۱۰ تا از معروف ترین سوغات مشهد از زعفران تا فیروزه + عکس

منبع :  مجله گردشگری سفرزون دسته بندی : گردشگری کد خبر : 251227 1 سال قبل 441

یکی از رسم‌های ما ایرانی‌ها، خرید سوغات برای اقوام و دوستان‌مان است. این هدیه معمولاً صنایع‌ دستی یا خوراکی‌های مخصوص جایی‌ست که ما به آن‌جا سفر می‌کنیم. مشهد به‌عنوان یکی از قطب‌های گردشگری ایران، هر سال میزبان توریست‌های بسیاری‌ست و خیلی از آن‌ها دوست دارند بدانند، سوغات مشهد چیست و از کجا بهترین‌‌شان را می‌شود خرید. اگر اطلاعاتی درباره‌ی سفر به مشهد و سوغات آن ندارید، این مطلب سفرزون را تا آخر بخوانید. با ما باشید.

سوغات مشهد

سوغات مشهد | خشکبار معروف‌ترین سوغات مشهدسوغات مشهد | خشکبار، معروف‌ترین سوغات مشهد

مشهد شهری زیارتی‌ست، اما سوغاتی‌های این شهر فقط جانماز، مهر و تسبیح نیستند، اگرچه آن‌ها هم عضوی از خانواده‌ی سوغاتی‌های مشهد به‌حساب می‌آیند، اما زعفران، زرشک، فیروزه، کشمش و انواع خشکبار  هم در این شهر شهرت دارند. در عین‌حال تسبیح و جانماز، پای ثابت سوغاتی‌های مشهدی‌اند. اگر می‌خواهید بدانید، سوغات مشهد چیست و از چه جاهایی باید سوغات ارزان و با کیفیت بخرید، این مطلب را از دست ندهید.

در سفرزون بخوانید :
جاهای دیدنی مشهد ، جاذبه‌هایی که تا به‌حال ندیده‌اید

معرفی جاهای تفریحی مشهد | تجربه تفریح در کنار زیارت

۱. زعفران سرخ خراسان

زعفران| سوغات گران خراسانزعفران| سوغات گران خراسان

ارزشمندترین سوغاتی مشهد زعفران است. زعفران به نسبت وزنش از گران‌ترین محصولات کشاورزی دنیاست که استان خراسان بیش‌ترین سهم تولیدش را در کل خاورمیانه دارد. زعفران در مرکز و جنوب استان خراسان کشت می‌شود و مشهد محل صادارت و بسته‌بندیش است. انواع برندهای معروف و مشهور زعفران ایران به‌راحتی در مشهد پیدا می‌شود.

۲. زرشک مجلسی مشهد

زرشک|خوردنی محبوب مشهدزرشک|خوردنی محبوب مشهد

زرشک هم از دیگر محصولات کشاورزی‌ مشهد است که گردشگران بسیار از آن استقبال می‌کنند. گیاه زرشک در خراسان به‌وفور یافت می‌شود و مانند زعفران برای بسته‌بندی به مشهد فرستاده می‌شود. زرشک علاوه‌بر این‌که در طبخ غذاهای اصیل ایرانی استفاده می‌شود، خواص درمانی هم دارد، مثلاً این محصول برای درمان سوءهاضمه، بهبود هضم غذا در دستگاه گوارش و حتی رماتیسم بسیار مفید است.

در سفرزون بخوانید :
کافه های مشهد | معرفی ۱۰ کافه برتر مشهد

رستوران های معروف مشهد ، معرفی برترین‌های شهر رضوی

۳. فیروزه‌ی نیشابور

فیروزه نیشابور | جواهر ایرانی | سوغات مشهدفیروزه نیشابور | جواهر ایرانی | سوغات مشهد

فیروزه‌ی نیشابور معروف‌ترین فیروزه‌ی ایران است که معادنش در شهر نیشابور قرار دارد. مشهد هم یکی از مراکز تراش فیروزه در دنیاست و مقدار زیادی فیروزه برای تراش از سایر نقاط دنیا به این شهر فرستاده می‌شود. بنابراین اگر قصد خرید انگشتر یا زیورآلات به عنوان سوغات دارید، فیروزه را فراموش نکنید.

