بهترین جنس بدنه گوشی چیست؛ شیشه‌، سرامیک، فلز یا پلاستیک؟

منبع :  مرجع سخت افزار دسته بندی : دانش و فناوری کد خبر : 588581 1 هفته قبل 95

برای خرید یک گوشی جدید، یکی از اولین مواردی که فقط با نگاه کردن توجه ما را به خودش جلب می‌کند، بدنه آن‌ها است. بدنه‌‌ها علاوه‌بر اینکه در ظاهر و زیبایی یک گوشی تاثیر گذارند، روی مواردی مثل ضربه‌گیری و انتقال گرما هم موثر هستند. در زمان خرید یک گوشی جدید، بجز عملکرد پردازنده‌ها و کیفیت دوربین، بهتر است به جنس بدنه‌ی گوشی هم توجه کنید. در این مقاله می‌خواهیم معروف‌ترین جنس های بدنه گوشی در دنیا را معرفی کنیم و مزایا و معایب هر یک را توضیح دهیم تا شما بتوانید در زمان خرید، بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید. با سخت‌افزارمگ همراه باشید.

  • پلاستیکی
  • فلزی
  • شیشه‌ای
  • سرامیکی
  • بهترین جنس بدنه گوشی کدام است؟

معرفی انواع جنس‌های بدنه گوشی

به‌طور کلی مواد تشکیل دهنده‌ی اصلی بدنه گوشی‌ها به 4 گروه تقسیم می‌شوند:

بهترین جنس بدنه گوشیبدنه پلاستیکی BlackBerry Priv

پلاستیکی

رایج‌ترین و پراستفاده‌ترین جنس بدنه گوشی‌ها، نوع پلاستیکی است. نوع پلاستیکی از پلیمری به اسم «پلی‌کربنات» ساخته می‌شود. یکی از بهترین مزایای پلی‌کربنات، اتصال و کیفیت انتقال امواج رادیویی بسیار خوب آن است. همه‌ی بدنه گوشی‌ها روی کیفیت سیگنال‌های رادیویی گوشی هم تاثیر می‌گذارند. در بهترین حالت، مانع عبور امواج رادیویی نمی‌شوند و در بدترین حالت، رفت و آمد امواج را ضعیف می‌کنند که باعث می‌شود به میزان و کیفیت اصلی نباشند. خوشبختانه گوشی‌هایی که بدنه‌‌شان از جنس پلاستیکی است، در عبور سیگنال‌های رادیویی دخالت نمی‌کنند. این باعث شده تا سازندگان بتوانند بدون نگرانی، از آنتن‌های داخلی در درون گوشی استفاده کنند. به این معنی که در شرایط عادی، نوارهای تعیین وضعیت آنتن‌دهی، کامل و پر هستند. هزینه ساخت و نصب پلی‌کربنات به‌عنوان بدنه گوشی برای شرکت‌های سازنده ارزان در می‌آید. برای همین گوشی‌های بدنه پلاستیکی، معمولا قیمت فروش پایینی دارند.

رنگ‌بندی

برای افرادی که به تنوع رنگ‌ بدنه‌ی گوشی علاقه دارند، جنس پلاستیکی بهترین انتخاب برای آنان است. تفاوت و گوناگونی رنگ‌ها در پلاستیکی‌ها به حدی زیاد است که دست سازندگان را برای مانور دادن بین طیف‌های رنگی، باز می‌گذارد. اما جنس پلاستیکی باعث شده به‌مرور زمان به دلیل گرمایی که به بدنه گوشی می‌خورد، به‌ آرامی لکه‌هایی روی بدنه گوشی ایجاد می‌شود. البته خودتان می‌توانید بدنه را رنگ کنید یا حتی یک قاب برای گوشی‌ بخرید تا معلوم نباشد.

