بازگشت از چالش های زندگی

منبع :  مجله موفقیت دسته بندی : توسعه فردی و کسب وکار کد خبر : 316840 1 سال قبل 165

بازگشت از چالش های زندگی-مجله موفقیت

هشت نکته برای افزایش سازگاری در نیمه دوم زندگی

فرقی نمی کند امروز چند ساله ایم، همه ما هر روز در حال رشد هستیم. این واقعیت زندگی است. سوال این است که چگونه می توانیم به بهترین شیوه زندگی کنیم؟ چطور می توانیم در این فصل از زندگی خود رشد کنیم و سازگاری مان را افزایش دهیم؟

بسیاری از ما در نیمه دوم عمر خود به سر می بریم. میانسالی و پس از آن، با فرصت های بیشماری برای تقویت توانمندی ها و استعدادها، جستجوی معنا، آموزش های جدید و قدم های بعدی همراه است.

طی سالیان اخیر، علاقه مندی به تغییر و تحولات رشد بالغانه با اصطلاحات تازه ای مانند حرکت سوم، شروع دوم، نیمه دوم عمر، طول عمر و نو شدن همراه شده است. این مفاهیم منجر به ایجاد رنسانسی در شیوه نگرش به فرآیند پیر شدن گردیده اند.

برخلاف تعصب های منفی معمول نسبت به پیری، این الگوی تازه نیمه دوم عمر را به عنوان فرصتی قابل توجه برای رشد و عمیق تر شدن، رشد عاطفی و معنوی، افزایش آزادی و مشغول شدن به زندگی با هدفمندی، اصالت و خرد بدست آمده از تجربه تعریف می کند.

تحقیقات دکتر لارا کارستنسن، مدیر مرکز طول عمر دانشگاه استنفورد، تاثیر مثبت پیر شدن را نشان می دهند. به گفته کارستنسن افراد سالمند خوشحال ترند.

از آنجا که سالمندان آینده محدودی را پیش روی خود می بینند، بیشتر روی احساس خوب در زمان حال تمرکز می کنند و کمتر به تجربه احساسات منفی تمایل نشان می دهند. کارستنسن می گوید وقتی برای دانشجویان تازه وارد درباره این تاثیر مثبت صحبت می کند به آنها می گوید که بهترین سالهای عمرشان هنوز فرا نرسیده اند.

نکته کلیدی برای شکوفایی در هر مرحله از زندگی، سازگاری و توانایی بازگشت از چالش های زندگی است. مهارت های سازگاری به ما کمک می کنند به طور موثر با چالش ها، استرس ها و تجربه های سختی که با آنها مواجه می شویم تطبیق پیدا کنیم. این مهارت ها با ما قدرت درک آنچه می توانیم یا نمی توانیم تغییر دهیم را می دهند و متوجه می شویم که برای کامل و فعال زیستن باید چه کارهایی را انجام دهیم.

برای هر کدام از ما، پاسخ ها متفاوت هستند اما برخی وجوه اشتراک که به استراتژی های سازگارانه زیستن در نیمه دوم عمر اشاره دارند عبارتند از: فعال بودن از نظر جسمی، بهره مندی از شبکه روابط اجتماعی، حس شوخ طبعی، شهامت فردی و اراده قوی، تمایل به خویش بینی و توانایی سازگاری با زندگی.

بازگشت از چالش های زندگی-مجله موفقیت

هشت نکته برای تقویت سازگاری:

میانسالی و پس از آن، فرصت بزرگی برای رشد فردی و شکوفایی قابلیت های تازه هستند. در ادامه چندین ایده آورده شده اند:

1. رابطه خلق کنید: درگیر رابطه و پیوندهای اجتماعی شدن فوق العاده حائز اهمیت است. با دوستان و اعضای خانواده در ارتباط باشید. در انجمن ها و گروه ها عضو شوید. روابطی را جستجو و تقویت کنید که در آنها احساس می کنید می توانید روی دیگران حساب باز کنید و متقابلا آنها نیز به شما تکیه می کنند.

2. کمتر صحبت کنید و عمیق تر گوش فرا دهید: گوش کردن در سکوت و دقت می تواند روابطتان را بهبود بخشد و کمک کند نسبت به آنچه که بر دیگران گذشته آگاهی بیشتری داشته باشید و گوش شنوای آنها باشید.

3. از چیزهای خوب لذت ببرید: مکث کنید و حواستان به لذت های کوچک زندگی باشد. توجه نشان دادن حتی به کوچکترین لحظات شادی، فرصتی برای تجدید قوا به شما می دهد. از عطر گلهای تازه بهاری لذت ببرید، نظاره گر طلوع خورشید باشید، به هر لقمه از غذایی که می خورید توجه کنید، برای مهر ورزیدن به یک دوست یا همکار وقت بگذارید. محیط پیرامون خود را با عکسهای عزیزان و دوران خوش زندگیتان پر کنید.

4. در جستجوی معنا و هدف باشید: بگذارید یک رویداد پرمعنا و چالش برانگیز، به اولویت بندی چیزهایی که واقعا برایتان اهمیت دارند کمک کند. آرام بنشینید و به ندای درون خود گوش فرا دهید.
در اوقات فراغت معدود خود، بنویسید چه احساس و هدفی در زندگی دارید و آنچه به آن اعتقاد دارید واقعا اهمیت دارد. نگرش خود به زندگی را بازبینی کنید و هر چقدر می توانید دست به تغییر بزنید.

بازگشت از چالش های زندگی-مجله موفقیت

5. به یادگیری ادامه دهید: برای آموختن روش های بیشماری وجود دارند. یک مهارت تازه را در منزل یا محیط کار خود تمرین کنید. آشپزی یا تعمیرات کوچک خانگی را یاد بگیرید. در کلاس های آنلاین شرکت کنید. به یک سرگرمی که مدتها در فکرش بوده اید مشغول شوید. یک زبان تازه یاد بگیرید.

6. مشکلات را فعالانه حل کنید: اگر نگرش فعلی تان نسبت به یک مشکل کارساز نیست، استراتژی جدیدی را امتحان کنید. یک مشکل را شناسایی کرده و برای حل آن دست به بارش افکار بزنید. به تمامی فرصت ها نگاهی بیندازید و تصمیم بگیرید که کدام استراتژی را باید اول امتحان کنید. به دنبال اطلاعات مرتبط باشید، انعطاف پذیر باشید و به عنوان مرجع با افرادی که به آنها اعتماد دارید گفتگو کنید

7. مراقبت سلامت جسمی خود باشید: از نظر جسمی فعال باشید. وقتی یک برنامه ورزشی را آغاز می کنید، یادتان باشد که باید آهسته و تدریجی پیش بروید تا به هدف برسید. اگر برنامه ورزشی تازه ای را آغاز کرده یاد، به طور منظم به مشاور سلامت خود سر بزنید.

8. واکنش های خود در مقابل استرس را مدیریت کنید: تکنیک های ریلکسیشن مانند تمرکز روی تنفس، هوشیاری که در آن باید روی کاری که در لحظه انجام می دهید تمرکز کنید، مراقبه یا تصاویر ذهنی می توانند به مدیریت واکنش های شما در مواجهه با استرس کمک کنند.

 مجله موفقیت : شماره 405

The post بازگشت از چالش های زندگی appeared first on مجله موفقیت.

مشاهده این خبر در سایت مرجع