۴. خشکبار

در استان خراسان رضوی و نزدیکی مشهد، باغ‌های میوه بسیاری وجود دارند. به همین خاطر می‌توانید شاهد انواع خشکبار در مشهد باشید. اگر سری به بازار رضا یا سایر بازارهای سنتی مشهد بزنید، در فروشگاه‌های سوغات، انواع خشکبار مشهد را نیز مشاهده خواهید کرد. در این میان، انواع گردو، پسته، نخودچی، کشمش، میوه خشک و آلوچه بسیار شهرت دارند. کیفیت خشکبار مشهد بسیار عالیست و بد نیست تا مقداری از آن را به‌عنوان سوغات برای دوستان خود بیاورید. البته ناگفته نماد که نخودچی و کشمش از جمله معروف‌ترین و ارزان‌ترین سوغات مشهد به حساب می‌آید. در ضمن به یاد داشته باشید که برگه‌های خشک زردآلو و هلو هم از جمله خوشمزه‌ترین انواع خشکبار مشهد هستند. با خرید این نوع خشکبار، سوغاتی خاص برای عزیزان خود همراه می‌آورید.

۵. ادویه هفت‌قلم

ادویه هفت‌قلم از جمله خاص‌ترین سوغات مشهد به حساب می‌آید. وقتی که به بازارهای سنتی مشهد بروید، شاهد مغازه‌های ادویه مختلف خواهید بود. ادویه فروشی شغلی بسیار زیباست. اصلاً در این مغازه‌ها که وارد می‌شوید، رنگ خاص ادویه‌ها جلب توجه می‌کنند. البته که فروشندگان ادویه در مشهد نیز بسیار خوش‌سلیقه هستند. آن‌ها ادویه را به شکلی بسیار خاص تزئین می‌کنند. برای مثال به تصویر بالا نگاه کنید. احساس می‌کنید که در حال تماشای رنگین کمان هستید. ادویه هفت‌قلم یک ترکیب خاص ادویه است که در مشهد تهیه می‌شود. این ادویه  شامل سماق، دارچین، زنجبیل، گلپر، فلفل قرمز، فلفل سیاه و زردچوبه می‌شود. این ادویه‌ها از نظر زیبایی، توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. البته همین ترکیب سنتی را نیز شرکت‌های مختلف به‌صورت بسته‌بندی‌های شیک نیز ارائه می‌دهند.

پیشنهاد ما به شما این است که اگر می‌خواهید این ادویه هفت‌قلم را برای خودتان تهیه کنید، از همان سینی‌های سنتی خرید کنید. این ترکیب ادویه بسیار خاص و دوست‌داشتنی است. همچنین می‌توانید از فروشنده بخواهید که ترکیب خاصی برای شما انتخاب کند. در عین حال اگر قصد خرید ادویه هفت‌قلم برای دوستان و اعضای خانواده را دارید، می‌توانید انواع بسته‌بندی شرکتی را تهیه کنید که ظاهری شیک و امروزی دارند. در ضمن به یاد داشته باشید که ادویه پلویی ۱۸ رنگ نیز در مشهد وجود دارد. همچنین اگر کنجکاو هستید، باید به شما بگوییم که ادویه هفت‌قلم برای انواع خورش و البته آب گوشت مناسب است.

در سفرزون بخوانید :
بازار رضا مشهد ، حس جریان زندگی در بازاری سنتی

مراکز خرید مشهد ، معرفی امکانات و ویژگی‌های این مراکز

۶. نبات

یادش بخیر، در گذشته وقتی که کسی عازم سفر مشهد بود، به شوخی به او می‌گفتند که نیم کیلو زعفران و یک مثقال نبات برای من سوغات بخر! خب از قدیم نبات یکی از مهم‌ترین انواع سوغات مشهد بوده است. نبات‌های مشهد از جمله معروف‌ترین نبات‌های ایران هستند. کیفیت نبات‌های مشهد بسیار بالاست؛ اما دلیل شهرت آن کیفیت بالای نبات نیست! بلکه نبات‌های زعفرانی مشهد بسیار شهرت دارند. همان طور که اشاره کردیم، زعفران‌های مشهد شهره خاص و عام است. زعفران‌های مشهد جزو بهترین انواع زعفران صادراتی ایران به حساب می‌آید. به همین خاطر تولیدکنندگان نبات نیز از همین زعفران در تولید نبات‌های خود استفاده می‌کنند. پس می‌توانید یک تکه نبات زعفرانی در چای بیاندازید و از طعم چای زعفرانی و شیرینی نبات نهایت لذت را ببرید. این نوع نبات هم به‌صورت فله هم به‌صورت فله در بازارهای سنتی مشهد عرضه می‌شوند.

نوشته ۱۰ تا از معروف ترین سوغات مشهد از زعفران تا فیروزه + عکس اولین بار در سفرزون. پدیدار شد.

مشاهده این خبر در سایت مرجع