استراتژی‌های مدیریت استرس

منبع :  مجله موفقیت دسته بندی : توسعه فردی و کسب وکار کد خبر : 312940 1 سال قبل 227

مدیریت استرس- مجله موفقیت

آیا شما استرس را می‌شناسید؟

همه ما کم و بیش در زندگی‌مان استرس را تجربه کرده‌ایم و اغلب روزها درباره آن صحبت می‌کنیم اما آیا واقعا نمی‌دانیم که استرس چیست؟

عامه‌ مردم تعاریف مختلفی از استرس دارند که چند نمونه از آن عبارتند از:

– استرس یعنی نداشتن تعادل، تمرکز و اعتماد به نفس
– استرس یعنی دلهره و ترس از انجام دادن کاری
– استرس یعنی هیجان کاذب
– استرس یعنی نگرانی‌های بی‌مورد

استرس در روان‌شناسی به معنی احساس نوعی فشار و تنش عصبی است. استرس در حقیقت می‌تواند هم زندگی‌ساز و هم زندگی‌سوز باشد. استرس می‌تواند به اشکال متفاوتی به سراغ ما بیاید. به عنوان مثال فشار کاری، نگرانی‌های مالی، کمبود وقت، بیماری، بیکاری، ترافیک، اجاره‌خانه و …

استرس یکی از مشکلات قرن ماست که اگر بتوانیم آن را درست مدیریت کنیم، حتی می‌توانیم از آن سود هم ببریم، در غیر این صورت می‌تواند مشکلات روانی و جسمی زیادی را برای ما به وجود آورد.

یکی از مشکلات عمده‌ای که اکثر افراد در موضوع استرس دارند، این است که اصلا درست نمی‌توانند استرس را تشخیص دهند و بعضا آن را با ترس و اضطراب، اشتباه می‌گیرند. دقت کنید، اگر شما نتوانید استرس را درست تشخیص دهید، هرگز قادر به مدیریت آن نخواهید بود!

مدیریت استرس- مجله موفقیت

فرق ترس، استرس و اضطراب

بهتر است خیلی مختصر فرق بین ترس، استرس و اضطراب را بدانید:

ترس: احساس ناخوشایندی است که کاملا طبیعی بوده و در واکنش به یک چیز کاملا مشخص وجود دارد.
برای مثال شما ممکن است از ارتفاع بترسید و این ترس همیشه با شما همراه است.

استرس: عبارت است از ناتوانی جسم و ذهن ما در برابر رویدادی که در لحظه‌ حال وجود دارد و اگر مکررا تجربه خوبی از آن رویداد نداشته باشیم، ممکن است به مرور تبدیل به ترس شود و اگر بتوانیم به خوبی با آن مواجه شویم در دفعات بعد دیگر چنین حسی به وجود نخواهد آمد.

اضطراب: یک احساس مبهم و ناشناخته بوده که صرفا در رابطه با اتفاقاتی که فقط احتمال می‌دهید در آینده رخ بدهند، به وجود می‌آید و ممکن است این احتمال خیلی ضعیف و حتی غیرمنطقی باشد، اما باعث نگرانی و دلواپسی شما می‌شود. در واقع، اضطراب برعکس استرس، محرک بیرونی نداشته و کاملا ذهنی است.

حالا که فرق بین این سه احساس (ترس، استرس و اضطراب) را به خوبی متوجه شدیم، بهتر است به مبحث استرس برگردیم.

گفتیم استرس به اندازه معقول، نه‌تنها بد نیست بلکه می‌تواند مفید هم باشد، به‌طوری‌که قادر است به ما برای حرکت بیشتر کمک کند. به عنوان مثال وقتی علائم مشکوکی از یک بیماری را در خود مشاهده می‌کنیم، استرس باعث می‌شود درصدد پیشگیری و یا درمان آن برآییم و با آسودگی و سهل‌انگاری با آن برخورد نکنیم اما باید بتوانیم زمانی که این حس به جای کمک، مانعی برای حرکت ما شد، آن را مدیریت کنیم.

مدیریت استرس- مجله موفقیت

استراتژی‌های مدیریت استرس

1) اگر نمی‌توانید از یک موقعیت استرس‌زا اجتناب کنید، سعی کنید با آن کنار بیایید

اگر هیچ راهی برای حذف موقعیت استرس‌زا وجود ندارد، با آن سازش کنید. زمان خود را مدیریت کرده و برای آن موقعیت، وقت بیشتری بگذارید.

2) اگر قادر به تغییر عامل استرس‌زا نیستید، خودتان را تغییر دهید.

ببینید موقعیتی که پیش‌آمده دقیقا با کدام ویژگی شما مغایرت دارد که باعث استرس شما شده است.اگر نمی‌توانید شرایط موقعیت را تغییر دهید، پس بهتر است روی نقاط ضعفتان کار کنید و آن‌ها را تقویت کنید تا راحت‌تر موانع را کنار بزنید.

3) فاصله بگیرید

ممکن است دور‌شدن از یک پروژه کاری بزرگ یا یک صورتحساب کارت اعتباری در حال رشد و … دشوار به نظر برسد اما وقتی حتی برای 20 دقیقه به خود اجازه می‌دهید که از آن دور شوید، کمتر احساس فشار می‌کنید و می‌توانید با دیدگاه جدیدی، مشکل پیش آمده را بررسی کنید.

