کتاب مداخلات روانشناسی مثبت نگر، راهنمای درمانگر

منبع :  آقای روانشناس دسته بندی : توسعه فردی و کسب وکار کد خبر : 373890 1 سال قبل 249

اگر به عنوان یک درمانگر به دنبال یادگیری روش روان‌درمانی مثبت گرا هستید کتاب مداخلات روانشناسی مثبت نگر، نوشتهٔ جینا ال مگیار موئه همان منبع آموزشی است که به آن نیازمندید. این کتاب یک خودآموز و راهنمای درمانگر است که شما را با پیشینه، مفاهیم، اصول و روش‌های روان‌درمانی مثبت نگر به طور کامل آشنا می‌کند. در این نوشته شما را با این کتاب آموزشی ارزشمند آشنا خواهم کرد.

دربارهٔ کتاب مداخلات روان‌شناسی مثبت‌نگر مگیار موئه

دکتر جینا ال مگیار موئه در سال 2009 کتاب مداخلات روان‌شناسی مثبت‌نگر: راهنمای درمانگر را به چاپ رساند. این کتاب دربرگیرندهٔ تاریخچه و نظریه‌های بنیادی در روان‌شناسی مثبت گرا است. اما این تنها محتوای یک فصل کتاب است! همان‌گونه که از نام کتاب پیداست یک راهنمای درمانگر است و با خواندن آن با رویکردها، ابزارها و مدل‌های درمانی روانشناسی مثبت گرا آشنا می‌شوید. همانند روش درمان شناختی رفتاری (CBT) در این روش نیز می‌توانید 14 جلسه را برای درمانجو در نظر بگیرید و اثربخشی این رویکرد را به طور معنادار روی فرد مشاهده نمایید.

دربارهٔ نویسنده

دکتر جینا ال، مگیار موئه دانش‌آموختهٔ دانشگاه کانزاس و استاد دانشگاه ویسکانسین استیونز پوینت (UWSP) است. او به عنوان یک درمانگر، استاد دانشگاه و پژوهشگر فعالیت‌های علمی ارزشمندی در راستای توسعهٔ روان‌شناسی مثبت‌نگر داشته است. و به پاس فعالیت‌های علمی خود توانسته جوایز ارزشمندی از جمله مدرس ممتاز را دریافت نماید. افزون بر کتاب مداخلات روان‌شناسی مثبت‌نگر او مقالات علمی گوناگونی را به چاپ رسانده و کماکان نیز در حال پژوهش در این زمینه است. هم‌چنین به عنوان یک روان‌درمانگر در ویسکانسین به فعالیت می‌پردازد.

دکتر جینا ال مگیار موئهعکس دکتر جینا ال مگیار موئه در سال 2017

نقد کتاب مداخلات روانشناسی مثبت نگر مگیار موئه

نخستین چیزی که دربارهٔ این کتاب باید بگویم این است که سال‌ها پیش با خواندن این کتاب به روان‌شناسی مثبت‌نگر دلبستگی پیدا کردم و از آن هنگام برخی از درمانجویان را با این روش درمان می‌کنم. این کتابی نیست که بتوانید به سادگی از کنار آن بگذرید. هنگامی که خواندن این اثر را آغاز می‌کنید احساس می‌کنید که با یک مقالهٔ علمی ISI چند صد صفحه‌ای روبرو هستید! چون برخی از نوشته‌های این کتاب با ذکر پژوهش‌های علمی و رفرنس به مقالات همراه است. در کنار موضوعاتی که در کتاب به آن پرداخته شده است باید به کاربرگ‌های آن نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید این کاربرگ‌ها می‌تواند بخشی از جلسهٔ درمان و تکالیف خانگی که باید به درمانجو داده شود را پوشش دهد. پس اگر از کسانی هستید که بر این باورند درمان همیشه با تمرکز روی ضعف‌ها انجام می‌شود، این همان چیزی است که پیشنهاد می‌کنم بخوانید تا باورتان دگرگون شود.

