گوگل برای تبدیل‌شدن به موتور جستجوی سافاری، 20 میلیارد دلار به اپل پرداخت کرد

منبع :  مرجع سخت افزار دسته بندی : دانش و فناوری کد خبر : 590016 2 هفته قبل 85

به گزارش بلومبرگ، گوگل در سال 2022 به اپل 20 میلیارد دلار پرداخت کرد تا موتور جستجوی پیش‌فرض سافاری در آیفون، آیپد و مک باشد. این اطلاعات در اسناد دادگاهی که گوگل در اختلافات ضدانحصاری خود با وزارت دادگستری ایالات متحده ارائه کرده بود، فاش شد.

وزارت دادگستری گوگل را به انحصارطلبی در جستجو متهم کرده است. در شکایت علیه گوگل، معامله موتور جستجو این شرکت با اپل تمرکز اصلی بوده است. در ماه نوامبر، اسناد شکایت حاکی از آن بود که گوگل 36 درصد از کل درآمدی را که از جستجوهای انجام‌شده در سافاری به دست می‌آورد، پرداخت می‌کند که اکنون مشخص شده مبلغ آن چیزی معادل 20 میلیارد دلار است.

گوگل برای تبدیل‌شدن به موتور جستجوی سافاری، 20 میلیارد دلار به اپل پرداخت کرد

گوگل از سال 2002 موتور جستجوی پیش‌فرض دستگاه‌های اپل بوده است. البته این معامله چندین‌بار موردمذاکره مجدد قرار گرفته است. هر دو شرکت تلاش کرده‌اند تا مفاد قرارداد موتور جستجو را در طول آزمایش و قبل از آن مخفی نگه دارند. اما واضح است که گوگل میلیاردها دلار در سال به اپل پرداخت می کند.

اکتبر گذشته، ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، شهادت داد که توافق بین اپل و گوگل، رقابت موتورهای جستجو مانند بینگ را غیرممکن کرده است. مایکروسافت در مقطعی می‌خواست اپل بینگ را بخرد، اما این شرکت علاقه‌ای از خود نشان نداد.

مایکروسافت گوگل را سرزنش کرد، اما ادی کیو از اپل گفت که شرکت نگران است بینگ نتواند در کیفیت و قابلیت‌ها رقابت کند. کیو ادعا کرد که اپل از گوگل به‌عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض آیفون استفاده می‌کند، زیرا شرکت همیشه فکر می‌کرد که بهترین گزینه است.

گوگل موتور جستجوی پیش‌فرض دستگاه‌های اپل در اکثر کشورها است، اما کاربران می‌توانند به‌عنوان گزینه‌های جایگزین، یاهو، بینگ، داک‌داک‌گو و اکوزیا را انتخاب کنند. تغییر موتورهای مرورگر نیازمند بازکردن تنظیمات سافاری است.

در اروپا، قانون بازارهای دیجیتال، اپل را ملزم کرده است که تغییراتی در نحوه عملکرد مرورگرها ایجاد کند. کاربران می‌توانند هنگام تنظیم آیفون خود یک مرورگر پیش‌فرض را انتخاب کنند.

اگر گوگل شکایت ضدانحصاری علیه خود را ببازد، معامله بین اپل و گوگل ممکن است منحل شود. انتظار می رود مذاکرات پایانی در روزهای پنجشنبه و جمعه برگزار شود و حکم قاضی در اواخر سال 2024 صادر خواهد شد.

  • چگونه مودم جدید Pixel 9 گوگل اتصال ماهواره ای را تقویت می‌کند
  • گوگل پلی امکان دانلود هم‌ زمان چند اپلیکیشن را فراهم می‌کند
  • اپل هدفون‌ سولو 4 بیتس را با عمر باتری چشمگیر رونمایی کرد
  • بخش قابل‌توجهی از تیم هوش مصنوعی اپل قبلاً کارمند گوگل بودند
مشاهده این خبر در سایت مرجع