۸ نکته‌ی کلیدی برای خرید اولین کیبورد مکانیکی که باید توجه کنید

منبع :  دیجی کالا دسته بندی : دیجی کالا کد خبر : 487300 10 ماه قبل 593

کیبورد‌های مکانیکی سال‌هاست که به فروش می‌رسند ولی طی چند سال گذشته به لطف شبکه‌های اجتماعی، محبوبیت این نوع کیبورد‌ها چندین برابر شده است. طبیعتا یک کیبورد مکانیکی قیمت بالاتری نسبت به کیبورد معمولی دارد و بنابراین قبل از خرید باید توجه بیشتری به آن نشان بدهید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

در ادامه ابتدا به این موضوع می‌پردازیم که آیا خرید کیبورد مکانیکی برای شما منطقی است یا نه و در ادامه نکات مهمی را برای خرید آن مطرح می‌کنیم.

ست گیمینگ اونیکوما مدل Professional 5 in 1
ست گیمینگ اونیکوما مدل Professional 5 in 1
۲,۴۰۰,۰۰۰
تومان
ست گیمینگ اونیکوما مدل G21+CW902
ست گیمینگ اونیکوما مدل G21+CW902
۱,۲۵۰,۰۰۰
تومان
خرید کیبورد از دیجی‌کالا
مشاهده همه
  • ۶ دلیل منطقی برای این که به یک کیبورد مکانیکی احتیاج دارید
فهرست محتوا

چرا باید از کیبورد مکانیکی استفاده کنیم؟
اصطلاحات مهم مربوط به کیبورد مکانیکی
    سوئیچ
    مسافت
    کلیکی
    نیروی محرک
هدف استفاده از کیبورد مکانیکی را مشخص کنید
مشخص کردن میزان بودجه
کدام اندازه‌ی کیبورد بهتر است؟
صدای سوئیچ‌ها
سوئیچ کیبورد را هوشمندانه انتخاب کنید
انتخاب از بین برندهای معتبر
کیفیت ساخت
سخن پایانی

چرا باید از کیبورد مکانیکی استفاده کنیم؟

کیبورد مکانیکی

در مورد منطقی بودن خرید کیبورد مکانیکی می‌توانیم دلایل مختلفی را مطرح کنیم. در ادامه به صورت مختصر و مفید به ۵ دلیل مهم برای انجام این کار می‌پردازیم.

  • کیفیت ساخت: معمولا کیبورد‌های مکانیکی نسبت به بسیاری از کیبورد‌های معمولی کیفیت ساخت بهتری دارند و سنگین‌تر هستند. البته طبیعتا این قاعده‌ی همیشگی نیست. با توجه به دوام بالاتر این نوع کیبورد‌ها، برای استفاده‌های سنگین بهتر هستند و نمونه‌های باکیفیت می‌توانند تا سال‌ها به بهترین شکل انجام وظیفه کنند.
  • عالی برای گیمرها: اکثر گیمرها چیزی کمتر از یک کیبورد مکانیکی در نظر نمی‌گیرند. دلیل این موضوع هم به دقت بالا، حس رضایت‌بخش فشردن کلید‌ها و بازخورد لمسی دریافتی برمی‌گردد. به همین خاطر برای بسیاری از گیمرها، استفاده از کیبورد مکانیکی چیزی است که هیچ شک و تردیدی در این زمینه ندارند.
  • حس و صدا: روی هم رفته صدای کیبورد‌های مکانیکی بسیار خاص است و از سوی دیگر فشردن کلید‌های آن حس خیلی خوبی را به انگشت‌ها منتقل می‌کند. در این بین کیبورد‌های مکانیکی از سوئیچ‌های مختلفی بهره می‌برند که نمونه‌های خطی، لمسی و کلیدی از مهم‌ترین آن‌ها محسوب می‌شوند. هرکدام از این سوئیچ‌ها عملکرد متفاوتی در این زمینه ارائه می‌کنند.
  • شخصی‌سازی: اکثر کیبورد‌های مکانیکی تا حدی قابل شخصی‌سازی هستند. معمولا در این کیبورد‌ها حداقل می‌توانید کلیدها را به راحتی تعویض کنید. همچنین برخی از این کیبورد‌ها از تعویض سوئیچ‌ها هم پشتیبانی می‌کنند. شخصی‌سازی عملکرد کلید‌ها با نرم‌افزار و دیگر موارد هم از جمله جذابیت‌های جانبی آن‌ها هستند.
  • افزایش دقت تایپ: همانطور که گفتیم، انتخاب سوئیچ مناسب برای کیبورد مکانیکی، کاملا سلیقه‌ای است. ولی معمولا بسیاری از کاربران زمانی که سوئیچ مورد علاقه‌ی خود را پیدا می‌کنند، با افزایش سرعت و دقت تایپ روبرو می‌شوند.