فهرست کتاب مداخلات روان‌شناسی مثبت‌نگر: راهنمای درمانگر

  • فصل اول: روان‌شناسی مثبت‌نگر چیست و چرا مطالعهٔ آن اهمیت دارد؟
  • فصل دوم: چارچوب روان‌شناسی مثبت‌نگر و کاربرد آن در مشاوره و روان‌درمانی
  • فصل سوم: آزمون‌ها و ابزارهای روان‌شناختی مثبت‌نگر
  • فصل چهارم: مداخلات روان‌شناسی مثبت‌نگر
  • فصل پنجم: نمونه‌هایی از اجرای برنامه درمانی روان‌شناسی مثبت‌نگر

پیش‌گفتار نویسنده: جینا ال مگیار موئه

هیچ‌گاه نخستین درمانجویم در جلسهٔ مشاورهٔ دورهٔ کارشناسی ارشد و احساس درماندگی به عنوان یک درمانگر در آن لحظه را فراموش نمی‌کنم. پس از چندین جلسه گوش کردن همدلانه به مشکلات گوناگونی که درمانجویم در زندگیش داشت، هیچ ایده‌ای نداشتم که چگونه می‌توانم به وی کمک کنم. اگر چه این موضوع تا اندازه‌ای به خاطر این بود که من مددکاری تازه‌کار بودم، خیلی سریع دانستم که بخشی از این موضوع به این حقیقت ربط دارد که درمانجویم را تنها به مشکلاتش محدود می‌کردم. استادی خردمند از من پرسید: «نقطهٔ قوت درمانجویت چه بوده است؟» به راستی نمی‌توانستم پاسخش را بدهم چون به نقاط قوتش در میان انبوه مشکلاتی که گزارش کرده بود توجهی نکرده بودم. هنگامی که زمان اندکی را برای توجه، کنکاش و پرسش دربارهٔ نقاط قوت و توانمندی‌های درمانجویم گذاشتم، از کشف این همه نقاط قوت در او شگفت‌زده شده بودم. من از او اطلاعاتی گرفتم و آن‌ها را در طرح درمانم به کار بردم. احساس کردم که از این پس می‌توانم با این روش به این درمانجو و دیگران کمک کنم.

پس از چند ماه درمانجوی دیگری داشتم که نمی‌توانستم در او هیچ مشکل خاص یا شرایط قابل تشخیصی پیدا کنم. به یاد دارم که نمی‌دانستم چگونه می‌توان به کسی که هیچ مشکل قابل توجهی ندارد کمک کرد. دوباره همان استاد خردمند به من گوشزد کرد که تنها به این خاطر که فردی نشانه‌های بیماری روانی را تجربه نمی‌کند، به این معنی نیست که او فردی شاد است و از زندگیش رضایت دارد. باز هم این درس مهمی برای یک درمانگر تازه‌کار بود، که آغاز درمان از جایی که فقط مشکلات اساسی در آن وجود دارد می‌تواند اشتباه باشد.

اگر چه حوزهٔ روان‌شناسی مثبت‌نگر در هنگامی که من نخستین تجربه‌های درمانیم را داشتم در مراحل آغازین رشد خود بود؛ اما پایه‌های اساسی این دیدگاه در روان‌شناسی ایجاد شده بود و می‌رفت تا نقشی حیاتی در کار من به عنوان یک درمانگر، مدرس و پژوهشگر ایفا کند. خوشحالم که می‌توانم درس‌هایی را که در دههٔ گذشته به کاربرد روان‌شناسی مثبت‌نگر در مشاوره و درمان آموخته‌ام با دیگر درمانگران سهیم شوم. در واقع هدف من از نوشتن این متن ارائه مطالب علمی بر پایهٔ منابع عملی به درمانگران پرمشغله و دست‌اندرکاران آموزشی است که تمایل به استفاده از روان‌شناسی مثبت‌گرا در کارشان دارند؛ اما به خاطر کمبود زمان برای دسترسی به همهٔ منابع این حوزه و این‌که نمی‌دانند چگونه این مهارت‌ها را برای درمانجویانشان اجرا کنند با مشکل روبرو هستند. هر چند این کتاب زمینه‌های لازم نظری و پژوهشی را برای حمایت از مداخلات ارائه شده فراهم می‌نماید، اما تمرکز اولیه بر شیوه‌های گوناگون درمانی است که درمانگران می‌توانند اصول و نظریه‌های روان‌شناسی مثبت گرا را در کار با درمانجویانشان به کار گیرند.

مشخصات کتاب

نام پارسی: مداخلات روان‌شناسی مثبت‌نگر: راهنمای درمانگر

نام انگلیسی: Therapist’s guide to positive psychological interventions

نویسنده: جینا ال، مگیار موئه

مترجم: علی اکبر فروغی، جلیل اصلانی و سحر رفیعی

انتشارات: ارجمند

شابک: 9-311-200-600-978

نوشتهٔ کتاب مداخلات روانشناسی مثبت نگر، راهنمای درمانگر را در آقای روان‌شناس بخوانید.

مشاهده این خبر در سایت مرجع