از امواج مغزی چه می‌دانید؟

منبع :  مجله موفقیت دسته بندی : توسعه فردی و کسب وکار کد خبر : 312415 1 سال قبل 196

امواج مغزی خود را بشناسید و با کارایی آن‌ها آشنا شوید

مغز ما دارای تعداد زیادی سلول عصبی به نام نورون است. نورون‌ها پیام‌های عصبی را از سلولی به سلول دیگر انتقال می‌دهند. فعالیت‌های نورون‌ها باعث شکل‌گیری امواج مغزی می‌شود. این امواج دارای فرکانس‌های مختلف با کاربرد‌های متفاوت هستند. امواج مغزی بر اساس فرکانس، به پنج موج اصلی آلفا، بتا، دلتا، تتا و گاما تقسیم و مانند دیگر امواج با فرکانس و دامنه‌شان اندازه‌گیری می‌‌شوند.

زمانی که احساس خستگی و خواب‌آلودگی می‌کنیم حرکت امواج مغزی‌مان کُند است. برعکس لحظاتی که پر انرژی و شادیم امواج مغزی‌مان هم سریع‌تر حرکت می‌کنند.

هرقدر فعالیت مغز ما بیشتر باشد فرکانس امواج مغزی‌مان نیز بیشتر خواهد بود. بیشترین فرکانس مغز موقع بیداری و هوشیاری و کمترین آن در حالت بیهوشی و کماست. در ادامه این مقاله پنج موج اصلی مغز و حالت لذت‌بخش، مفید و کاربردی خلسه را معرفی می‌کنم.

امواج مغزی، آلفا (خلسه)

حالت مغزی آلفا در واقع، شگفت‌انگیز‌ترین حالت ذهنی و بدنی است. قرارگرفتن در حالت آلفا استرس شما را کم می‌کند و خلاقیتتان را بالا می‌برد. وقتی چشمانتان را می‌بندید، جسم و ذهنتان راحت و آرام می‌شود و می‌خواهید به خواب بروید مغزتان وارد موج مغزی آلفا می‌شود.

بالاترین حالت تلقین‌پذیری در موج آلفا اتفاق می‌افتد، زیرا در این حالت دو نیمکره مغز فعال هستند، بنابراین بهره هوشی و تلقین‌پذیری بالا خواهد رفت.

برای استفاده بهتر از این موج شگفت‌انگیز می‌توانیم جملات مثبت تاکیدی را در جهت افزایش اعتماد به نفس، خوددوستی و دستیابی به اهداف مورد نظرمان با خود تکرار کنیم. در اثر این تکرار، ذهن و ضمیر ناخودآگاه ما جملات تاکیدی را بهتر و سریع‌تر باور می‌کند.

جالب است بدانید که افراد هنگام هیپنوتیزم در حالت آلفا قرار می‌گیرند. در واقع می‌‌توانیم بگوییم همه ما ۲۰ دقیقه قبل از خواب و ۲۰ دقیقه بعد از بیداری که پیک آلفا نام دارد در حالت هیپنوتیزم قرار داریم و افکاری که ۲۰ دقیقه قبل از خواب داریم در حال ما بعد از بیداری تاثیر زیادی دارند.

متاسفانه اگر افراد آلفا و بتای آرامی نداشته باشند و قبل از خواب با افکار منفی دست به گریبان باشند، قطعاً بعد از بیدارشدن باز هم افکار منفی با قدرت بیشتری همراه آن‌ها خواهند بود، زیرا در حالت آلفا زمانی که در بالاترین حالت تلقین‌پذیری بوده‌ایم افکارمنفی زیادی را وارد ضمیر ناخودآگاهمان کرده‌ایم، بنابراین بعد از بیدارشدن به‌شدت احساس خستگی می‌کنیم.

امواج مغزی-مجله موفقیت

چه زمانی در حالت خلسه (آلفا) قرار داریم؟

خلسه حالتی است که در خواب عمیق یا ریلکسیشن هستیم. ذهن ما در این حالت، کاملا آگاه و بیدار است. حالت خلسه بین خواب و بیداری اتفاق می‌افتد و طی آن امواج ذهنی در حالت آلفا قرار دارند.

تلقین‌پذیری ما در این حالت بسیار بالاست، آرامش زیادی داریم و توجه ما به دنیای بیرون به‌شدت کاهش می‌یابد، همچنین آگاهی و تمرکزمان بیشتر می‌شود و احساس آرامش و ر‌هایی بیشتری داریم.