حالا بعد از پرداختن به این نکات اگر فکر می‌کنید کیبورد مکانیکی ارزش خریدن دارد، در ادامه به نکات متعددی می‌پردازیم که هنگام خرید یک کیبورد مکانیکی باید آن‌ها را در نظر داشته باشید.

کیبورد مخصوص بازی ردراگون مدل K208- lks2030

کیبورد مخصوص بازی ردراگون مدل K208- lks2030

۱,۴۰۵,۰۰۰ تومان
مشاهده و خرید

اصطلاحات مهم مربوط به کیبورد مکانیکی

زمانی که می‌خواهید یک کیبورد مکانیکی خریداری کنید و با این موضوع آشنایی ندارید، با اصطلاحات جدید زیادی روبرو می‌شوید و همین اصطلاحات هم کاربران زیادی را گیج می‌کنند.

سوئیچ

کیبورد مکانیکی

در ادامه‌ی مطلب به طور مفصل به سوئیچ‌ها می‌پردازیم ولی به زبان ساده باید بگوییم که سوئیچ‌ها مکانیسم‌هایی هستند که وقتی کلیدی را در کیبورد فشار می‌دهید، فعال می‌شوند. همچنین در این زمینه باید به اهمیت سوئیچ‌ها برای دریافت پاسخ لمسی اشاره کنیم و در ضمن این سوئیچ‌ها تعیین‌کننده‌ی میزان فشار لازم برای تایپ کردن و میزان صدای تولید شده هم هستند.

مسافت

این اصطلاح مربوط به مسافت طی شده برای کلید به منظور تایید استفاده از آن است. به‌عنوان مثال، کیبورد‌های لپ‌تاپ مسافت بسیار کمی را طی می‌کنند ولی کیبورد‌های مکانیکی برای تایپ باید مسافت بیشتری پشت سر بگذارند.

کلیکی

این به صدای ایجاد شده توسط کلید‌های کیبورد مکانیکی اشاره می‌شود که با توجه به سوئیچ استفاده شده، این صدا می‌تواند کم یا زیاد باشد.

نیروی محرک

نیروی محرک همان میزان فشار لازم برای فشردن یک کلید در کیبورد مکانیکی است. برای اندازه‌گیری این نیرو معمولا واحد گرم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کیبورد مخصوص بازی ردراگون مدل K630 Dragonborn

کیبورد مخصوص بازی ردراگون مدل K630 Dragonborn

۱,۴۸۰,۰۰۰ تومان
مشاهده و خرید

هدف استفاده از کیبورد مکانیکی را مشخص کنید

کیبورد مکانیکی

برخلاف کیبورد‌های معمولی که برای انواع و اقسام کاربرد‌ها و کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرند، کیبورد‌های مکانیکی دارای سوئیچ‌های مختلفی هستند که با توجه به هدف خود باید بین این سوئیچ‌ها دست به انتخاب بزنید. به عنوان مثال برای استفاده از برخی سوئیچ‌ها، باید کلید را تا انتها فشار دهید ولی برخی دیگر از سوئیچ‌ها چنین الزامی ندارند و حتی اگر مثلا کلید را تا نیمه فشار دهید، کار انجام می‌شود. معمولا افرادی که با تایپ زیاد سروکار دارند، نوع دوم را بیشتر دوست دارند ولی گیمرها به نوع اول سوئیچ‌ها علاقه نشان می‌دهند تا از کلیک‌های تصادفی جلوگیری شود.