4) تنفس، پایه و اساس تنش‌زدایی است

تنفس کم‌عمق طبیعی، بدن و مغز ما را از اکسیژن کامل و واقعی محروم کرده و بر سیستم ایمنی، قلبی و ریوی ما تأثیر نامطلوبی می‌گذارد. در موقعیت‌های استرس‌زا، تمرکز کنید و چندین نفس عمیق دیافراگمی بکشید تا بتوانید عملکرد بهتری داشته باشید.

5) ذهن، بدن و روحتان را آرام کنید

یک مکان ساکت پیدا کنید که راحت باشید، روی هر عبارت یک تا پنج کلمه‌ای که دوست دارید، تمرکز کنید و آن را بارها و بارها تکرار کنید و نفس‌های عمیق بکشید. در ابتدا می‌توانید زمان‌سنج را برای 10دقیقه تنظیم کنید تا نگران زمان نباشید. این تمرین، هورمون‌های شفابخش را برای آرامش و سلامتی به بدن شما می‌فرستد.

6) از روش‌های ناسالم مقابله‌ای خود برای مقابله با استرس آگاه باشید

روی آوردن به الکل یا مواد مخدر، حذف وعده غذایی و یا پرخوری، تماشای مداوم تلویزیون و یا استفاده بی‌رویه از فضای مجازی، دوری گزیدن از دوستان و خانواده، زیاد خوابیدن، مصرف خودسرانه داروهای آرام‌بخش، به تعویق انداختن کارها، بدرفتاری و نابودی دیگران، اغلب فقط یک مجموعه از مشکلات را به مجموعه‌ای دیگر اضافه می‌کند که می‌تواند از کنترل خارج شود. بهتر است از همان ابتدا از این مکانیسم‌های مقابله‌ای ناسالم اجتناب کنید و راه‌های معقولی را برای کنترل استرس خود بیابید.

مدیریت استرس- مجله موفقیت

7) بنویسید
کاغد و قلم را بردارید و بدون هیچ خودسانسوری و قضاوتی، شروع به نوشتن کنید. تمام ترس‌ها، نگرانی‌ها، باورها و افکارتان، همه و همه را بنویسید و ذهنتان را تخلیه کنید. این کار به شدت استرس را کاهش می‌دهد. شما با این کار، در حقیقت این تنش‌ها را از ذهن به کاغذ منتقل می‌کنید.

8) تأکیدات مثبت

هر فکر و احساسی یک ترشح شیمیایی در بدن ما ایجاد می‌کند که بر سلامت و رفاه ذهنی، جسمی و روحی ما تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین به جای خودگویی‌های منفی که می‌تواند به شدت آسیب‌زا باشد، پیام‌های مثبت به خودتان بدهید.

9) دوستی‌ها، شاخص‌های قوی سلامت هستند

دوستی یک تجمل نیست بلکه برای تعادل بین کار، زندگی و سلامتی شما ضروری است. یک دوست و هم‌صحبت خوب می‌تواند به رهایی شما از تنش‌ها بسیار کمک کرده و آرامش را برایتان به ارمغان بیاورد.

10) به طور منظم ورزش کنید، بخوابید و رژیم غذایی سالم داشته باشید

فعالیت بدنی نقشی کلیدی در کاهش و پیشگیری از اثرات استرس دارد. روزانه حداقل نیم‌ساعت ورزش کنید. ورزش هوازی برای رهایی از استرس و تنش معجزه‌آفرین است. بدن‌هایی که به خوبی تغذیه شده‌اند، آمادگی بیشتری برای مقابله با استرس دارند. روز خود را با صبحانه شروع کنید و انرژی خود را بالا نگه دارید و تا جای ممکن، مصرف کافئین و شکر را کاهش دهید.

به اندازه کافی خوابیدن نیز به ذهن و بدن شما انرژی می‌دهد. احساس خستگی، استرس شما را افزایش می‌دهد زیرا ممکن است در شما باعث بروز افکار غیرمنطقی بشود.

11) حد و مرزهایتان را مشخص کنید

برای خودتان حد و مرزهای شفافی مشخص کنید و «نه گفتن» را تمرین کنید. وقتی با جسارت کامل، کارهایی که نمی‌توانید انجام دهید را بیان می‌کنید و به درخواست‌هایی که دوست ندارید «نه» می‌گویید، با موقعیت‌های استرس‌زای کمتری مواجه می‌شوید.

12) فقط پیش‌بینی مثبت نکنید

درست است که مثبت‌اندیشی و تفکرات مثبت در کم‌شدن استرس بسیار مؤثرند اما حواستان باشد چنانچه فقط و فقط موقعیت‌های مثبت را پیش‌بینی کنید، این طرز فکر، شما را در آینده در موقعیت‌های استرس‌زای شدیدی قرار می‌دهد اما اگر منطقی فکر کنید و در تمام قدم‌هایتان، همه احتمالات را پیش‌بینی کرده و راهی برای حل آن‌ها در نظر بگیرید، دیگر با کوچک‌ترین اتفاقی در برنامه‌هایتان، درمانده نمی‌شوید، زیرا می‌توانید کنترل اوضاع را در دست بگیرید.

مجله موفقیت : شماره 421

The post استراتژی‌های مدیریت استرس appeared first on مجله موفقیت.

مشاهده این خبر در سایت مرجع