زندگی در کنار حیوان خانگی

منبع :  مجله موفقیت دسته بندی : توسعه فردی و کسب وکار کد خبر : 309020 1 سال قبل 413

حیوان خانگی - مجله موفقیت

حیوانات خانگی بر روی زندگی انسان ها چه تاثیری می گذارند؟

شاید هیچ چیز لذت بخش تر از زمانی نباشد که به خانه بازگردیم و با یک حیوان خانگی به عنوان یک دوست و همراه وفادار وقت بگذرانیم. اما عشق بی قید و شرط یک حیوان خانگی می تواند چیزی بیش از یک دوستی و همراهی ساده باشد.

تحقیقات در مورد روابط و تعاملات بین انسان ها و حیوانات و تاثیراتی که حیوانات می توانند روی سلامت انسان ها داشته باشند موضوعی نسبتا جدید است که البته همواره با نتایجی مبهم همراه بوده است.برخی از مطالعات و تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته اند اثرات مثبتی را بر سلامتی نشان داده اند اما نتایج آن ها متفاوت بوده است.

تاثیرات احتمالی حیوانات خانگی بر سلامتی انسان ها

نگهداری و مراقبت از حیوانات خانگی برای ما انسان ها مزایای زیادی دارد.مطالعات نشان داده است که ارتباط بین انسان ها و این حیوانات می تواند باعث افزایش تناسب اندام،کاهش استرس، پایین آمدن فشار خون،کاهش سطح کلسترول و تری گلیسرید و نیز سلامت قلب شود. همچنین

علاوه بر اینکه می تواند به کودکان در بهبود مهارت های عاطفی و اجتماعی شان یاری برساند،می تواند با افزایش فرصت ها برای انجام فعالیت های ورزشی و نیز فعالیت های خارج از منزل از نظر روحی و روانی به بزرگسالان کمک کند تا کمتر احساس تنهایی و افسردگی کنند و بیشتر احساس خوشبختی کنند.

تخمین زده می شود که %68 از خانواده ها در ایالات متحده آمریکا حداقل یک حیوان خانگی دارند.اما به راستی داشتن حیوانات خانگی از چه جهت و برای چه کسانی واقعا سودمند و مفید است و کدام نوع از حیوانات خانگی واقعا به سلامتی انسان ها کمک می کنند؟

طی 10 سال گذشته موسسه ملی بهداشت ایالات متحده طی همکاری های خود با شرکت mars که مرکز تغذیه حیوانات خانگی در شهر والتام است تلاش کرده است تا با تامین بودجه برای مطالعات تحقیقاتی به سوالاتی از این دست پاسخ دهد و به بررسی این مساله بپردازد که نگهداری از حیوانات خانگی مختلف از ماهی ها و آبزیان گرفته تا خوکچه هندی و حتی سگ و گربه چه تاثیراتی روی سلامتی جسمی و روانی انسان ها می تواند داشته باشد.

حیوان خانگی - مجله موفقیت

کاربرد حیوانات خانگی در پروسه های درمانی

حیوانات خانگی تاکنون توانسته اند نقش مهمی را در موارد درمانی ایفا کنند.برخی از حیوان های های درمانگر به طور خاص در این زمینه مهارت دارند.آن ها به منظور کمک به کاهش استرس و اضطراب بیماران و سالمندان ابتدا آموزش می بینند و سپس به بیمارستان ها و خانه های سالمندان انتقال می یابند.

دکتر آن برگر، پزشک و محقق در مرکز بالینی در سازمان بهداشت ایالات متحده آمریکا در بتزا،مریلند، در این باره می گوید:حیوان های های درمانگر حیواناتی بسیار هوشیار هستند که می دانند که چگونه باید با بیماران یا سالمندان ارتباط برقرار کنند.

برگر البته با بیماران مبتلا به سرطان یا بیماری های صعب العلاج نیز در ارتباط است و تلاش می کند با استفاده از این حیوان های درمانگر و نیز از طریق آموزش فرآیند ذهن آگاهی به بیماران، آن ها را در کاهش استرس شان،کنترل دردهایشان، و نیز تسریع پروسه درمانشان یاری دهد.

در مورد تاثیر دیگر حیوانات خانگی بر درمان نیز نتایج متنوعی به دست آمده است.در مطالعه ای که روی کودکان مبتلا به اوتیسم انجام گرفت نشان داده شد که این کودکان در هنگام بازی با خوکچه های هندی در کلاس درس بسیار آرام تر بودند.

درتحقیق دیگری که اخیرا بر روی نوجوانان مبتلا به دیابت نوع یک صورت گرفت نتیجه گرفته شد که نگهداری و مراقبت آن ها از ماهی های آکواریومی می تواند بر توانایی آن ها در کنترل این نوع از دیابت تاثیر بسزایی داشته باشد. 