مشخص کردن میزان بودجه

۵

آیا برای خرید کیبورد گیمینگ می‌خواهید از بهترین سوئیچ‌ها استفاده کنید؟ آیا نورپردازی اهمیت زیادی برای شما دارد؟ انتظار دارید کیبورد موردنظر چند سال برای شما کار کند؟ قبل از خرید کیبورد مکانیکی، باید چندین سوال این‌چنینی را از خود بپرسید تا انتخاب بهتری داشته باشید. کیبورد‌های مکانیکی هم مانند بیشتر گجت‌ها به سه‌ دسته‌ی اصلی پایین‌رده، میان‌رده و پرچم‌دار تقسیم می‌شوند و با توجه به بودجه و نیازهایی که دارید، باید بین آن‌ها دست به انتخاب بزنید.

کیبورد بویی مدل 61Mini - Cherry MX Red Switch - Bee Color

کیبورد بویی مدل ۶۱Mini - Cherry MX Red Switch - Bee Color

۱۷,۰۰۰,۰۰۰ تومان
مشاهده و خرید

کدام اندازه‌ی کیبورد بهتر است؟

کیبورد مکانیکی

کیبورد‌ها در سایز‌های مختلف به فروش می‌رسند که البته برخی از آن‌ها شکل و شمایل خاصی هم دارند ولی در این مطلب کاری به شکل آن‌ها نداریم. اما در این میان کدام اندازه‌ی کیبورد برای شما بهتر است؟

  • کیبورد‌های فول‌سایز دارای ۱۰۱ تا ۱۰۴ کلید هستند و از تمام کلید‌های مورد انتظار مانند نامبر پد و کلید‌های فانکشن بهره می‌برند.
  • کیبورد‌های فاقد نامبر پد که به آن‌ها کیبورد‌های TKL هم گفته می‌شوند، طبیعتا از نامبر پد بهره نمی‌برند و حدود ۸۷-۸۸ کلید دارند.
  • کیبورد‌های ۷۵ درصدی از نظر تعداد کلید‌ها تقریبا مانند کیبورد‌های TKL هستند ولی در کل ابعاد کوچک‌تری دارند. تعداد کلید‌های این نوع کیبورد‌ها حدود ۷۰ تا ۷۵ عدد است.
  • کیبورد‌های ۶۵ درصدی طبیعتا کوچک‌تر هستند و از حدود ۶۶ تا ۶۸ کلید بهره می‌برند. به دلیل همین کاهش سایز، در این نوع کیبورد‌ها خبری از برخی کلید‌های فانکشن، کلیدهای مربوط به جهت و دیگر موارد نیست.
  • کیبورد‌های ۶۰ درصدی دارای حدود ۶۰ تا ۶۱ کلید هستند. به دلیل فقدان کلیدهای فانکشن، برای بهره‌گیری از قابلیت این کلید‌ها باید به استفاده از ترکیب کلید‌های مختلف روی بیاورید.
  • کیبورد‌های ۴۰ درصدی بسیار جمع‌و‌جور هستند و حدود ۴۰ تا ۴۴ کلید را ارائه می‌دهند. به دلیل همین اندازه‌ی بسیار کوچک، بسیاری از کاربران علاقه‌ی چندانی به استفاده از آن‌ها نشان نمی‌دهند.
کیبورد مکانیکی مخصوص بازی رپو مدل v500SE

