چگونه از سلامت روان خود مراقبت کنيم ؟

منبع :  مجله موفقیت دسته بندی : توسعه فردی و کسب وکار کد خبر : 306918 1 سال قبل 171

سلامت روان- مجله موفقیت

راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان

 سلامت جسمی، بدون سلامت روحی و روانی، امری محال است؛ چراکه رابطه مستقیمی ‌میان سلامت روانی و جسمی ‌وجود دارد و به همین دلیل حفظ تعادل میان آن‌ها به‌شدت توصیه می‌شود. برخورداری از سلامت روحی و روانی متعادل، به شما کمک می‌کند از زندگی خود لذت ببرید و نیرو و توان و الهامی ‌را به شما برای غلبه بر مشکلات و سختی‌ها می‌بخشد.

برای کمک به عملکرد خوب فکری و ذهنی خود، لازم است اقدامات جدیدی انجام دهید. اگر شما اکنون درحال مطالعه این مقاله هستید، اولین گام را برای تغییر زندگی خود در جهت بهبود آن برداشته‌اید:

خود را باور داشته باشید

 به خود احترام بگذارید و از خود انتقاد و عیب‌جویی نکنید. تمام آنچه که لازم است انجام دهید، دوست‌داشتن و باور خویش است. از مقایسه‌کردن خود با دیگران بپرهیزید؛ زیرا افراد با یکدیگر متفاوتند؛

مثلا فردی در موسیقی استعداد درخشانی دارد، درحالی‌که دیگری در طبخ غذاهای لذید و دلپذیر تواناست. شما باید خود را باور داشته باشید و بدانید که قطعا فردی بسیار بااستعداد هستید. اگر به خودتان مهر بورزید، می‌توانید دیگران را نیز دوست داشته باشید و عزت‌نفس خود را بالا ببرید.

درخواست کمک کنید

 درخواست و تقاضای کمک، یکی از خصلت‌های انسان‌های قوی و محکم است، نه افراد ضعیف. شما باید همیشه به خاطر داشته باشید موفقیت و کامیابی، از سماجت و پشتکار حاصل می‌شود. ما هیچ‌کدام فوق‌بشر نیستیم؛ بنابراین شما می‌توانید در صورت لزوم، به‌راحتی و آزادانه از دوستان و یا از یک پزشک، درخواست کمک کنید. گفت‌وگو با یک دوست، می‌تواند تاثیر بسزایی در شما داشته باشد.

هنگامی‌که شما تشخیص می‌دهید همه‌چیز برایتان بسیار سخت و طاقت‌فرسا شده است و در این موقع، این‌گونه احساس می‌کنید که توانایی غلبه بر آن‌ها را ندارید، به خود آن‌قدر سخت نگیرید و از دیگران درخواست کمک کنید.

سلامت روان- مجله موفقیت

مراقب سلامت جسمی ‌خود باشید

ورزش به شما در کاهش افسردگی و بهبود وضعیت روحی و روانی‌تان کمک می‌کند. سعی کنید آن دسته از مواد غذایی را مصرف کنید که ارزش بالای غذایی دارند و درکنار آن، خود را از تمام عادات بد برهانید.

تلاش کنید هر روز، ویتامین‌ها و مواد معدنی خوب و مفید مصرف کنید. آخرین بخش مهم از سلامت روانی شما، یک خواب خوب و کافی شبانه است. علم ‌ثابت کرده است که کمبود خواب، نقش بسزایی در بروز افسردگی، اضطراب و نگرانی دارد.

به سرگرمی‌های موردعلاقه‌تان بپردازید

 هرکس به انجام فعالیتی خاص علاقه‌مند است. این فعالیت، هم ازلحاظ جسمی ‌و هم ازلحاظ روحی و روانی، موجب رشد و شکوفایی می‌شود. هنگامی‌که شما کاملا جذب کار و سرگرمی ‌موردعلاقه خود می‌شوید، این شانس را دارید که مشکلات را فراموش کنید و از انرژی منفی و افراد منفی‌گرا رهایی یابید.

فعالیت‌های جسمی ‌مختلف و بازی‌های ورزشی، هم فکر و ذهن و هم جسم شما را به خود مشغول می‌کنند. پرداختن به فعالیتی که از آن لذت می‌برید، به معنی آن است که شما در انجام آن، ورزیده هستید و موفقیت در انجام آن، به شما اعتمادبه‌نفس و خودباوری بیشتری می‌دهد.

سلامت روان- مجله موفقیت

به خود استراحت کوتاهی بدهید

 شاید خیلی گرفتار باشید، اما مشغله بیش‌ازحد می‌تواند تاثیر مخربی بر سلامت روحی و روانی شما داشته باشد؛ زیرا هر فرد باید زمانی فارغ از وظایف و مسئولیت‌ها و مشکلات مختلف زندگی باشد. به خود استراحت کوتاهی بدهید و زمانی را با دوستانتان بگذرانید و یا با خانواده به پیاده‌روی بروید.

سیاری از پزشکان، دور‌شدن از کارهای روزمره غیرمهم و آزاردهنده را توصیه می‌کنند. بهتر است با انجام کارهایی جالب، ضمیر خودآگاه خود را سرشار از احساسات و هیجانات تازه و مثبت کنید.

از مشغول‌کردن بیش‌ازحد ذهنتان اجتناب کنید

 امروزه وظایف و مسئولیت‌های بسیار زیادی وجود دارد که شما همانند یک زنبورعسل، مشغول انجام‌دادن آن‌ها هستید. برنامه‌های کاری طولانی و بی‌وقفه، بدون شک می‌تواند شما را ازلحاظ روحی و فکری، خسته و فرسوده کند.

شما مانند اسب نیستید و به همین دلیل است که باید سعی کنید به خود کمی ‌استراحت داده و میزان تنش و استرس خود را کاهش دهید؛ حتی 5 دقیقه توقف در کار، باعث تازه‌شدن فکر و ذهن و به‌کارانداخته‌شدن مجدد آن می‌شود. به‌منظور اجتناب از تعهدات و الزامات بیش‌ازحد، سعی کنید زمان خود را به شیوه صحیحی برنامه‌ریزی کنید.

 

 به امید آنکه این توصیه‌ها به شما در بهبود سلامت روانی‌تان کمک کند تا از زندگی خود لذت ببرید.

مجله موفقیت : شماره 308

The post چگونه از سلامت روان خود مراقبت کنيم ؟ appeared first on مجله موفقیت.

مشاهده این خبر در سایت مرجع