مقاومت

برخلاف جنس شیشه‌ای، با ضربه خوردن نمی‌شکند. اما این ضربه‌گیری تمام و کمال نیست. سازندگان گوشی‌های امروزی در حال پیشروی هر چه بیشتر به سمت ساخت گوشی‌هایی با صفحه تاچ بزرگتر و در عین حال بدنه نازک‌تر هستند. این بدنه نازک‌تر در بحث ضربه‌گیری آن‌ها تداخل ایجاد می‌کند. برای اینکه بدنه پلاستیکی یک گوشی بتواند از آن دربرابر ضربه‌های محکم‌ مقاومت کند، باید ضخامت پلی‌کربنات آن بیشتر باشد و به‌علاوه، باید یک فاصله خالی هر چند کوچکی بین بدنه پلاستیکی و قطعات داخلی گوشی وجود داشته باشد. از آنجایی هم که گوشی‌ها همینطور نازک‌ و نازک‌تر می‌شوند، ضخامت پلاستیک کم شده و بدنه پلاستیکی به قطعات داخلی خیلی نزدیک می‌شود. برای همین ضربه‌گیری بی‌نقصی ندارد. اما باز هم از بهترین ضربه‌گیرها به‌شمار می‌رود. البته نباید انتظار مقاومتی در حد و اندازه گوشی‌های نوکیا قدیمی را داشته باشید!

گرما

عمده مشکل پلاستیکی‌ها در گرمای آن هاست. گرما نه تنها باعث از بین رفتن رنگ بدنه می‌شود، بلکه به قطعات داخل گوشی هم آسیب می‌زند. بسته به کاری که با گوشی می‌کنید، قطعات داخلی گوشی، گرما تولید می‌کنند و آن را به سمت بدنه می‌فرستند تا از بدنه به فضای بیرون منتقل شود. ولی مشکل اینجاست که پلاستیک رسانای گرمای ضعیفی است. به همین دلیل جنس پلاستیکی‌ به اندازه فلزی‌ نمی‌تواند گرمای زیادی را به فضای بیرون گوشی منتقل کند. همین انتقال دیرتر و کندتر گرما، به‌مرور زمان طول عمر باتری را کم می‌کند.

تا حدی که وقتی بدنه گوشی‌های پلاستیکی گرم می‌شود، شما انگشتتان را روی بدنه بگذارید، می‌توانید بفهمید که کجا گرمای بیشتری تولید می‌کند. هرکجا که گرمای بیشتری تولید کند، پردازنده‌ها هم همان جا قرار دارند. درواقع با لمس انگشت، می‌توانید محل قرارگیری پردازنده‌های گوشی را پیدا کنید.

مزایا: تنوع رنگ زیاد – ضربه‌گیری خوب – عدم دخالت در سیگنال‌های رادیویی

معایب: رسانای ضعیف گرما – لکه دار شدن بدنه به‌مرور زمان

نتیجه: اگر می‌خواهید گوشی میان‌رده بخرید، جنس پلاستیکی به‌دلیل قیمت ارزان‌تر و مقاومتش در برابر ضربه‌ها انتخاب خوبی است. تنوع رنگ بالایی دارد و اگر بدنه گوشی لکه دار شد می‌توانید با خرید یک قاب گوشی، آن را بپوشانید.

بهترین جنس بدنه گوشیبدنه فلزی Moto G5S Plus

فلزی

جنس فلزی نسبت به پلاستیکی از محبوبیت بیشتری برخوردار است. تا جایی که بر طبق نظرسنجی‌ها بعضی از افراد فلز را بهترین جنس بدنه برای گوشی‌ها می‌دانند. در این بدنه‌ها از فلزاتی مثل آلومینیوم و منیزیم استفاده می‌شود. بعضی از شرکت‌ها با ترکیب %90 آلومینیم و %10 منیزیم، «آلیاژ آلومینیوم» را به‌وجود می‌آورند و در بدنه استفاده می‌کنند. همچنین ترکیب آلومینیوم و تیتانیوم نیز امروزه زیاد استفاده می‌شود.

رنگ‌بندی

آلومینیوم وقتی به‌عنوان بدنه گوشی قرار می‌گیرد، شکل خاص و ویژه‌ای پیدا می‌کند. به‌این صورت که انعکاس نور روی فلز، توجه افراد را به خودش جلب می‌کند. همین مورد باعث می‌شود ظاهر خاص‌تری پیدا کند. البته توجه کنید که بسیاری از گوشی‌های فلزی مثل Moto G5S Plus، بدنه‌شان نور را زیاد منعکس نمی‌کند، ولی در عوض، رنگ روشنی دارد.

مقاومت

آلومینیوم درصد مقاومت خیلی بالایی نسبت به ضربه‌های خارجی دارد. برخلاف بدنه‌های پلاستیکی که برای عملکرد بهتر، به یک فاصله خالی بین خود بدنه و قطعات داخلی نیاز دارند، آلومینیوم بدون نیاز به این فاصله انواع ضربه‌ها را دفع می‌کند. اما وقتی خراش روی بدنه فلز می‌افتد، در مقایسه با پلاستیکی‌ها بیشتر خط و خش را نشان می‌دهند.