کیبورد مکانیکی مخصوص بازی رپو مدل v500SE

۱,۹۴۰,۰۰۰ تومان
مشاهده و خرید

صدای سوئیچ‌ها

کیبورد مکانیکی

بخش مهمی از جذابیت کیبورد‌های مکانیکی، به همین سروصدای آن‌ها برمی‌گردد. بنابراین اگر به سروصدای زیاد کلیدها علاقه دارید، باید سوئیچی انتخاب کنید که سروصدای زیادی را ایجاد کند و اگر هم می‌خواهید کلیدها سروصدای کمی داشته باشند، قبل از خرید باید این موضوع را در نظر داشته باشید.

  • سوئیچ‌های کلیکی: این نوع سوئیچ‌ها به خاطر سروصدای زیادی که ایجاد می‌کنند، بین برخی کاربران به‌شدت پرطرفدار هستند. بنابراین اگر به این مشخصه علاقه‌ی زیادی دارید، بهتر است از بین کیبورد‌های مکانیکی دارای سوئیچ‌هایی مانند Cherry MX Blue، Kailh Box White یا Outemu Phoenix دست به انتخاب بزنید.
  • سوئیچ‌های لمسی: این نوع سوئیچ‌ها بازخورد لمسی برای کاربر ارائه می‌کنند و بعد از فشرده شدن، صدای ضعیفی را به گوش کاربر می‌رسانند. بنابراین اگر می‌خواهید حین تایپ کردن با سروصدای زیادی روبرو نشوید و از سوی دیگر بازخورد لمسی هم دریافت کند، کیبورد مکانیکی موردنظر شما باید سوئیچ‌هایی مانند Cherry MX Brown، Kailh Box Brown یا Drop Halo Clear داشته باشد.
  • سوئیچ‌های خطی: بیشتر کیبورد‌های مکانیکی موجود در بازار از سوئیچ‌های خطی استفاده می‌کنند. این نوع سوئیچ‌ها یک حرکت ثابت دارند و هیچ بازخورد لمسی در اختیار کاربر قرار نمی‌دهند. بنابراین این نوع سوئیچ‌ها تفاوت خیلی زیادی با کیبورد‌های معمولی ندارند. از بین سوئیچ‌های خطی معروف می‌توانیم به Cherry MX Red، Gateron Yellow و Kailh Box Red اشاره کنیم.
  • سوئیچ‌های سایلنت: در نهایت نباید سوئیچ‌های سایلنت را از قلم بیندازیم که عملا صدای چندانی ایجاد نمی‌کنند. سوئیچ‌هایی مانند Cherry MX Silent Red، Gateron Silent Black و Topre Realforce Silent در این دسته قرار می‌گیرند.

در نهایت باید بگوییم که طبیعتا تمام سوئیچ‌ها-حتی سوئیچ‌های سایلنت-تا حدی صدا ایجاد می‌کنند و این موضوع کاملا طبیعی است. اما باید ببینید که در کدام محیط می‌خواهید از کیبورد مکانیکی استفاده کنید. در یک محیط عمومی یا اداره‌هایی که نفرات در اتاق‌های جداگانه قرار ندارند، استفاده از کیبورد‌های مکانیکی مبتنی بر سوئیچ‌های پرسروصدا، بدون شک برای اطرافیان به‌شدت آزاردهنده محسوب می‌شوند.

کیبورد مخصوص بازی مکانیکی رپو مدل V500 Alloy Version

کیبورد مخصوص بازی مکانیکی رپو مدل V500 Alloy Version

۱,۰۲۰,۰۰۰ تومان
مشاهده و خرید

سوئیچ کیبورد را هوشمندانه انتخاب کنید

بدون شک تا الان متوجه شده‌اید که برای کیبورد‌های مکانیکی، نوع سوئیچ‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. بنابراین با توجه به اینکه دوست دارید سوئیچ سروصدا داشته باشد یا نه، چه مسافتی طی کند و چه حسی به شما برساند، می‌توانید بین گزینه‌های مختلف دست به انتخاب بزنید. بدون شک سری Cherry MX، محبوب‌ترین خانواده‌ی سوئیچ‌های کیبورد‌های مکانیکی هستند و این سوئیچ‌ها آنقدر معروف هستند که رنگ آن‌ها برای بسیاری از کاربران، به رنگ پیش‌فرض انواع مختلف سوئیچ‌ها تبدیل شده است.

