یک دوره بلندمدت تحلیلگر حرفهای کسبوکار ارائه شده است. در این صفحه سرفصلها، ویژگیها و رزومه مدرس و توضیحات نحوه ثبتنام این دوره ارائه شده است.
اطلاعات دوره بلندمدت تحلیلگر حرفهای کسبوکار
نام دوره | دوره بلندمدت تحلیلگر حرفهای کسبوکار |
مدت دوره | ۵۶ ساعت |
رویکرد دوره | کاربردی و کارگاهی با هدف اجرا در عمل، مناسب ایران، اروپا و کانادا |
تعداد جلسات | ۱۶ جلسه ۳،۵ ساعته |
روز برگزاری | یکشنبهها |
زمان برگزاری | ساعت ۱۸ تا ۲۱:۳۰ به وقت ایران (ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۹ به وقت آلمان) (ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۴ به وقت تورنتو، کانادا) |
شروع دوره | یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ (۵ می ۲۰۲۴) |
نحوه برگزاری | آنلاین |
ظرفیت دوره | ۲۰ نفر |
هزینه ثبتنام | ۸،۶۴۰،۰۰۰ تومان |
هماکنون آنلاین ثبتنام کنید:
ثبتنام آنلاین (۸،۶۴۰،۰۰۰ تومان)
برای علاقهمندان خارج از ایران: امکان پرداخت ارزی نیز برای این دوره وجود دارد. جهت اطلاع از نحوه پرداخت، با ما تماس بگیرید.
معرفی دوره بلندمدت تحلیلگر حرفهای کسبوکار
Professional Business Analysis Master Course
تحلیل کسبوکار یکی از حوزههای بسیار موردتوجه و رو به رشد در ایران و جهان است. طیف وسیعی از علاقهمندان وارد این حوزه میشوند و با توجه به فرصتهای شغلی جذاب این حوزه، یادگیری اصولی و تسلط بر مهارتهای تحلیل کسبوکار بسیار مهم است.
پکیج آموزشی دوره تحلیل کسبوکار براساس استاندارد بینالمللی BABOK به ۶ حوزه دانشی و دهها تکنیک کاربردی در تحلیل کسبوکار میپردازد تا تحلیلگر کسبوکار بتواند با تحلیل استراتژیک کسبوکار، مسائل و فرصتهای کسبوکار را شناسایی کند، و سپس با شناخت و تحلیل نیازمندیها و انتظارات ذینفعان و در نهایت طراحی و پیشنهاد راهحل و ارزیابی اثربخشی آنها، خلق ارزش کند.
این دوره برای کسب مهارتهای یک تحلیلگر کسبوکار برای استفاده در هر صنعت یا سازمانی براساس استاندارد BABOK و طبق منابع موردتائید IIBA طراحی شده است.
مخاطبان این دوره، کلیه علاقهمندان، کارشناسان و مدیران حوزه تحلیل کسبوکار، مشاوره مدیریت، تحلیل سیستمها، تشکیلات و روشها، توسعه سازمانی، مدیریت و بهبود فرایندها، مدیریت استراتژیک، مدیریت نوآوری، تحقیق و توسعه، مدیریت محصول، مالکیت محصول، تحلیل نرمافزار و … هستند. دانشجویان و دانشآموختگان رشتههای مهندسی صنایع، مدیریت (انواع گرایشها)، MBA، مهندسی فناوری اطلاعات، مهندسی نرمافزار و … از مباحث این دوره بسیار لذت خواهند برد.
