نظرسنجی: شما با گران شدن هزینه اینترنت چه کار می‌کنید؟

منبع :  مرجع سخت افزار دسته بندی : دانش و فناوری کد خبر : 237574 1 سال قبل 601

به محض ورود به سال جدید موجی از خبرهای گرانی این و آن یکی پس از دیگری به مردم حمله ور شدند. ظاهراً سیاست گذاران و دولتمردان برای حقوق هنوز افزایش نیافته کارمندان خود نقشه‌ها کشیده‌اند و هر صنفی تصمیم گرفته با جدیت سهم خود را از این اندک افزایش بردارد. هرچند که نمی‌توانیم، اما بیایید تا ما را با جمله‌های اینچنینی که “شما سایت سخت‌افزار هستید و گرانی نان و ماکارونی به شما چه!” مورد سرزنش قرار نداده‌اند، به بحث گرانی اینترنت بپردازیم که اگر اجازه دهید برای ما از نان شب هم واجب‌تر است!

پس از تعطیلات فروردین ماه بود که شرکت‌های ارائه کننده خدمات اینترنتی یکی پس از دیگر قیمت سرویس‌های خود را بالا بردند و حتی در برخی موارد مانند سرویس‌های مخابرات شاهد افزایش 100 درصدی قیمت‌ها بودیم. پس از بالا گرفتن اعتراضات کاربران از این افزایش بی‌منطق، همانطور که انتظار می‌رفت تکذیب‌ها آغاز شد و در اولین قدم مخابرات خبر گرانی را رد و عنوان کرد که “هیچ گونه افزایشی در این خصوص نداشته و هزینه اینترنت را همچنان بر اساس تعرفه های ابلاغی گذشته محاسبه می‌کند”.

  • واکنش مخابرات به گران شدن 100 درصدی اینترنت: دروغ است!

ظاهراً در مصوبه 266 که مربوط به سال 95 (اینترنت همراه و 96 برای اینترنت ثابت) است شرکت‌های ارائه کننده خدمات اینترنت امکان افزایش قیمت سرویس‌های خود تا این ارقام (و حتی بالاتر) را داشته و حتی حق این را داشته که 1 گیگابایت اینترنت برای سیم کارت دائمی و اعتباری به ترتیب حدود 40 و 60 هزار تومان به مردم بفروشند اما این اپراتورها با لطف و بخشش از سود خود چشم پوشی کرده و تصمیم گرفته‌اند که اینترنت را با ارقامی کمتر ارائه کنند.

اما حالا با ورود به سال 1401 تقریبا تمامی مسئولین و در رأس آنها عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خواهان بالا رفتن کیفیت اینترنت هستند و ظاهراً گره این مشکل فقط و فقط به دست کاربران باز می‌شود. زارع پور در مصاحبه اخیر خود باز هم اعلام کرده که مخالف افزایش قیمت اینترنت بدون بالا رفتن کیفیت است و البته در نظر داشته باشید که منظور وزیر از افزایش قیمت، این موج گرانیِ طبق مصوبه‌ای که ما در حال تجربه آن هستیم نیست، منظور گرانی‌های آینده است که زارع پور آن را منوط به بالا بردن کیفیت دانسته.

  • نوش‌دارو پس از مرگ سهراب: زارع پور مخالف افزایش قیمت اینترنت بدون بالارفتن کیفیت!
سرعت کند اینترنت

به عبارت دیگر قانونی یا غیرقانونی، طبق مصوبه‌ای که 6 سال پیش تنظیم شده و این حق را به اپراتورها داده که بتوانند 1 گیگابایت اینترنت را، تأکید می‌کنم 1 گیگابایت اینترنت با قیمت 60 هزار تومان به کاربران خود بفروشند، اینترنت بدون هیچ تغییری در کیفیت (البته اگر افت سرعت‌های این چند ماه اخیر را نادیده بگیریم) گران شده است و قرار هم نیست ارزان شود.

با گرانی اینترنت چه کار کنیم؟

این ماه زمانیکه قصد تمدید سرویس اینترنت خانه را داشتم، متوجه آن شدم که سرویس همیشگی بیش از 60 درصد گران شده است و از آنجاییکه این افزایش قیمت هزینه سنگینی را به ما تحمیل می‌کرد، آن هم در شرایطی که سرعت اینترنت و به طور کلی کیفیت سرویس دریافتی ما نه تنها بهتر نشده که بدتر هم شد، تصمیم گرفتیم زیر بار این هزینه بیشتر نرویم. در نتیجه سرویسی با همان قیمت ماه‌های گذشته اما با نصف حجم همیشگی خریداری کردیم و از شرکت سرویس دهنده برای وجود این سرویس‌های متنوع تشکری ویژه کردیم!

به نظر می‌رسد که با وجود گزینه‌هایی که روی میز وجود دارد،  انتخاب‌های زیادی پیش روی ما نباشد؛ یا باید هزینه بیشتر برای اینترنتی پرداخت کنیم که کیفیت آن در ماه‌های گذشته به شدت افت کرده است، یا سرویسی با حجم پایین‌تر انتخاب کنیم و مجبور شویم که خودمان را صیانت کنیم و زمان کمتری را در اینترنت بگذرانیم و یا در نهایت با انتخاب سرویس پایین‌تر با سرعت کمتر، خودمان را از لحاظ روحی شکنجه کنیم.

سازمان تنظیم مقررات پس از اعتراضات مردم نسبت به گرانی اینترنت، اعلام کرده که به دنبال برنامه‌ای برای جبران افزایش قیمت برای اقشار کم درآمد است و گویا تصمیم دارد یارانه بسته‌های 2 گیگابایتی برای مردم در نظر بگیرد. هنوز مشخص نیست که این راهکار چه زمانی و به چه صورت عملی خواهد شد. اما فارغ از زمان و چگونگی اجرای آن، طرح‌های اینچنینی برای افرادی که به واسطه نیازشان طرح‌های ماهانه چند صد گیگابایتی خریداری می‌کنند تنها به مثابه یک صدقه تحقیرآمیز یا شوخی تلخ است.

مقالات مرتبط:

  • یارانه اینترنت برای اقشار کم درآمد – گران شدن اینترنت قانونی است!
  • پرسرعت‌ترین اینترنت جهان در ماه گذشته + جایگاه ایران در لیست

 اما راهکار شما در این خصوص چیست؟ آیا شما هم در سال 1401 مزه گرانی اینترنت را تجربه کرده‌اید؟ واکنش شما به نسبت به این گرانی چه بود؟ پیشنهادی منطقی برای کسانی که کار و زندگی آنها به اینترنت گره خورده است دارید؟

مشاهده این خبر در سایت مرجع