جادوی مثبت‌اندیشی !

منبع :  مجله موفقیت دسته بندی : توسعه فردی و کسب وکار کد خبر : 317523 1 سال قبل 198

چگونه باید مغز را به مثبت‌اندیشی عادت دهید؟

زمانی که از نیروی مثبت‌اندیشی بهره‌برداری کنید، از تاثیر آن روی زندگی‌تان شگفت‌زده خواهید شد. مثبت‌اندیشی تجربه هر لحظه از زندگی را ارزشمند می‌کند و به هر هدفی ارزش می‌بخشد. با مثبت‌اندیشی، نه‌تنها به خوش‌بین‌شدن خودتان، بلکه به آدم‌های درمانده پیرامون خود نیز کمک خواهید کرد؛ در‌نتیجه، شادتر خواهید بود و از زندگی خود رضایت بیشتری خواهید داشت.

فواید مثبت‌اندیشی بی‌شمارند، اما چگونه باید مغزتان را به مثبت‌اندیشیدن عادت دهید؟

1.    از خودتان سوال کنید  که آیا من مثبت فکر می‌کنم؟

نمی‌دانید منفی‌باف هستید یا خیر؟ از تست‌های سلامت کمک بگیرید تا هم میزان مثبت‌اندیشی خود را بدانید و هم دیگر مهارت‌هایی را که به ارتقای شادی و سلامتی‌تان کمک می‌کنند، بشناسید. اگر بر اساس تست‌های روان‌شناسی، فردی هستید که باید روی مثبت‌اندیشی خود کار کند، به خواندن این مطلب ادامه دهید.

2.    حافظه خود را با اطلاعات مثبت تقویت کنید

آیا می‌دانید که تنها با به‌خاطر‌سپردن کلمات مثبت می‌توانید مثبت‌اندیشی خود را افزایش دهید؟ درست است؛ چون زمانی که مغزتان را مدام وادار به استفاده از کلمات مثبت می‌کنید، این کلمات (و اساسا معنای آن‌ها) را قابل‌دسترسی کرده و در مغزتان فعال می‌کنید؛ بنابراین زمانی که می‌خواهید کلمه یا ایده‌ای را از حافظه خود بازیابی کنید، واژگان مثبت در صدر لیست قرار می‌گیرند.

آیا می‌دانید کدام کلمات، مثبت هستند؟ روان‌شناسان به‌صورت دقیق هزاران کلمه را از نظر مثبت و منفی بودن مورد ارزیابی قرار داده‌اند. اگر برای مثبت‌اندیشی تقلا می‌کنید، اول این استراتژی را امتحان کنید. این روش به‌گونه‌ای مغز را رشد می‌دهد که از دیگر روش‌های مثبت‌اندیشی آسان‌تر بهره بگیرد.

3.    توانایی مغز خود را برای کار‌کردن با اطلاعات مثبت تقویت کنید

وقتی مغز یک شبکه قوی عصبی را از کلمات مثبت ساخت، سعی کنید با به‌کارگیری این اطلاعات مثبت از مغزتان بخواهید که این شبکه‌ها را گسترش دهد؛

مثلا می‌توانید واژگان مثبت را حفظ کنید و علامت هشداردهنده‌ای بگذارید که یک ساعت بعد، این کلمات را به‌صورت معکوس به یادتان بیاورد. یا این کلمات را روی کارت‌هایی چاپ کرده و به دو نیم تقسیم کنید و پس از به‌هم‌ریختن آن‌ها سعی کنید نیمه گمشده هر کلمه را بیابید.

با استفاده از جورچین‌کردن این کلمات، مغز مجبور است اطلاعات مثبت فراوانی را جست‌وجو کند تا جواب را بیابد. این بازیابی اطلاعات مثبت، زمانی که مثبت‌اندیش باشید، آسان‌تر می‌شود.

4.    توانایی مغزتان را در توجه به چیزهای مثبت تقویت کنید

آیا از آن دسته افراد هستید که فقط بدی‌ها را می‌بینند؟ مثل زمانی که کسی در ترافیک از شما جلو زده یا طعم غذا آن‌طور که دوست داشته‌اید، نبوده است. احتمالا مغزتان را عادت داده‌اید روی چیزهای منفی تمرکز کند و مغز هم حسابی در این امر مهارت کسب کرده است.

خنثی‌کردن این روش بسیار چالش‌برانگیز است؛ پس بهتر است مغزتان را عادت دهید روی چیزهای مثبت متمرکز شود. به صورت روتین روی اطلاعات مثبت تمرکز کرده و حواستان را از منفی‌ها پرت کنید.