دوره بلندمدت تحلیلگر حرفهای کسبوکار در یک نگاه
منابع اصلی دوره بلندمدت تحلیلگر حرفهای کسبوکار
تصاویری از دورههای قبلی تحلیل کسب و کار
تاریخ: آبان و آذرماه ۹۸
با همراهانی از: بانک آینده، جیرینگ، هلدینگ میدکو و …
تاریخ: مردادماه ۹۸
با همراهانی از: توسن، الوپیک، سامسونگ، شاتل موبایل، بهسازان ملت و …
تاریخ: خردادماه ۹۸
با همراهانی از: همراه اول، مپنا، تپسی، الوپیک و …
سرفصلهای کامل دوره بلندمدت تحلیلگر حرفهای کسبوکار
- تحلیل کسب و کار چیست؟
- تحلیلگر کسب و کار به چه کسی میگویند؟
- تحلیل کسبوکار: شغل یا نقش؟
- مدلهای متفاوت پیادهسازی تحلیل کسب و کار در سازمانها
- آشنایی با نرمافزارهای حوزه تحلیل کسب و کار
قسمت دوم: آشنایی با BABOK
- معرفی انواع منابع و مراجع حوزه تحلیل کسب و کار
- معرفی موسسه IIBA
- معرفی ساختار و کلیات راهنمای BABOK
- آشنایی با حوزههای دانشی و تکنیکها
- ارائه فرایند گام به گام تحلیل کسب و کار براساس BABOK
قسمت سوم: مدل مفاهیم کلیدی تحلیل کسب و کار
- آشنایی با مدل BACCM
- تعریف مفاهیم کلیدی شامل:
- نیاز
- راهکار
- ارزش
- تغییر
- ذینفعان
- بستر
قسمت چهارم: برنامهریزی و نظارت بر تحلیل کسب و کار
- آشنایی با وظایف برنامهریزی و نظارت بر تحلیل کسب و کار
- برنامهریزی رویکرد تحلیل کسب و کار
- برنامهریزی تعامل ذینفعان
- معرفی حداقل ۳ متد کاربردی برای مدیریت ذینفعان
- برنامهریزی حاکمیت تحلیل کسب و کار
- برنامهریزی مدیریت اطلاعات تحلیل کسب و کار
- شناسایی بهبودهای عملکرد تحلیل کسب و کار
قسمت پنجم: احصا و استخراج الزامات و نیازمندیها
- آشنایی با وظایف احصا و استخراج الزامات و نیازمندیها
- آمادگی جهت احصا
- انجام احصای نیازمندیها
- بررسی چالشهای اصلی احصای نیازمندیها به همراه راهحل آنها
- تائید نتایج
- اطلاعرسانی نتایج
- مدیریت مشارکت ذینفعان
قسمت ششم: مدیریت چرخه حیات نیازمندیها
- آشنایی با وظایف مدیریت چرخه حیات نیازمندیها
- ارزیابی تغییرات نیازمندیها
- تصویب نیازمندیها
- ردیابی نیازمندیها
- بررسی کاربرد ردیابی نیازمندیها و ماتریس آن
- اولویتبندی نیازمندیها
- بررسی و اجرای متد اولویتبندی نیازمندیها
- نگهداری نیازمندیها
قسمت هفتم: تحلیل استراتژی
- آشنایی با وظایف تحلیل استراتژی
- ارزیابی وضع موجود
- ارزیابی ریسکها
- تعریف وضع مطلوب
- تعریف استراتژی تغییر
قسمت هشتم: تحلیل نیازمندیها و تعریف طراحی
- آشنایی با وظایف تحلیل نیازمندیها و تعریف طراحی
- مدلسازی نیازمندیها
- معرفی ابزار برای مدلسازی
- صحهگذاری نیازمندیها
- اعتباردهی نیازمندیها
- تعریف گزینههای طراحی
- تحلیل ارزش بالقوه و پیشنهاد راهکار
- بررسی تکنیکهای ارزیابی راهکارها
قسمت نهم: ارزیابی راهکار
- آشنایی با وظایف ارزیابی راهکار
- اندازهگیری عملکرد راهکار
- تحلیل عملکرد راهکار
- ارزیابی محدودیتهای سازمانی
- ارزیابی محدودیتهای راهکار
- پیشنهاد اقدامات اصلاحی جهت افزایش ارزش
قسمت دهم: جمعبندی
- جمعبندی نحوه استفاده از تکنیکها
- جمعبندی زوایای دید (Perspectives)
- جمعبندی مباحث BABOK
قسمت یازدهم: هوش مصنوعی در تحلیل کسبوکار
- کاربرد ابزارهای هوش مصنوعی در تحلیل کسبوکار
مدرک پایان دوره
پس از این که دوره را به اتمام رساندید، مدرک پایان دوره به صورت PDF با کد مدرک و امکان استعلام آنلاین از سوی موسسه کاروکسب تقدیم خواهد شد.
