مشخصات پردازنده ES Xeon Granite Rapids SP اینتل فاش شد!

منبع :  مرجع سخت افزار دسته بندی : دانش و فناوری کد خبر : 586190 4 هفته قبل 87

بر اساس اخرین اخبار دنیا فناوری، مشخصات پردازنده نسل بعدی کمپانی اینتل یعنی Granite Rapids SP Xeon افشا شده است. اطلاعات افشا شده نشان می‌دهد این تراشه از حداکثر 160 هسته و 320 رشته همراه با مقدار زیادی حافظه کش پشتیبانی می‌کند.

مشخصات افشا شده پردازنده Granite Rapids-SP Xeon شرکت اینتل: 160 هسته و 320 رشته، نمونه اولیه ES

انتظار می‌رود سری پردازنده‌های Granite Rapids-SP Xeon شرکت اینتل در اواخر سال جاری میلادی و پس از عرضه سری Sierra Forest به بازار، که از معماری Sierra Glen E-Core استفاده می‌کند، منتشر شود. لازم به ذکر است که خط تولید تراشه‌های Xeon Granite Rapids-SP از معماری Redwood Cove P-Core استفاده خواهد کرد. علاوه بر آن همانطور که مدتی پیش در گزارشات اشاره شده بود، نسل بعدی خانواده Xeon بر روی پلتفرم Birch Stream در هر دو پیکربندی LGA 4677 و LGA 7529 ارائه خواهد شد.

مشخصات پردازنده ES Xeon Granite Rapids SP اینتل فاش شد!منبع تصویر: شرکت اینتل

اکنون ما اطلاعات فاش شده جدید در دست داریم که از سوی YuuKi_AnS منتشر شده است، این اطلاعات شامل یک اسکرین شات از نرم‌افزار CPU-z در حال اجرا بر روی پردازنده نامشخص Granite Rapids-SP Xeon شرکت اینتل منتشر کرده است. این یک نمونه بسیار اولیه محسوب می‌شود زیرا هنوز در مرحله «0» قرار دارد، به علاوه تایید شده است که پردازنده‌های Granite Rapids متعلق به خط Family 6 Model D هستند. از سوی دیگر به دلیل ماهیت اولیه این تراشه، نرم‌افزار CPU-z در شناسایی مشخصات دقیق این قطعه با مشکل روبه‌رو شد.

در رابطه با مشخصات این پردازنده می‌توان گفت، تراشه Granite Rapids-SP Xeon با 80 هسته فهرست شده است، اما بر اساس تعداد رشته و کش باید از 160 هسته پشتیبانی کند. بنابراین به طور کلی این تراشه دارای 160 هسته و 320 رشته در چیزی شبیه به یک سوکت است. با توجه به اینکه نسل پنجم پردازنده‌های Xeon با 64 هسته و 128 رشته به اوج خود رسیده است، این یک پیشرفت چشمگیر در تعداد هسته در یک نسل محسوب خواهد شد.

مشخصات پردازنده ES Xeon Granite Rapids-SP اینتل فاش شد!مشخصات پردازنده ES Xeon Granite Rapids-SP اینتل فاش شد، منبع تصویر: YuuKi_AnS

علاوه بر آن به نظر می‌رسد که این تراشه با دو حافظه کش 336 مگابایتی، یعنی در مجموع 672 مگابایت کش L3 و همچنین دو حافظه کش 160 مگابایتی L2، که در مجموع برابر با 320 مگابایت کش L2 خواهد بود، ارتقا یافته است. به طور کلی، ما به دنبال 992 مگابایت حافظه کش هستیم که تقریباً برابر با یک گیگابایت بدون استفاده از فناوری انباشته سه بعدی است.

طبق آخرین وصله‌های نرم‌افزاری شرکت اینتل، پردازنده Granite Rapids-SP شاهد افزایش حافظه کش تا 480 مگابایت خواهد بود که بیشتر از حافظه کش 336 مگابایتی L3 ذکر شده در این اسکرین شات است. پنل سوکت CPU-z خاکستری رنگ است که نشان می‌دهد که این پلتفرم از یک تراشه استفاده می‌کند. در حال حاضر ممکن است 480 مگابایت حافظه کش L3 را روی این تراشه ببینیم اما در دو مخزن جداگانه به جای یکی. صرف نظر از این موضوع، به نظر می‌رسد که این یک پیشرفت بزرگ در مقایسه با تراشه‌های Xeon موجود با افزایش 2.5 برابری در تعداد هسته‌ها و افزایش 2.2 برابری در تعداد حافظه کش خواهد بود. خلاصه بهبودهای این تراشه در زیر ذکر شده است:

  • پردازنده Xeon Platinum (TBD) (Granite Rapids) – دارای 160 هسته / 320 رشته / 992 مگابایت کش / TBD گیگاهرتز
  • پردازنده Xeon Platinum 8592+ (Emerald Rapids) – دارای  64 هسته / 128 رشته / 448 مگابایت کش / 3.9 گیگاهرتز
  • پردازنده Xeon Platinum 8490H (Sapphire Rapids) – دارای 60 هسته / 120 رشته / 232 مگابایت کش / 3.5 گیگاهرتز
  • پردازنده EPYC 9754 (برگامو) – دارای 128 هسته / 256 رشته / 384 مگابایت کش / 3.10 گیگاهرتز
  • پردازنده EPYC 9648X (Genoa-X)  – دارای 96 هسته / 192 رشته / 1248 مگابایت / 3.42 گیگاهرتز
  • پردازنده EPYC 9654 (Genoa) –  دارای 96 هسته / 192 رشته / 480 مگابایت کش / 3.55 گیگاهرتز

عملکرد پردازنده و سرعت‌های کلاک:

در حال حاضر عملکرد این پردازنده جدید در تست تک رشته‌ای و چند رشته‌ای نرم‌افزار CPU-z ارزیابی شده است، اما از آنجایی که این تراشه به دلیل ماهیت ES اولیه آن با سرعت کلاک بسیار پایین کار می‌کرد، چندان کاربردی نیست. کلاک‌های این پردازنده در حالت آماده به کار (idle) زیر 1 گیگاهرتز بودند، بنابراین این می‌تواند یک نشانه از چیزی که در آینده شاهد آن خواهیم بود، باشد. با وجود آن، این تراشه توانست در تست چند رشته‌ای امتیاز 30299.2 را به دست آورد. برای مقایسه، پردازنده Xeon Platinum 8592+ Emerald Rapids توانست 25741 امتیاز را در حالت ES کسب کند و همچنین سرعت کلاک بسیار بهتری را ارائه دهد.

یک بار دیگر باید گفت، انتظار می‌رود که پردازنده‌های Granite Rapids-SP Xeon شرکت اینتل در اواخر سال جاری میلادی در جدیدترین مراکز داده وارد بازار شوند. منتظر اطلاعات بیشتر در رابطه با این پردازنده‌ها در ماه‌های آینده باشید.

  • پردازنده دسکتاپ Arrow Lake-S اینتل با 24 هسته و 24 رشته، بدون پشتیبانی از AVX512 مشاهده شد
  • پردازنده‌های دسکتاپ Bartlett Lake-S اینتل ممکن است دارای 12 هسته P باشند
  • تراشه های اینتل در آلمان به دلیل اختلافات مربوط به حق اختراع ممنوع شدند
  • تکنولوژی فیلتر شارپ کننده تطبیقی در Lunar Lake اینتل با معماری iGPU Xe2 Battlemage به بازار می‌آید
مشاهده این خبر در سایت مرجع