گرما

این مورد دارای دو سمت مثبت و منفی، همزمان با هم است. خوبی فلز این است که رسانای گرما است. این یعنی گرمای تولید شده از قطعات گوشی، به سرعت جذب بدنه شده و از آنجا هم به فضای بیرون منتقل می‌شوند. این رسانایی گرمای زیاد، از آسیب دیدن قطعات جلوگیری می‌کند.

اما دقیقا همین رسانای گرما بودن، پاشنه‌ی آشیل فلزهاست. زمانی که دمای گوشی بالا می‌رود چون فلز یک رسانای قوی است، بدنه گوشی خیلی گرم می‌شود که باعث می‌شود احساس ناراحتی پیدا کنید. تنها راه‌حل، خرید یک قاب گوشی است.

مزایا: ضربه‌گیری قوی – رسانای گرمایی بالا – رنگ‌بندی خوب

معایب: گرم شدن زیاد از حد بدنه – واضح‌تر نشان دادن خش‌ها – مداخله در سیگنال‌های رادیویی

نتیجه: اگر مقاومت گوشی برایتان اهمیت زیادی دارد، فلزی‌ها انتخاب بسیار خوبی هستند. بهتر است برای اینکه گرمای بدنه دستتان را اذیت نکند، برای گوشی یک قاب بخرید. چه برای گوشی‌های میان‌رده و چه پرچمدار، بدنه فلزی انتخابی عالی است.

بهترین جنس بدنه گوشی
بدنه شیشه‌ای Galaxy S24 Ultra

شیشه‌ای (گوریلا گلس)

شاید بتوان گفت محبوب‌ترین و حتی بهترین جنس بدنه گوشی، شیشه‌ای باشد. بدنه‌های شیشه‌ای سال‌هاست که هم در گوشی‌های میان‌رده و هم در پرچمدارها استفاده می‌شود. اولین شرکتی که دست به استفاده از شیشه در بدنه گوشی‌هایش کرد، اپل بود که با iPhone 4 در سال 2010 اولین گوشی با بدنه شیشه‌ای را تولید کرد. بعد از اپل، بقیه شرکت‌ها هم از شیشه استفاده کردند. بدنه‌های شیشه‌ای از آلومینوسیلیکات ساخته می‌شوند. آلومینوسیلیکات یک ماده همگن بوده که دارای ترکیباتی مثل آلومینیوم، سیلیکون و اکسیژن است. نام تجاری آلومینوسیلیکات به «گوریلا گلس» (Gorilla Glass) معروف است.

رنگ‌بندی

شیشه‌ها قابلیت رنگ شدن با هر رنگی و با هر سلیقه‌ای را دارند. خیلی از شرکت‌ها از این مزیت استفاده می‌کنند و گوشی‌های بدنه شیشه‌ای در چندین رنگ را ساخته و به فروش می‌رسانند. توانایی انعکاس نور شیشه به‌همراه بدنه رنگی، ظاهر ویژه‌ و چشمگیری به گوشی می‌دهد.

مقاومت

دلیل استفاده شیشه در بدنه گوشی‌ها این است که گوریلا گلس از گروه آلومینوسیلیکات‌های معدنی بوده و دارای سختی موهس (Mohs scale) 8 از 10 است. به دلیل میزان بالای سختی موهس گوریلا گلس، نمی‌توان آن را به راحتی خراش داد. اما برعکس پلاستیکی‌ها، دربرابر ضربه‌های محکم می‌شکند. درست است که هم بدنه پلاستیکی و هم فلزی وقتی بیوفتند، آسیب میبینند ولی برای شیشه‌ای این موضوع خیلی بد‌تر است، به‌حدی که شیشه به‌صورت تکه تکه در می‌آید. البته در سال 2022 نسل دوم از سری Victus گوریلا گلس به نام «Gorilla Glass Victus 2» معرفی شد که مقاومت بیشتری در برابر ضربه‌های محکم، خراش‌ها و شکستگی‌ها را دارد.