همچنین یک Recommendation Letter به زبان انگلیسی و آلمانی نیز در پایان دوره به شما تقدیم خواهد شد.
نمونه مدرک:
برخی از همراهان قبلی دورهها
گوشهای از رزومه مدرس دوره بلندمدت تحلیلگر حرفهای کسبوکار
تحلیل کسبوکار، مهارت پرتقاضای دنیای کسبوکار امروز
براساس گزارش سال ۲۰۲۳ موسسه IIBA کانادا، افراد دارای دانش و توانمندی در حوزه تحلیل کسبوکار، توانایی کار در طیف وسیعی از مشاغل و پوزیشنهای مرتبط از جمله تحلیلگر استراتژی، تحلیلگر فرایند، تحلیلگر سیستم، تحلیلگر رفتار مشتری و … را دارند.
براساس آمار موسسه PM Solution Research امریکا، مهمترین دلیل شکست پروژهها در دنیا، عدم تحلیل صحیح و شناخت درست نیازمندیهاست.
اطلاعات و معرفی تفصیلی دوره تحلیل کسب و کار BABOK
به دنیای تحلیل کسبوکار خوش آمدید! دنیایی پر از چالش، یادگیریهای جدید و تغییرات فراوان که به افرادی شایسته و ماهر نیاز دارد که این تغییرات را درک کنند و بتوانند برای پیشرفت همگام با آن، راهکار ارائه دهند.
تحلیل کسبوکار همواره در صنایع مختلف و در سطوح مختلف کاری، وجود داشته است. از اولین تولیدکنندهای که برای تولید محصولش به نیاز مشتری رجوع کرد، تحلیل کسبوکار شروع شد. در پی آن، تحلیل استراتژی، تحلیل رفتار مصرفکننده، تحلیل بازار و رقبا، تحلیل فرایندها، تحلیلهای مالی و … به اجزای دیگری از تحلیل کسبوکار تبدیل شدند؛ تا جایی که امروزه متخصصان هرکدام از این حوزهها، خود را تحلیلگر کسبوکار میدانند، اما باید دقت کرد که تحلیل کسبوکار تجمیع و برآیند همه اینهاست و به یک حوزه خاص محدود نمیشود.
اما چرا تحلیل کسبوکار در دنیای امروز اینقدر مهم شده است؟
پاسخ این سؤال در انبوه پروژههایی است که بهصورت داخلی در سازمان یا برای کارفرماها و مشتریان اجرا شدهاند؛ ولی موفقیتآمیز نبودهاند و در آخر آن ارزشی که انتظار میرفته، محقق نشده است. جالب است بدانید، براساس تحقیقات انجامشده، مهمترین دلیل شکست پروژههای سازمانی این است که نیازهای ذینفعان آن بهدرستی شناسایی و تحلیل نشدهاند. برای این که درک بهتری از این موضوع حاصل شود، کمی به وضعیت موجود، مشکلات و نیازهای سازمانی که در آن کار میکنید بیندیشید؛ شما همواره با مشکلات یا سؤالاتی ازایندست روبرو هستید:
- چرا درصد قابلتوجهی از مشتریان ما ناراضی هستند؟
- چرا ریزش مشتریان ما زیاد است؟
- چرا پروژههای ما به آن اهداف و ارزشهایی که تعیین کرده بودیم، دست پیدا نمیکنند؟
- چرا استعفای کارکنان ما زیاد است؟
- چرا هزینههایمان افزایش پیدا کرده است؟
- چرا نمیتوانیم همپای رقبایمان در بازار حرکت کنیم؟
- چرا فرایندهای سازمانی ما کند و دستوپاگیر هستند؟
- چرا نوآوری در سازمان ما مرده است؟
- چرا محصولات ما با نیازهای مشتریانمان همخوانی ندارد؟
- چرا فروش خوبی نداریم؟
- و …
