رازهای سخن گفتن

منبع :  مجله موفقیت دسته بندی : توسعه فردی و کسب وکار کد خبر : 315056 1 سال قبل 162

رازهای سخن گفتن- مجله موفقیت

چه موقع سخن چون زر است و چه موقع خاموشی چون گوهر پر‌بهاست؟

آیا تا‌به‌حال برایتان پیش آمده است که یک سخن را به زبان بیاورید و بعدا از گفتن آن پشیمان شوید؟ یا اینکه حس کرده‌اید باید درباره موضوعی با دیگران صحبت می‌کردید، اما این کار را انجام نداده‌اید؟به نظر شما، آیا همه ما انسان‌ها می‌دانیم که چه زمانی باید سکوت کنیم و چه زمانی باید قاطعانه سخن بگوییم ؟در این مقاله ما به بررسی همین موضوع می‌پردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

***

رازهای سخن گفتن- مجله موفقیت

 

سکوت چه زمانی لازم است؟

اوقاتی که لازم است در زندگی و در مواجهه با برخی از مسائل، سکوت کنید و سکوتتان می‌تواند حکم راهکاری طلایی را برایتان داشته باشد:

* زمانی که باید کاری را انجام دهید و ارزش عملتان بیشتر از ارزش کلامتان است: برای مثال، زمانی که فردی کار خطایی را انجام داده و در حال حاضر باید آن را جبران کند. در این زمان بهتر است به جای دلداری‌دادن، او را یاری کنید تا سریع‌تر دست به کار شده و به جبران خطای صورت‌گرفته بپردازد.

* وقتی در مورد حرفی که می‌خواهید بزنید، مطمئن نیستید و در این مورد تردید دارید: اگر در مورد احساسات، افکار و سخنانی که می‌خواهید بر زبان بیاورید، دچار سردرگمی هستید، بهتر است تا زمان رسیدن به قطعیت و اطمینان در این مورد سکوت کنید؛ به این دلیل که اگر به اشتباه در مورد چیزی قضاوت کنید یا حرفی بر زبان بیاورید، احتمالا جبران آن برایتان مشکل خواهد بود.

* وقتی خشمگین و عصبانی هستید و احساساتتان بر عقلتان غلبه دارد: هنگامی که از موضوعی آزرده‌خاطر هستید و می‌خواهید با خشم سخن بگویید یا عملی بر خلاف عقل و منطقتان انجام دهید، بهتر است لحظه‌ای درنگ کرده، سکوت کنید، چند نفس عمیق بکشید و سپس به عواقب احتمالی سخنان و اعمالتان بیندیشید.

* وقتی شخصی تجربه‌ای آموزنده را با شما به اشتراک می‌گذارد یا در مورد مسئله مهمی با شما صحبت می‌کند: در این حالت لازم است سکوت کنید، تمام توجهتان را روی حرف‌های طرف مقابل متمرکز کنید و به دقت به سخنانش گوش دهید.

* وقتی با خانواده، دوستان یا اعضای تیم کاری‌تان در مورد موضوعی مذاکره می‌کنید: در این زمان، لازم است پس از اینکه حرف‌هایتان را زدید و نظراتتان را در مورد موضوع مورد‌بحث ارائه کردید، سکوت کنید و اجازه دهید آن‌ها نیز در‌باره موضوع مورد نظر صحبت کنند و نظراتشان را بگویند. به این ترتیب، تمامی افراد می‌توانند یک نتیجه‌گیری کامل و جامع از بحثی که در جریان است، داشته باشند. در این حالت، شما علاوه بر اینکه به بقیه اطمینان می‌دهید به تمامی حرف‌هایی که می‌زنید، اطمینان دارید، نشان می‌دهید که به دیگران و نیز به صحبت‌ها و نظراتشان احترام می‌گذارید.

* وقتی شخصی با شما درددل می‌کند و در مورد مشکلش با شما حرف می‌زند: معمولا در این حالت افراد فقط دوست دارند که صحبت‌هایشان توسط شخص دیگری شنیده شود و در شرایطی نیستند که به اندرزها و راهنمایی‌های دیگران گوش کنند.

