پردازنده Lunar Lake Core Ultra 200V اینتل با Battlemage Arc iGPU در لپ‌تاپ‌های HP Spectre x360 دیده شد

منبع :  مرجع سخت افزار دسته بندی : دانش و فناوری کد خبر : 589503 1 هفته قبل 85

پردازنده مرکزی Lunar Lake Core Ultra 200V جدید شرکت اینتل در لپ‌تاپ HP Spectre x360 مشاهده شده است که از Battlemage Arc iGPU با عملکرد قوی پشتیبانی خواهد کرد.

همانطور که ممکن است بدانید، کمپانی اینتل در اواخر سال جاری پردازنده‌های Lunar Lake خود را تحت خانواده Core Ultra 200V معرفی خواهد کرد. این تراشه جدید لپ‌تاپ‌های نازک و سبک را هدف قرار خواهند داد. به نظر می‌رسد نسخه جدیدی با نام Spectre x360 2-in-1 HP که از پردازنده Lunar Lake-M با حافظه LPDDR5 پشتیبانی می‌کند، دیده شده است. این تراشه دارای 32 گیگابایت حافظه داخلی است و حداکثر توان مصرفی 17 وات را ارائه می‌دهد.

پردازنده Lunar Lake Core Ultra 200V اینتل با Battlemage Arc iGPU در لپ‌تاپ‌های HP Spectre x360 دیده شد

با وجود این که مشخصات پردازنده Lunar Lake Core Ultra 200V شرکت اینتل به درستی فاش نشده است، ما شاهد پیش نمایش دیگری از iGPU Arc Battlemage Xe2-LPG هستیم که عملکرد بالاتری را نسبت به مدل‌های قبلی Arc Alchemist Xe-LPG iGPU ارائه می‌دهد. این iGPU دارای 56 واحد اجرایی است، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که این یک نسخه کوچک با 7 هسته Xe در مقایسه با نوع 8 هسته‌ای باشد که قبلاً شاهد آن بوده‌ایم. به علاوه، این iGPU دارای حداکثر سرعت کلاک تا 1.85 گیگاهرتز است و از 8 مگابایت حافظه کش L2 پشتیبانی می‌کند.

پردازنده Lunar Lake Core Ultra 200V اینتل با Battlemage Arc iGPU در لپ‌تاپ‌های HP Spectre x360 دیده شد

اگر در رابطه با عملکرد iGPUهای Arc Battlemage Xe2-LPG روی تراشه Lunar Lake Core Ultra 200V شرکت اینتل کنجکاو هستید، باید بدانید علیرغم اینکه یک نوع کاهش یافته است، عملکرد را تا 2 برابر افزایش می‌دهد. iGPU های Meteor Lake و Arrow Lake شرکت اینتل در تست‌های SiSoftware GPGPU Sandra حدود 1000 امتیاز به دست آورده‌اند در حالی که تراشه Lunar Lake ES بیش از 2100 امتیاز کسب کرده است. این یک دستاورد بزرگ در یک نسل است و اگر به کارت گرافیک‌های مجزا نیز تبدیل شود، مطمئناً شاهد بهبودهای بزرگی خواهیم بود.

برخی از ویژگی‌های پردازنده‌های Lunar Lake به شرح زیر است:

  • طراحی شده برای نوت بوک‌های نازک و سبک
  • Lion Cove P-Cores و Skymont LPE-cores
  • معماری گرافیکی Battlemage Xe2-LPG
  • تا 8 هسته گرافیکی Xe2
  • پیکربندی‌های 4+4 هسته‌ای (سری MX)
  • تا 64 واحد اجرایی
  • حافظه داخلی 32 گیگابایتی LPDDR5x
  • تا 3 برابر عملکرد NPU سریعتر در مقابل پردازنده Meteor Lake
  • حداکثر توان مصرفی در بازه 17-30 وات
  • عرضه به بازار در اواخر 2024، مقیاس انبوه در سال 2025

پیش از این، یک پردازنده Lunar Lake Core Ultra 200V از شرکت اینتل در Galaxy Book5 Ultra کشف شده بود که نشان می‌دهد OEMها از پیش به نمونه‌های اولیه این تراشه دسترسی داشته‌اند، این خبر خوبی است زیرا ما می‌توانیم به موقع منتظر دیدن این تراشه‌ها در بازار باشیم! طبق اطلاعات فاش شده قبلی، پردازنده‌های Lunar Lake شرکت اینتل دارای 8 هسته در پیکربندی 4 هسته P (Lion Cove) و 4 هسته LP-E (Crestmont) هستند. همچنین از iGPUهای Battlemage Arc Xe2-LPG در حداکثر 8 پیکربندی Xe-Core، به همراه 32 گیگابایت حافظه داخلی LPDDR5x و حداکثر توان مصرفی 17 تا 30 وات پشتیبانی می‌کنند. همانطور که پیش‌تر گفته شد، انتظار می‌رود این پردازنده‌ها در اواخر سال جاری میلادی به بازار عرضه شوند و در نیمه اول سال 2025 به طور گسترده در دسترس مصرف کنندگان قرار گیرند.

مطالب مرتبط:

  • پردازنده AMD PRO 8040 تراشه Core Ultra vPRO اینتل را در هم کوبید
  • پردازنده‌های Lunar Lake V اینتل دارای حداکثر 8 هسته در پیکربندی 4 هسته P و 4 LP E هستند
  • پردازنده‌های موبایلی AMD Zen 5 Ryzen: نسخه Fire Range در 8 تا 16 هسته، Strix Point در APUهای 28 واتی
  • عرضه لپتاپ های مجهز به RTX 4080/4090 شرکت Mechrevo با سیستم خنک کننده مایع!
مشاهده این خبر در سایت مرجع