سازمانی نیست که بگوید با یک یا چند مورد ازاینقبیل مسائل دستوپنجه نرم نمیکند. حال براساس آن که سازمان موردنظر، دولتی باشد یا خصوصی، در فضای رقابتی باشد یا انحصاری و … ممکن است این مسائل متفاوت شوند، اما همگی در این نکته که همواره در سازمان مسائلی وجود دارد، مشترک هستند. آیا تابهحال روزی در دوران کاری شما بوده که بگویید سازمانتان هیچگونه مشکلی ندارد؟ هیچ سازمانی نیست که در همه زمینهها سرآمد باشد و مشکلی پیدا نکند. دیگر مهم نیست شما در بانک ملی کار میکنید یا شرکت دیجیکالا، یا شرکت شاتل یا یک شرکت نوپا در حوزه خدمات مالی نوآورانه. در هر سازمانی که باشید و در هر سمتی که باشید، شما مسئله یا فرصتهایی در پیش رو دارید، پس باید آنها را تحلیل کنید و برایش راهکار ارائه دهید.
تحلیلگران کسبوکار هم با رهبران و مدیران ارشد و هم با مشتریان و کاربران کسبوکارها ارتباط برقرار میکنند تا بفهمند که چگونه تغییرات در محصولات، خدمات، نرمافزار و سختافزار میتواند کارایی یک کسبوکار را بالا ببرد، بهبود ایجاد کند و ارزش را افزایش دهد. آنها باید راهکارهایی را تعریف و ارائه کنند تا بتوانند بین آنچه از لحاظ فناوری امکانپذیر است و از لحاظ مالی و عملکردی منطقی است، تعادل برقرار کنند.
توجه کنید که تا اینجا فقط مسائل سازمانی را مورد توجه قرار دادیم. به غیر از مسائل، هر سازمانی با تعدادی فرصت هم روبرو است که استفاده بهموقع و مناسب از آنها میتواند موجب پیشرفت بیشتر سازمان شود. شناخت این فرصتها، طراحی فرایندی برای رسیدن به آنها و در نهایت خلق ارزش برای ذینفعان نیز از وظایف تحلیلگران کسبوکار است. باتوجهبه آنچه که گفتیم، میتوانیم تصور کنیم که تحلیلگران کسبوکار در هر سمت و جایگاهی که باشند، به دنبال شناخت مسائل و نیازمندیها و ارائه راهکار برای حل آنها هستند.
بنا بر آنچه که گفته شد، انتظار داریم منبعی بهعنوان مرجع اصلی برای تحلیل کسبوکار در اختیار داشته باشیم. تاکنون در دنیا موسسات مختلفی روی موضوع تحلیل کسبوکار کار کرده و راهنماهایی در این حوزه ارائه دادهاند. BABOK مخفف Business Analysis Body of Knowledge به معنی «مجموعه دانش تحلیل کسب و کار»، چارچوبی است که تشریح میکند تحلیل کسب و کار چیست و چه وظایفی به عنوان اجزای تحلیل کسب و کار باید انجام شود و چه تکنیکها و مهارتهایی برای انجام این وظایف لازم است؛ این چارچوب توسط IIBA (مخفف International Institute of Business Analysis) گردآوری و منتشر شده است.
چارچوب پیکره دانش تحلیل کسب و کار (BABOK) چارچوبی جهانی و شناخته شده در تحلیل کسبوکار است. راهنمای BABOK منعکس کننده این واقعیت است که تحلیل کسب و کار پیوسته در حال تکامل و نزدیک شدن به کاربری عملی در بسیاری از جنبهها و حوزه هاست. این استاندارد تعیین کننده مهارتها و دانشی است که مدیران از تحلیلگر ماهر در حوزه کسبوکار انتظار دارند.