5.    خودتان را به تجربه‌کردن لحظات اتفاقی مثبت مقید کنید

آیا می‌دانید که شما می‌توانید خودتان را برای مثبت‌اندیشی شرطی کنید؟ اگر دروس روان‌شناسی را گذرانده باشید، حتما اسم آزمایش سگ پاولوف به گوشتان خورده است. پاولوف سگی داشت که هر زمان می‌خواست به او غذا بدهد، زنگی را به صدا درمی‌آورد. سگ پاولوف نیز درست مانند سگ‌های دیگر در ساعت غذا هیجان‌زده می‌شد و بزاق دهان او شروع به ترشح می‌کرد.

چه اتفاقی می‌افتاد؟ سگ پاولوف تنها با شنیدن صدای زنگ هیجان‌زده می‌شد؛ حتی اگر غذایی در کار نبود. در مغز سگ، صدای زنگ با خوردن غذا ارتباط پیدا کرده بود و در‌نتیجه یک وسیله بی‌معنی مانند زنگ، می‌توانست آن سگ را به هیجان آورد.

این تئوری شرطی‌شدن زمانی اتفاق می‌افتد که دو محرک به‌طور پیوسته با هم جفت شوند و در نتیجه واکنشی که به محرک اولیه (غذا) نشان داده می‌شد، اکنون در حضور محرک دوم (زنگ) نیز بروز پیدا می‌کرد. این اتفاق همواره برای ما می‌افتد؛ بدون اینکه خودمان متوجه باشیم.

مثلا غذای موردعلاقه بسیاری از ما، همان غذایی است که در دوران کودکی در کنار خانواده آن را صرف کرده‌ایم و اتفاقی که افتاده، این است که در مغز ما احساسات مثبت‌بودن در کنار خانواده با یک غذای خاص جفت شده‌اند؛

در‌نتیجه احساس صمیمیتی را که با اعضای خانواده تجربه کرده‌ایم، اکنون تنها با خوردن همان غذا به‌تنهایی تجربه می‌کنیم؛ حتی اگر هنگام صرف غذا اعضای خانواده در کنارمان نباشند.

با وجود اینکه محیط پیرامون، شما را به نشان‌دادن واکنش‌های خاصی شرطی کرده، اگر بدانید دارید چه کار می‌کنید، می‌توانید از همان روش سنتی شرطی‌شدن برای تقویت مثبت‌اندیشی خود استفاده کنید؛

دقیقا همان کاری را انجام دهید که پاولوف انجام داد و مثل او، چیزهای کسل‌کننده (مانند همان صدای زنگ) را بارها و بارها به افکار و احساسات مثبت پیوند بزنید.

خیلی زود همین چیزهای کسل‌کننده به‌تنهایی محرک احساسات مثبت در شما خواهند شد! روش شرطی‌شدن کمک می‌کند مثبت فکر کنید، چون وقتی مشغول زندگی‌تان شده و احساس می‌کنید که تحت فشار استرس و چالش‌های آن هستید، همین لحظات کوچک مثبت هستند که به شما انرژی و روحیه مثبت می‌دهند.

6.    مثبت‌اندیش باشید، اما نه زیاد؛ گاهی اگر لازم است، منفی هم فکر کنید

البته که مثبت‌اندیشی فواید خودش را دارد، اما همیشه بهترین واکنش ممکن نیست؛ چون افکار منفی هم گاهی منفعت دارند. وقتی سوگوار هستیم و غصه می‌خوریم، افکار منفی و نشان‌دادن احساساتی که این افکار را تولید می‌کنند، به برقراری ارتباط ما با دیگران و جلب حمایت و مهربانی آن‌ها کمک می‌کند. وقتی در حق ما بی‌عدالتی می‌کنند و خشمگین می‌شویم، افکار منفی کمک می‌کنند دست به‌کار شویم و تغییری در زندگی خود صورت دهیم و دنیا را عوض کنیم. کنار‌گذاشتن این افکار، بدون اینکه به صورت جدی آن‌ها را ریشه‌یابی کرده باشیم، می‌تواند عواقبی منفی به‌دنبال داشته باشد؛ پس زمانی که روی افکار منفی متمرکز می‌شوید، از خودتان بپرسید که آیا این احساسات منفی به اقدامی منجر می‌شود که زندگی‌ام را بهتر کند یا نه؟ اگر پاسخ مثبت است، آن‌ها را حفظ کرده و اگر نیست، برای تغییرشان تلاش کنید.

