مینگ-چی کو: اپل میزان سفارش تراشه‌های 3 نانومتری را برای سال 2024 کاهش می‌دهد

منبع :  digiato - دیجیاتو دسته بندی : دانش و فناوری کد خبر : 544892 7 ماه قبل 311

به گفته تحلیلگر مطرح دنیای فناوری، «مینگ-چی کو»، آینده بازار چیپ‌های گوشی‌های هوشمند تاریک به نظر می‌رسد. کو می‌گوید اپل میزان سفارش تراشه‌های 3 نانومتری را کاهش می‌دهد و کوالکام هم به‌دنبال کاهش میزان تولید چیپ‌های مورد نیاز خود است. این موضوع ظاهراً باعث کاهش 20 تا 30 درصدی عرضه تجهیزات EUV توسط شرکت ASML می‌شود.

به گفته کو، انتظار می‌رود که بازار نیمه‌رساناها در نیمه دوم سال جاری میلادی بدترین وضعیت خود را تجربه کند، بااین‌حال کاهش تقاضا احتمالاً تا فصل دوم 2024 ادامه پیدا خواهد کرد.

اپل میزان سفارش تراشه‌های 3 نانومتری را کاهش می‌دهد

به گفته کو، اپل با کاهش تقاضا برای مک‌بوک‌ها و آیپدها روبه‌رو شده است و به همین دلیل تراشه‌های کمتری نیاز دارد:

«پس از کاهش چشمگیر دورکاری، تقاضا برای مک‌بوک‌ها و آیپدها کاهش یافت. تراشه‌های جدید اپل و نمایشگرهای مینی LED نتوانستند کاربران را برای به‌روزرسانی دستگاه‌های خود متقاعد کنند. به همین دلیل کوپرتینویی‌ها با کاهش 30 درصدی فروش لپ‌تاپ‌ها (17 میلیون در سال مالی) و 22 درصد کاهش در فروش آیپدها (48 میلیون) روبه‌رو شدند.»

ظاهراً تنها اپل به‌دنبال کاهش سفارش تراشه‌های 3 نانومتری نیست و کوالکام هم در چنین مسیری گام برمی‌دارد. علت کاهش تقاضا از سوی کوالکام احتمالاً به‌خاطر تصمیم هواوی مبنی بر عدم استفاده از تراشه‌های اسنپدراگون باشد. هواوی دوباره می‌خواهد شروع به ساخت تراشه‌های اختصاصی کند و احتمالاً به مرور زمان چیپ‌های کوالکام را کنار می‌گذارد.

علاوه بر هواوی، سامسونگ هم می‌خواهد از تراشه اگزینوس 2400 در برخی نسخه‌های پرچمدارهای بعدی‌اش استفاده کند، بنابراین تمام این گوشی‌ها به تراشه اسنپدراگون مجهز نمی‌شوند. درحالت کلی پیش‌بینی می‌شود فروش تراشه‌های کوالکام در سال آینده میلادی کمتر از امسال باشد.

درنهایت تقاضا برای لیتوگرافی +3GAP سامسونگ و اینتل 20A هم پایین‌تر از انتظار خواهد بود. در کنار تمام این موارد، انتظار نداریم سامسونگ، میکرون و SK Hynix در فاصله سال‌های 2025 تا 2027 به پیشرفت چشمگیری در دنیای حافظه‌ها دست پیدا کنند و نسل جدیدی از آن‌ها وارد بازار شوند.

مشاهده این خبر در سایت مرجع