‌های استریم و ضبط بازی، امکان جابجایی سریع بین حالت‌های پردازشی مختلف، نمایش فریم‌ریت و بسیاری موارد دیگر از جمله این قابلیت‌ها هستند.

همچنین گوشی‌های گیمینگ یک جامعه‌ی جدا را برای کاربران به وجود می‌آورند که می‌توانند در آن با دیگران به گفت و گو بپردازند. به نظر می‌رسد نیازی به بررسی این موضوع هم نباشد که طیف لوازم جانبی جذابی که می‌توانید برای یک گوشی گیمینگ بخرید و کیفیت و کارآمدی آن‌ها بسیار بیشتر از چیزی است که برای یک گوشی عادی می‌خرید. از جمله این موارد می‌توان به فن‌های خنک‌کننده، قاب‌های کنترلی برای اجرای راحت‌تر بازی‌ها و بسیاری موارد دیگر که برای عاشقان بازی بسیار مناسب هستند.

گوشی‌های گیمینگ از لحاظ سخت‌افزاری واقعاً کمبود خاصی ندارند اما در بسیاری از مواقع قابلیت‌های دیگر خود را به خاطر همین موضوع قربانی می‌کنند.

البته با این حرف‌ها منظورمان این نیست که یک گوشی پرچم‌دار معمولی مثل گلکسی S23 اولترا نمی‌تواند از این اکسسوری‌های جذاب بهره ببرد. شما می‌توانید یک فن خنک‌کننده برای این گوشی خریداری کنید و در انجام بازی‌ها پایداری بیشتری را شاهد باشید اما گلکسی S23 اولترا از پایه یک گوشی گیمینگ نیست. این گوشی هم امکانات و قابلیت‌های گیمینگ زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد اما اولویت آن در واقع ارائه‌ی بهترین کارایی برای کار با اپلیکیشن‌های سنگین، فایل‌های حجیم و… است، نه انجام بازی به مدت طولانی. به همین خاطر هم روی قابلیت‌های دیگر آن تمرکز زیادی شده است؛ قلم، دوربین‌های مختلف با کیفیت استثنائی، امکانات نرم‌افزاری بی‌شمار و… از جمله این موارد هستند که گوشی‌های گیمینگ از این حیث در مقابل گلکسی S23 اولترا هیچ حرفی برای گفتن ندارند.

  • ویدیوی تست باتری گلکسی S23 اولترا در مقابل آیفون ۱۴ پرو مکس

سخن پایانی

اگر به دنبال این هستید که تجربه‌ی لذت‌بخشی از انجام بازی روی یک گوشی داشته باشید، گوشی‌های گیمینگ برخلاف پرچم‌دارهای عادی خیلی گران‌قیمت نیستند ولی می‌توانند به شکل بهتری نیاز شما را برطرف کنند. اما اگر در کنار بازی کردن‌های گاه و بیگاه، موارد دیگر نظیر کیفیت صفحه، عکاسی و فیلم‌برداری، قابلیت‌های خاص مثل قلم و… هم برای شما مهم هستند، اینجاست که یک گوشی پرچم‌دار غیر گیمینگ بیشتر به کارتان خواهد آمد چون تمرکز آن در تمام بخش‌ها پخش شده است.

به عبارت دیگر، گوشی‌های گیمینگ آمده‌اند که فقط یک کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهند و واقعاً هم در این زمینه عالی هستند. اما گوشی‌های پرچم‌دار عادی همه‌کاره‌اند. حالا در این بین شمایید و انتخاب محصولی که به بهترین شکل ممکن بتواند نیاز شما را برطرف کند؛ محصولی با پایداری بی‌نظیر در بازی‌ها و کارهای سنگین ولی با قابلیت‌های ضعیف یا محصولی با عملکرد متوسط رو به بالا در تمامی زمینه‌ها؟

loading...
به نظر شما آیا ترجیح گوشی گیمینگ به گوشی پرچم‌دار منطقی است؟
بله
خیر
نظر دیگری دارم (کامنت کنید)
گوشی موبایل شیائومی مدل Redmi Note 11S دو سیم کارت ظرفیت 128 گیگابایت و رم 8 گیگابایت - گلوبال
گوشی موبایل شیائومی مدل Redmi Note 11S دو سیم کارت ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت - گلوبال
۹,۹۰۰,۰۰۰
تومان
گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A14 دو سیم کارت ظرفیت 64 گیگابایت و رم 4 گیگابایت
گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A14 دو سیم کارت ظرفیت ۶۴ گیگابایت و رم ۴ گیگابایت
۶,۱۴۵,۰۰۰
تومان
خرید پرفروش‌ترین گوشی‌ها از دیجی‌کالا
مشاهده همه

منبع: Android Authority

نوشته گوشی گیمینگ در برابر گلکسی S23 اولترا؛ کدام یک برای بازی مناسب‌تر است؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

مشاهده این خبر در سایت مرجع