7.    قدرشناسی را تمرین کنید

دلایل زیادی برای عصبانی، غمگین یا مضطرب‌بودن هست، اما حقیقت این است که دلایل زیاد دیگری نیز برای مهربان، شاد و هیجان‌زده‌بودن وجود دارد. این به خود شما بستگی دارد که کدام را، مثبت یا منفی، انتخاب کنید و روی آن متمرکز شوید.
یکی از روش‌های آموزش مغز برای تمرکز روی چیزهای مثبت این است که قدرشناسی را تمرین کنید؛ قدرشناسی یعنی به دیگران نشان دهیم که از چیزها و تجربه‌هایی که داشته‌ایم، ممنون هستیم. وقتی در محل کار خود قدردان دیگران هستیم، حس احترام و دوستی و اعتماد متقابل همکاران خود را جلب می‌کنیم و وقتی از شریک زندگی یا دوست خود تشکر می‌کنیم، آن‌ها نسبت به ما مهربان‌تر و بخشنده‌تر خواهند بود. وقتی قدردان چیزهای کوچک زندگی خود هستیم، معنا و رضایت بیشتری در زندگی خود خواهیم یافت.

8.    از لحظات خوب زندگی لذت ببرید

ما اغلب اجازه می‌دهیم لحظات خوب زندگی‌مان عبور کنند، بدون اینکه واقعا آن‌ها را جشن بگیریم. دوستتان به شما هدیه کوچکی داده یا همکارتان شما را خندانده است؛ آیا مکث می کنید، متوجه این شادی‌های کوچک زندگی می‌شوید و قدر آن‌ها را می‌دانید؟ لذت‌بردن یعنی به افکار و احساسات خوبی که داریم، بچسبیم. شما می‌توانید با چسبیدن به احساساتی که در لحظات مثبت آن‌ها را تجربه می‌کنید، لذت ببرید یا به تجربه‌های خوش گذشته فکر کنید. لذت‌بردن روشی فوق‌العاده برای توسعه یک جریان طولانی‌مدت از افکار و احساسات مثبت است.

9.    با تماشای کلیپ‌های طنز، احساسات مثبت خلق کنید

تجربه احساسات مثبت، نقاط اتکای روانی، عقلانی و اجتماعی ما را می‌سازند و به ما اجازه می‌دهند از این تجربه‌ها بیشتر سود ببریم. چگونه می‌توانیم این جرقه‌های کوچک احساسی مثبت را به زندگی خود القا کنیم؟ یک راهش این است که ویدیوهای مثبت یا طنز ببینیم. تماشای کلیپ‌های انگیزشی می‌تواند احساسات مثبت سریعی را تولید کند که یک جریان چرخشی و تصاعدی از احساسات مثبت را تغذیه می‌کند. فقط مطمئن شوید که از لحاظ روانی به احساسات مثبتی چسبیده‌اید که بروز پیدا کرده‌اند تا بتوانید روحیه خوب خود را حفظ کنید. مراقب باشید به مدت طولانی غرق تماشای این فیلم‌ها نشوید، چرا که در‌نهایت بابت اینکه کاری انجام نداده‌اید، عذاب وجدان می‌گیرید.

10.    از کوچک‌شمردن موفقیت‌های خود دست بردارید

ما این عادت بد را داریم که مدام موفقیت‌های خود را دست‌کم گرفته و پیروزی‌های خود را کامل جشن نمی‌گیریم؛ مثلا ممکن است بگوییم هر کسی می‌تواند کلمات مثبت را حفظ کند یا آن‌قدرها که می‌خواستم شادی‌ام بیشتر نشد. این جملات موجب می‌شوند تلاشی را که به خرج داده‌اید، همان کاری که دیگران هم می‌کنند، نبینید. این عبارت‌ها، موفقیت‌های کوچک شما را بی‌ارزش می‌کنند، به‌جای اینکه برای آن‌ها جشن بگیرید.

حتی خواندن این مطلب به این معناست که دارید برای افزایش توانایی مثبت‌اندیشی خود تلاش می‌کنید؛ برای این کار خود ارزش و اعتبار قائل شوید. هم‌زمان که به‌دنبال مثبت‌اندیشی، شادی یا سلامتی یا هر هدفی هستید، از پیروزی‌های خود یادداشت بردارید و برای هر موفقیت کوچکی جشن بگیرید.

11.    تفکر «همه یا هیچ» را کنار بگذارید

تفکر «همه یا هیچ» یعنی یک موقعیت را کاملا خوب یا کاملا بد ببینیم که این هم عادت منفی دیگری است که باید بر آن غلبه کنید.
همیشه جا برای بهتر‌بودن هست، اما مراقب باشید این‌طور فکر نکنید که یک آدم کاملا شکست‌خورده هستید؛ فقط چون در تمام مواردی که امیدوار بوده‌اید به موفقیت برسید، آن‌قدرها موفق نبوده‌اید. شما جایی می‌بازید و جایی برنده می‌شوید؛ زندگی همین است!

مجله موفقیت : شماره 371

The post جادوی مثبت‌اندیشی ! appeared first on مجله موفقیت.

مشاهده این خبر در سایت مرجع