تنفسمان آرام و ضربان قلب‌مان طبیعی است، بدنمان کمی سنگین و تمرکز و تجسم رویا‌ها برایمان آسان‌تر می‌شود. قرارگرفتن در این حالت، فوق‌العاده لذت‌بخش است و حس می‌کنیم زمان ‌کند می‌گذرد. اما اگر در این حالت، تنفستان تند بود و اضطراب داشتید بدانید که در خلسه منفی هستید و سعی کنید از این حالت خارج شوید.

زمانی که استراحت می‌کنید یا خیلی خوشحال و هیجان‌زده‌اید یا برعکس، خیلی ناراحت هستید، وقتی بیمارید یا حادثه‌ای برایتان اتفاق افتاده در زمان پیک آلفا و همین‌طور در لحظات رسیدن به اهدافتان نیز در حالات مشابه خلسه قراردارید. در لحظات قبل از خواب، حالت خلسه بسیار طبیعی و سودمند است و بر افزایش تمرکز و تقویت حافظه و سلامتی جسم و ذهن تاثیر‌ مثبت می‌گذارد.

امواج مغزی بتا

ما در طول روز بیشترین استفاده را از موج مغزی بتا می‌بریم. در حالت بیداری بیشترین فعالیت ضمیر ناخودآگاه ما کنترل مغز است. در این حالت، ما مشغول انجام کار‌های روزمره هستیم و سطح هوشیاری‌مان بالاست.

به‌عنوان مثال شما اکنون در حالت بتا هستید یعنی در بیداری کامل در حال مطالعه این مقاله‌اید. مغز شما در این حالت کاملاً آگاه است و توجه‌تان به دنیای بیرون و مشغولیات روزمره بالاست و افکاری پراکنده و نامتمرکز دارید.

امواج مغزی-مجله موفقیت

امواج مغزی دلتا

امواج مغزی دلتا به امواج خواب معروف هستند. این موج در میان پنج موج اصلی مغز، دارای کمترین فرکانس است و عمیق‌ترین خواب‌های ما در این موج تولید می‌شود. امواج دلتا نقشی اساسی در سلامتی ما دارند، زیرا در این حالت می‌توانیم به خواب باکیفیتی فرو برویم و خواب باکیفیت برای بدن و ذهن ما بسیار مفید است.

اگر فعالیت این موج مناسب نباشد، دچار عدم تمرکز می‌شویم. خواب به افزایش و تولید این موج کمک بسیاری می‌کند. خواب و مدیتیشن‌های عمیق در محدوده امواج دلتا رخ می‌دهد و تاثیر زیادی در فعالیت‌های مغز دارد. ا

مواج دلتا بلند‌ترین دامنه و پایین‌ترین فرکانس را دارند. امواج مغزی افراد در حالت کما به امواج مغزی دلتا شباهت دارند. این امواج در عمیق‌ترین حالت خواب تولید می‌شوند، در موج دلتا شما چیزی را به یاد نمی‌آورید. امواج دلتا در سلامتی مغز، نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند.

شما در این حالت عمیقاً خوابید و بدنتان خودش را بازسازی می‌کند و بهبود می‌بخشد.

امواج مغزی تتا

امواج مغزی تتا موقع تماشای خواب(رویا) تولید می‌شوند، شادی و نشاط ایجاد می‌کنند، استرس را کاهش می‌دهند و کمک زیادی به آرامش بیشتر ذهن، خلاقیت، یادگیری بیشتر و افزایش انرژی بدن می‌کنند.

مراقبه، ریلکسیشن، تجسم خلاق و ارتباط‌های معنوی کمک می‌کند در حالت موج مغزی تتا قرار بگیریم. امواج تتا از آلفا و بتا آرام‌تر هستند و دامنه بزرگ‌تری دارند، دستیابی به امواج تتا در حالت تماشای رویا در خواب اتفاق می‌افتد.

امواج مغزی گاما

ذهن ما در این حالت، دارای سریع‌ترین موج مغزی است و بیشترین فرکانس را دارد. زمانی که در محدوده‌ این موج قرار می‌گیریم در بالاترین سطح هوشیاری و تمرکز هستیم، مثلاً زمان رانندگی، ورزش و انجام هم‌زمان چندین فعالیت ذهنی در این موج قرار داریم. نورون‌ها در این موج هماهنگ هستند.

مجله موفقیت : شماره 420

The post از امواج مغزی چه می‌دانید؟ appeared first on مجله موفقیت.

مشاهده این خبر در سایت مرجع