تقاضا اپل، اینتل و AMD برای فناوری 3 نانومتری TSMC و افزایش قابل توجه درآمد

منبع :  مرجع سخت افزار دسته بندی : دانش و فناوری کد خبر : 585962 1 ماه قبل 187

به نظر می‌رسد بخش زیادی از تراشه 3 نانومتری شرکت TSMC برای سه شرکت بزرگ فناوری رزرو شده است، زیرا اپل، اینتل و AMD موفق شده‌اند بخش بزرگی از تولیدات این کمپانی را به دست آورند که باعث افزایش چشمگیر درآمد آن‌ها می‌شود.

با نزدیک شدن به دوره عرضه ارتقاء نسل‌ها، شرکت‌های فناوری برای معرفی محصولات خود با یکدیگر می‌جنگند، به ویژه در بخش زنجیره تامین، زیرا همه خواهان بهترین‌ها در صنعت هستند. خبرگزاری Taiwan Economic Daily گزارش می‌دهد که فرآیند 3 نانومتری شرکت TSMC در چند وقت اخیر مورد توجه بازارها قرار گرفته است و شرکت‌هایی مانند اپل و اینتل در رقابت برای به دست آوردن بخش قابل توجهی از این محصول هستند.‌

مشخص شده است که با این تقاضای عظیم، این غول تایوانی می‌تواند شاهد افزایش درآمد فوق‌العاده‌ای باشد به طوری که 20 درصد از کل درآمد این شرکت را فروش فناوری 3 نانومتری تشکیل می‌دهد، این موضوع فرآیند 3 نانومتری را درست بعد از فناوری 5 نانومتری، به محبوب‌ترین محصول شرکت TSMC تبدیل می‌کند.

اگر درمورد محصولاتی که انتظار می‌رود با 3 نانومتری TSMC تجهیز شوند کنجکاو هستید، باید بدانید که شرکت اپل قصد دارد سال آینده تراشه A18 Pro خود را به بازار عرضه کند، که از این فرایند استفاده خواهد کرد، لازم به ذکر است که ما شاهد ارقام عملکردی چشمگیری که تراشه جدید اپل ارائه می‌دهد بوده‌ایم.

تقاضا اپل، اینتل و AMD برای فناوری 3 نانومتری TSMC و افزایش قابل توجه درآمد

گزارش شده است که کمپانی اپل احتمالاً 50 درصد از سهم عرضه فناوری 3 نانومتری را به دست خواهد آورد، زیرا نه تنها اپل بزرگترین مشتری شرکت TSMC بوده است، بلکه هر دو شرکت رابطه عمیقی با یکدیگر دارند، به همین دلیل است که این تخصیص در این مورد موجه به نظر می رسد. علاوه بر این، شرکت اپل همچنین قصد دارد از این فرآیند در ساخت تراشه M4 خود نیز استفاده کند که احتمالاً در خط تولید مک‌بوک نسل بعدی استفاده خواهد شد.

علاوه بر آن انتظار می‌رود شرکت اینتل از فرآیند 3 نانومتری کمپانی TSMC در پردازنده‌های Lunar Lake و Arrow Lake آینده خود استفاده کند، که بعدها توسط خود پت گلسینگر، مدیر عامل این شرکت تایید شد. تایل iGPU جزو لیست IPهایی است که از گره 3 نانومتری استفاده می‌کند.

از سوی دیگر، شرکت AMD همچنین قصد دارد از فرآیند شرکت تایوانی در ساخت پردازنده‌های Zen 5 آینده خود استفاده کند و که نشان می‌دهد که بازارهای پردازنده‌های نسل بعدی تحت تسلط نیمه هادی‌های شرکت TSMC خواهند بود. در رابطه با تاریخ عرضه، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که این محصولات در سال 2025 به بازار عرضه شوند، در آن زمان دید بهتری از فوایدی که فناوری 3 نانومتری به بازار ارائه می‌دهد خواهیم داشت.

  • برنامه‌های NVIDIA CUDA با ZLUDA می‌توانند روی کارت گرافیک AMD اجرا شوند
  • دیلید کردن APU AMD Ryzen 7 8700G، دما را به اندازه 25 درجه کاهش می‌دهد
  • افزایش هزینه گره های 2 نانومتری TSMC می تواند بر بازار نوپا AI تأثیر بگذارد
  • معرفی نسخه جدید مینی کامپیوتر Corsair One – پرچمداران AMD و انویدیا در کالبدی کوچک
مشاهده این خبر در سایت مرجع