البته در این بازار، صدها سوئیچ مختلف از برندهای گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در نهایت چند دسته‌ی اصلی از سوئیچ‌ها وجود دارد که کمی بالاتر به آن‌ها پرداختیم. همچنین بسیاری از شرکت‌های معروف، از سیستم نامگذاری و رنگ‌های مشابهی برای این سوئیچ‌ها استفاده می‌کنند تا کاربران سردرگم نشوند. در ضمن باید خاطرنشان کنیم بسیاری از سوئیچ‌های دیگر شرکت‌ها، با سوئیچ‌های Cherry MX سازگار هستند. در ادامه به تعدادی از سوئیچ‌های مشهور می‌پردازیم.

  • Cherry MX Red: این سوئیچ خطی طرفداران زیادی دارد و معمولا در کیبورد‌های گیمینگ مورد استفاده گسترده‌ای قرار می‌گیرد.
  • Cherry MX Brown: این سوئیچ بازخورد لمسی خیلی نرمی را به انگشت منتقل می‌کند و سروصدای چندانی ندارد. معمولا این سوئیچ برای کاربرانی که می‌خواهند بین گیمینگ و تایپ کردن تجربه‌ی متعادلی داشته باشند، پرطرفدار است.
  • Cherry MX Blue: به دلیل ارائه‌ی بازخورد لمسی و سروصدای زیاد، موافقان و مخالفان زیادی دارد.
  • Gateron Brown: مشابه Cherry MX Brown است و در کل می‌توانیم آن را جایگزین اقتصادی سوئیچ موردنظر حساب کنیم.
  • Gateron Red: این سوئیچ مشابه Cherry MX Red است و برای کاربرانی که نمی‌خواهند فشار زیادی به کلید کیبورد وارد کنند، گزینه‌ی مناسبی به حساب می‌آید.
  • Kailh Box White: این یک سوئیچ کلیکی با بازخورد لمسی است که به عنوان یک سوئیچ بادوام و جان‌سخت شناخته می‌شود.
  • Kailh Box Brown: این سوئیچ هم از نوع خطی است و سروصدای چندانی ندارد.
  • Topre: این یک سوئیچ خاص خازنی الکترواستاتیک است که به دلیل ارائه‌ی تجربه‌ی منحصر‌به فرد در بین علاقه‌مندان شناخته می‌شود. اما این سوئیچ قیمت بسیار بالاتری نسبت به رقبای خود دارد.

همانطور که گفتیم در این زمینه صدها سوئیچ مختلف وجود دارد و در این مطلب به فقط ۸ مورد از سوئیچ‌های معروف پرداختیم.

کیبورد مکانیکال مخصوص بازی تسکو مدل GK 8130

کیبورد مکانیکال مخصوص بازی تسکو مدل GK 8130

۱,۵۳۵,۰۰۰ تومان
مشاهده و خرید

انتخاب از بین برندهای معتبر

در بازار ایران به دلیل بالا بودن نرخ ارز و کاهش قدرت خرید کاربران، بسیاری از برندهای مشهور فعال در زمینه‌ی کیبورد‌های مکانیکی، طرفداران زیادی ندارند. به همین خاطر در عوض برندهایی در بازار ایران مورد توجه قرار می‌گیرند که بتوانند کیفیت خوبی را در ازای مبلغ مناسب ارائه دهند. در این زمینه، در بازار ایران برندهای رپو و ردراگون کیبورد‌های مکانیکی بسیار خوبی را راهی بازار ایران کرده‌اند و با توجه به بودجه‌ای که دارید و با مقایسه گزینه‌های موجود، می‌توانید از بین مدل‌های بسیار خوبی انتخاب کنید.