حیوان خانگی - مجله موفقیت

چگونه حیوان خانگی مناسبی را انتخاب کنیم ؟                   

قبل از پذیرش یک حیوان خانگی،ابتدا باید مطمئن شوید که آیا حیوان مناسب شما و خانواده شما هست یا نه. پس لازم است پیش از انتخابتان در مورد نیازهای خاص حیوان مورد نظرتان تحقیق کنید. قبل از گرفتن حیوان خانگی این سوالات را از خود بپرسید:

  • این حیوان خانگی چه مدت زنده خواهد ماند؟
  • این حیوان خانگی چه می خورد؟
  • این حیوان خانگی به چه میزان ورزش و تحرک در طول روز نیاز دارد؟
  • این حیوان خانگی چقدر رشد خواهد کرد و بزرگ خواهد شد؟
  • هزینه مراقبت های دامپزشکی از این حیوان چقدر است؟
  • آیا من وقت کافی برای مراقبت و تمیزکاری مناسب از حیوان خانگی ام را دارم؟
  • این حیوان خانگی به چه نوع زیستگاهی برای سالم بودن نیاز دارد؟
  • این حیوان خانگی به چه نوع تمریناتی نیاز دارد؟
  • آیا حضور حیوانات خانگی در خانه ، آپارتمان یا کانکس من مجاز است؟
  • آیا کودکان خردسال ، افراد مسن یا افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند می توانند از این حیوان خانگی مراقبت کنند یا در کنار او باشند؟

آنچه لازم است در مورد مراقبت از خود در برابر حیوانات خانگی بدانیم

کودکان 5 سال به بالا،افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف و افراد 65 سال به بالا احتمال دارد که به بیماری های گسترش یافته بین حیوانات و افراد(که به آن ها بیماری های مشترک بین انسان و دام نیز می گویند)مبتلا شوند.زنان باردار نیز در معرض خطر بیشتری برای برخی بیماری های مرتبط با حیوانات هستند.پس بهتر است به منظور پیشگیری از خطرات و ابتلا به بیماری های احتمالی قبل از پذیرش یک حیوان خانگی موارد زیر را در ذهن داشته باشید و آن ها را مد نظر قرار دهید:

  • افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند باید هنگام انتخاب حیوانات خانگی و یا دست زدن به آن ها بیشتر احتیاط کنند.این افراد باید به منظور انتخاب حیوان خانگی مناسب با یک دامپزشک مشورت کنند.
  • زنان باردار باید از پذیرش گربه به عنوان حیوان خانگی یا دست زدن به گربه های ولگرد،به خصوص بچه گربه ها اجتناب کنند.گربه ها می توانند انگلی داشته باشند که باعث توکسوپلاسموز می شود-بیماری ای که می تواند نقایص مادرزادی در جنین ایجاد کند.البته اگر زنان باردار قبل از بارداری خود صاحب گربه بوده اند،در زمان بارداری نیاز نیست که آن گربه را به شخص دیگری واگذار کنند اما باید از نزدیک شدن به آن گربه خودداری کنند.همچنین زنان باردار برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض ویروس کوریومننژیت لنفوسیتی که می تواند نقایص مادر زادی ایجاد کند باید از تماس با جوندگان به عنوان حیوان خانگی خودداری کنند و از شخص دیگری بخواهند تا امور مربوط به نظافت و تغذیه آن حیوان را انجام دهد.
  • همواره پس از بازی با حیوان خانگی خودتان،غذا دادن،نظافت و کلیه اموری که برای انجامشان باید با آن حیوان در ارتباط باشید دستانتان را بشویید و این کار را به فرزندان تان نیز بیاموزید و بر آن ها نظارت کنید.علاوه بر شستن دست ها رعایت نکات بهداشتی در تعامل با حیوانات خانگی می تواند از شیوع میکروب ها و نیز ابتلا به بیماری های احتمالی در میان آن ها و نیز افراد خانواده تان جلوگیری کند.
  • حیوانات خانگی و وسایل آن ها را از آشپزخانه دور نگهدارید و در صورت امکان محل زندگی آن ها و لوازمشان را مرتبا ضدعفونی کنید.
  • اگر شما یا یکی از اعضای خانواده تان نگران انتقال احتمالی بیماری از حیوان خانگی تان هستید حتما نظر یک دامپزشک را جویا شوید و درباره حیواناتی که اخیرا با آن ها ارتباط داشته اید با وی مشورت کنید.

حیوان خانگی - مجله موفقیت

آنچه لازم است به منظور مراقبت از یک حیوان خانگی بدانیم

  • ارائه مراقبت های دامپزشکی لازم و نیز واکسیناسیون به موقع برای سلامتی و بقای حیوان خانگی شما بسیار مهم است و به تبع آن مراجعه منظم به یک کلینیک دامپزشکی به منظور بررسی سلامتی وی ضروری است.پس سعی کنید همواره در مورد چگونگی حفظ سلامتی حیوان خانگی تان و نیز رعایت نکات لازم در این مورد، با دامپزشک وی صحبت کنید.
  • همواره به رژیم غذایی مناسب،آب شیرین،جای خواب تمیز و نیز ورزش و تحرک کافی برای حیوان خانگی تان توجه نموده و تمام موارد یاد شده را تا حد امکان برایش تامین کنید.

مجله موفقیت : شماره 410

The post زندگی در کنار حیوان خانگی appeared first on مجله موفقیت.

مشاهده این خبر در سایت مرجع