هر وظیفه (تسک) در چارچوب BABOK به رسیدن به هدف تحلیل کسب و کار که رسیدن به یک راهحل (Solution) برای نیازمندیهای ذینفعان کسب و کار است، کمک میکند. BABOK به طور مستمر تحول و تغییر را در تحلیل کسب و کار را لحاظ مینماید. در حال حاضر ویرایش سوم این چارچوب منتشر شده و در دسترس قرار دارد. ساختار BABOK شامل فصول زیر میباشد:
- مفاهیم کلیدی تحلیل کسب و کار: تعاریف و اصطلاحات اصلی را در تحلیل کسب و کار تعریف میکند.
- حوزههای دانش: در این زمینه، چارچوب تحلیل کسب و کار، ۶ حوزه دانشی را تعریف میکند که شامل برنامهریزی، استخراج نیازمندیها، مدیریت چرخه عمر نیازمندیها، تحلیل استراتژی، تحلیل نیازمندیها و ارزیابی راهحلها میباشد.
- شایستگیهای اساسی: این بخش، رفتارها، ویژگیها، دانش و شخصیت موردنیاز تحلیلگر کسب و کار را تعریف میکند.
- تکنیکها: این قسمت ۵۰ تکنیک متداول و پرکاربرد حوزه تحلیل کسب و کار را معرفی مینماید.
- دیدگاهها: این قسمت ۵ دیدگاه متفاوت در خصوص تحلیل کسب و کار را بحث میکند.
در این دوره، با مفاهیم و کاربردهای هرکدام از این مباحث آشنا شده و تکنیکهای کاربردی منتخب تحلیل کسب و کار نیز بحث و تمرین میشود. از لحاظ کاربرد نیز این دوره به شما کمک میکند در سازمانتان یا واحدتان وضعیت فعلی و مطلوب را تحلیل و ترسیم و گامهای عملی برای رسیدن به آن را اجرا کنید، و اگر دانشجو هستید در این دوره مهارتی را به دست میآورید که بتوانید با آن به سازمانها کمک بزرگی کنید.
بابک هزاوه، دکترای مدیریت سیستمها از دانشگاه تهران
مهمترین تمایزات این دوره (کلیک کنید)
- از معتبرترین منابع بینالمللی در حوزه تحلیل کسب و کار برای طراحی آن بهرهگیری شده است.
- نگاه این دوره، یک نگاه «میانرشتهای» است، و پیشنیاز ضروری ندارد.
جایگاه شغلی تحلیلگر کسب و کار (کلیک کنید)
مخاطبان دوره (کلیک کنید)
- مدیران و سرپرستان برای تحلیل بهتر وضعیت کسب و کار
- اعضای واحد سیستمها و روشها، مدیریت استراتژیک، مدیریت راهبردی، تحقیق و توسعه، مارکتینگ و … در سازمانها
- دانشجویان و دانشآموختگان رشتههای: مدیریت کسب و کار (MBA)، مدیریت صنعتی، مدیریت سیستمهای اطلاعاتی، مهندسی صنایع، مهندسی فناوری اطلاعات و …
- کلیه علاقهمندان به مباحث تحلیل کسب و کار
پیشنیاز دوره (کلیک کنید)
این دوره پیشنیاز ضروری ندارد.
در خصوص این دوره سوالی دارید؟
با ما در دفتر تهران با شماره ۹۱۰۲۳۵۴۶-۰۲۱ تماس بگیرید.
یا در واتساپ و تلگرام با شماره ۰۹۲۲۱۹۴۵۴۹۷ با ما در ارتباط باشید.
از شنیدن صدایتان خوشحال میشویم.
The post دوره بلندمدت تحلیلگر حرفهای کسبوکار appeared first on کار و کسب.