کیفیت ساخت

به‌عنوان نکته‌ی آخر، باید به اهمیت کیفیت ساخت کیبورد مکانیکی اشاره کنیم. برای این موضوع، بهتر است نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • مواد ساخت: بخش اصلی بدنه‌ی کیبورد‌های مکانیکی معمولا پلاستیکی یا فلزی است. همچینن در صورت بهره‌گیری از فریم آلومینیومی، کیبورد موردنظر می‌تواند عمر طولانی داشته باشد.
  • کیفیت سوئیچ: سوئیچ‌های سری Cherry MX از همه نظر عالی هستند ولی اگر کیبورد موردنظر شما از سوئیچ‌های ساخت دیگر شرکت‌ها استفاده می‌کند، بهتر است قبل از خرید در مورد کیفیت سوئیچ‌های موردنظر تحقیق کنید. در همین رابطه باید به راحت بودن تعویض سوئیج در برخی کیبورد‌ها اشاره کنیم. به لطف این مشخصه، بدون نیاز به خرید کیبورد جدید می‌توانید تجربه‌ی متفاوتی از کیبورد دریافت کنید.
  • کیفیت کلیدها: کیفیت خود کلید‌ها هم اهمیت زیادی دارد و مثلا یک کلید باکیفیت با پاک شدن حرف قرار گرفته روی آن روبرو نمی‌شود.
  • کابل: با وجود اینکه در بازار شاهد برخی کیبورد‌های مکانیکی بی‌سیم باکیفیتی هم هستیم، ولی در کل برای گیمینگ همواره توصیه می‌شود که از کیبورد‌های سیمی استفاده کنید. در ضمن بهتر است کابل موردنظر امکان وصل شدن به کیبورد را داشته باشد تا اگر زمانی مشکلی برای آن به وجود بیاید، به راحتی قادر به تعویض کابل باشید.
  • نورپردازی RGB: می‌توان گفت که خرید یک کیبورد مکانیکی فاقد هرگونه نورپردازی تقریبا غیرممکن است. اگر کیفیت نورپردازی برای شما اهمیت زیادی دارد، قبل از خرید حتما این نکته را هم در نظر بگیرید.

سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردیم به طور مختصر و مفید به تمام نکات کلیدی که برای خرید یک کیبورد مکانیکی نیاز دارید، بپردازیم. بنابراین حتی اگر در این زمینه تازه‌کار هستید، با خواندن این مطلب با خیال راحت می‌توانید راهی بازار یا فروشگاه‌های اینترنتی مانند دیجی‌کالا شوید و کیبورد مکانیکی موردنظر خود را بخرید. خوشبختانه در دیجی‌کالا هم انواع و اقسام کیبورد‌های مکانیکی به فروش می‌رسد که با توجه به نیازها و بودجه‌ی خود، می‌توانید از بین این گزینه‌ها دست به انتخاب بزنید.

ست گیمینگ اونیکوما مدل Professional 5 in 1
ست گیمینگ اونیکوما مدل Professional 5 in 1
۲,۴۰۰,۰۰۰
تومان
ست گیمینگ اونیکوما مدل G21+CW902
ست گیمینگ اونیکوما مدل G21+CW902
۱,۲۵۰,۰۰۰
تومان
خرید کیبورد از دیجی‌کالا
مشاهده همه
  • چرا خرید کیبوردهای مکانیکی برای گیمینگ بهتر است؟

منبع: MakeUseOf

نوشته ۸ نکته‌ی کلیدی برای خرید اولین کیبورد مکانیکی که باید توجه کنید اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

مشاهده این خبر در سایت مرجع