حذف مصاحبه نظام روانشناسی به زودی انجام می‌شود

منبع :  آقای روانشناس دسته بندی : توسعه فردی و کسب وکار کد خبر : 340207 1 سال قبل 226

حذف مصاحبه نظام روانشناسی برای کسانی که سال‌هاست چشم انتظار رسیدن نوبت برای بررسی صلاحیت هستند خبری خوش است. کسانی که در رشتهٔ روان‌شناسی فارغ التحصیل می‌شوند حداقل 2 سال منتظر هستند که امور کمیسیون‌های سازمان با آن‌ها تماس بگیرد وزمان برگزاری جلسه را به آن‌ها اطلاع دهد. از طرف دیگر برگزاری این جلسات نیز خالی از اشتباه و سوگیری نیست. در برخی موارد مصاحبه‌کنندگان کمیسیون‌ها با پرسیدن سوال‌های غیرمرتبط، به حاشیه کشاندن متقاضی و رفتارهای سلیقه‌ای موجب رد شدن افراد در مصاحبه می‌شوند. اعتراض‌هایی که روان‌شناسان به این جلسات دارند خود نشان‌دهندهٔ مشکلات بنیادینی است که در این بخش وجود دارد. اعتراضات به حق فارغ التحصیلان پیش‌تر با جمع‌آوری امضا از طریق کارزارهای آنلاین به گوش سازمان رسیده است.

دکتر حاتمی: حذف مصاحبه و جایگزینی با آزمون صلاحیت حرفه‌ای

حذف مصاحبه برای اخذ پروانه نظام روان‌شناسی خبری بود که آقای دکتر حاتمی رییس سازمان نظام روانشناسی از اجرایی شدن آن در آینده‌ای نزدیک خبر داد. دکتر حاتمی به مناسبت هفتهٔ سلامت روان در برنامهٔ رادیو گفتگو بیان داشتند که:

بر اساس بند ۱ مادهٔ قانون تشکیل سازمان، یکی از وظایف سازمان تعیین حدود صلاحیت حرفه‌ای اعضاست. بر این مبنا اکنون 16 کمیسیون در سازمان این مسئولیت مهم را بر عهده دارند. در گذشته تعداد متقاضیان بسیار کم بود و کمیسیون ها این مهم را به خوبی انجام می‌دادند. اما اکنون بیش از 250 هزار دانشجو داریم که در حال فارغ‌التحصیل شدن هستند و 45 هزار عضو که نزدیک 5 هزار نفر در نوبت مصاحبه می‌باشند. طبیعی است مصاحبه دقت‌هایی لازم دارد، زمان زیادی باید افراد در نوبت باشند. برای برون‌رفت از این مشکل آزمون صلاحیت حرفه‌ای جایگزین مصاحبه می‌شود. مقدمات این امرفراهم شده است؛ آزمون اطلاعات نظری را ارزیابی نمی‌کند بلکه اطلاعات عملی را ارزیابی می‌کند؛ بنابراین مراجع محور است و مسئوليت بر عهدهٔ کمیسیون‌های تخصصی است. در آینده پس از تصویب نهایی در شورای مرکزی اطلاع‌رسانی بیشتری خواهد شد.

دکتر محمد حاتمی

آزمون صلاحیت حرفه‌ای

از ماه‌ها پیش زمزمه‌های جایگزین شدن آزمون صلاحیت حرفه‌ای به جای مصاحبه نظام روانشناسی به گوش می‌رسید. هدف از برگزاری این آزمون این است که تمام متقاضیان را با برگزاری آزمون در بازه‌های زمانی مشخصی از سال ارزیابی کنند؛ تا کسانی که صلاحیت علمی و حرفه‌ای لازم برای اخذ پروانه را دارند شناسایی شوند. این فرآیند زمان صدور پروانه را سرعت می‌بخشد و دیگر افراد سال‌ها چشم به راه این نخواهند بود که نوبت به آن‌ها برسد. اما آزمون صلاحیت حرفه‌ای خالی از اشکال نیست. دکتر حاتمی دربارهٔ این آزمون فرموده‌اند که به صورت کتبی و بدون توجه به محفوظیات افراد برگزار می‌شود. احتمال بروز تقلب در چنین آزمون‌هایی بالاست. از طرف دیگر باز هم باید نگران تصحیح سلیقه‌ای پاسخ‌ها توسط بررسی کنندگان باشیم.

آزمون صلاحیت حرفه‌ای از چه زمانی برگزار می‌شود؟

اجرایی شدن این آزمون تا زمانی که به تصویب نهایی نرسد امکان‌پذیر نیست. پس از تصویب نیز باید زیرساخت‌ها و پیش‌نیازهای لازم برای برگزاری این آزمون فراهم شود. با توجه به این مسائل امکان برگزاری این آزمون در امسال دور از ذهن است و امیدواریم که در سال 1402 متقاضیان دریافت پرونده بتوانند با شرکت و قبولی به دریافت پروانه اشتغال نائل شوند.

نوشتهٔ حذف مصاحبه نظام روانشناسی به زودی انجام می‌شود را در آقای روان‌شناس بخوانید.

مشاهده این خبر در سایت مرجع