* هنگامی که در محیط کار هستید و صحبت مهمی ندارید که با دیگران به اشتراک بگذارید: در این حالت لازم است سکوت کنید و تا جایی که برایتان مقدور است، به یادگیری مواردی بپردازید که برای رشد شخصی شما و نیز پیشرفتتان در زمینه شغلی مهم هستند.

* وقتی نمی‌خواهید در یک مشاجره غیرمنطقی، خودتان را درگیر کنید: چه موافق باشید و چه نباشید، برخی از مسائل از کنترلتان خارج هستند؛ پس سکوت کنید، در صورت لزوم محل را ترک کنید و اجازه دهید که گذر زمان آن مسائل را حل کند.

رازهای سخن گفتن- مجله موفقیت

سخن بگویید

حالا بهتر است بدانید که چه زمانی لازم است به طور صریح و واضح در مورد مسائل مختلف صحبت کنید:

* زمانی‌که احساس می‌کنید شخص یا اشخاصی به شما آسیب زده‌اند یا ناراحتتان کرده‌اند: اگر شخص یا اشخاصی باعث ناراحتی و رنجش خاطرتان شده‌اند، باید لب به سخن بگشایید و در کمال ادب و احترام، ناراحتی خود را از موضوع پیش‌آمده ابراز کرده و آن‌ها را متوجه عملکرد اشتباهشان بکنید.

* اگر مسئله‌ای، اعم از جسمی یا روحی، باعث ایجاد ترس و نگرانی در شما شده است، در مورد آن با دیگران صحبت کنید: شما می‌توانید این مسئله را با یکی از اعضای خانواده یا یک دوست نزدیک یا با هر کسی که بیشترین اطمینان را به او دارید، در میان بگذارید. این کار باعث می‌شود دیگران متوجه شوند که شما برای سلامتی و احساساتتان ارزش قائل هستید و به این موارد اهمیت می‌دهید.

* اگر خطری شخصی را تهدید می‌کند و او بنا به هر دلیلی، نمی‌تواند در این مورد با دیگران صحبت کند، اما لازم است اطرافیانش از آن مسئله آگاهی پیدا کنند: در این موارد شما باید سعی کنید به جای آن شخص، بقیه را از این موضوع مطلع کنید. در واقع این کار شما ممکن است تنها وسیله‌ای باشد که بتواند آن فرد را از خطر یا آسیب احتمالی حفاظت کند.

* زمانی که می‌بینید خطایی در حال رخ دادن است: در این زمان شما باید سعی کنید به هر طریقی که می‌توانید، دیگران را از رخداد خطا آگاه کنید، زیرا در غیر این‌صورت سکوت شما می‌تواند به‌معنای همراهی با وقوع آن خطا باشد.

* زمانی که فردی برای انجام کاری یا در مورد مسئله‌ای نظر شما را می‌پرسد: اگر شما از مسئله طرف مقابلتان آگاه هستید و می‌دانید نظرتان برای او از اهمیت برخوردار است، صادقانه، صریح و واضح در مورد موضوع مورد نظر او، ابراز عقیده کنید.

* در نهایت، چه در محیط کار و چه در ارتباطات بین‌فردی یا محیط خانواده، در صورتی که مسئله‌ای وجود دارد که فکر می‌کنید دیگران حتما باید از آن مطلع شوند: در این جور مواقع، از حرف‌زدن نترسید و با اعتماد‌به‌نفس در مورد مسئله مورد نظرتان سخن بگویید. به نظر می‌رسد که در بعضی از موارد، سخن گفتن مصداق بارز انسانیت است، چون همان‌طوری‌که می‌دانید، انسان‌ها تنها موجوداتی در روی این کره خاکی هستند که قدرت تکلم دارند. توانایی صحبت‌کردن به‌گونه‌ای صریح، واضح و روشن، نیازمند داشتن اعتماد‌به‌نفس کافی بوده و این مسئله‌ای است که دقیقا همانند تمامی مهارت‌های دیگر، شما باید آن را تمرین کنید تا بتوانید در این زمینه عملکرد بهتری داشته باشید.

مجله موفقیت : شماره 405

The post رازهای سخن گفتن appeared first on مجله موفقیت.

مشاهده این خبر در سایت مرجع