همچنین گوریلا گلس تداخلی در رفت و آمد سیگنال‌های رادیویی مثل وای فای، بلوتوث و شارژ وایرلس ایجاد نمی‌کند. لازم به ذکر است که رد اثر انگشت روی بدنه شیشه‌ای نسبت به بقیه نوع‌ها، واضح‌تر است که مورد مثبتی نیست.

گرما

شیشه‌ برعکس پلاستیک گرما را بهتر منتقل می‌کند، هرچند که به خوبی فلز نیست. اما از طرفی، بدنه گوشی به اندازه فلزها داغ نمی‌شود و موقع استفاده کردن، اذیت نمی‌شوید.

مزایا: رنگ‌بندی بالا  – مقاومت زیاد – عدم دخالت در سیگنال‌های رادیویی

معایب: ماندن رد اثر انگشت – در صورت ضربه محکم، تکه تکه می‌شود

نتیجه: شیشه‌ به جرئت از بهترین مواد برای ساخت بدنه است. به‌طور کلی شیشه و فلز، دو گروه برتر محسوب می‌شوند. اگر قصد خرید گوشی‌ پرچمدار دارید، پیشنهاد می‌کنیم که شیشه را در اولویت‌ اول یا دوم خود قرار دهید.

بدنه سرامیکی Find X5 Pro

سرامیکی

گوشی‌های بدنه سرامیکی به رایجی بقیه گروه‌ها نیستند. ولی با این وجود با مزیت‌های مخصوصی که دارند هنوز هم بعضی شرکت‌ها برای گوشی‌های خود از جنس سرامیکی استفاده کنند. یکی از معایب بدنه سرامیکی، امکان سُر خوردن گوشی از دست است. مخصوصا وقتی که دست‌ها عرق می‌کنند، خطر لیز خوردن گوشی از دست بیشتر می‌شود. البته اگر گوشی قاب داشته باشد، این مشکل رفع می‌شود.

شرکت‌ها برای استفاده از سرامیک، باید هزینه‌های زیادی برای تهیه و تولیدشان کنند که یعنی گوشی‌های سرامیکی، گران‌قیمت هستند.

مقاومت

بدنه‌های سرامیکی مقاومت بیشتری نسبت به شیشه‌ای و پلاستیکی‌ها در برابر ضربه‌ دارند. با اینکه استحکام زیادی دارد، ولی از فلزی‌ها سبک‌تر است. همچنین سرامیک در سیگنال‌های رادیویی اختلال ایجاد نمی‌کند و امواج رادیویی می‌توانند به راحتی عبور کنند.

گرما

سرامیک‌ها رسانای جریان گرما نیستند. بنابراین در استفاده‌های طولانی‌مدت یا انجام کارهای سنگین با گوشی، بدنه داغ نمی‌شود. درنتیجه از نظر گرمایی، لزومی به خرید قاب نیست.

مزایا: سبک بودن – مقاومت زیاد – عایق گرما – عدم دخالت در سیگنال‌های رادیویی

معایب: امکان سُر خوردن از دست

نتیجه: با اینکه بنظر می‌رسد جنس سرامیکی نسبت به بقیه گروه‌ها از وضعیت بهتری برخوردار است، اما هزینه‌های تهیه و تولیدشان باعث شده تا شرکت‌ها کمتر سراغ این ماده بروند. اما کارایی و مزایای زیاد این سرامیک، میان مردم محبوب است.

بهترین جنس بدنه گوشی کدام است؟

بدنه‌های فلزی و شیشه‌ای جزء بهترین جنس‌های بدنه محسوب می‌شوند. در بسیاری از گوشی‌های پرچمدار امروزی برندهای مختلف، میبینید که یکی از این دو ماده در ساختار بدنه آن‌ها استفاده شده.

سوالات متداول

بهترین جنس بدنه گوشی چیه؟

فلزی و شیشه‌ای (گوریلا گلس) از بهترین جنس‌های گوشی به‌شمار می‌روند.

بدنه پلاستیکی برای گوشی‌ میان رده خوبه؟

بله. بدنه‌های پلاستیکی انتخاب بسیار خوبی برای گوشی‌های میان رده هستند.

مطالب مرتبط:

  • راهنمای خرید گوشی موبایل بر اساس بودجه‌های مختلف (اسفند 1402)
  • موتو G64 5G به‌عنوان اولین گوشی با تراشه دایمنسیتی 7025 معرفی شد
  • گلکسی S24 سرعت دانلود و آپلود 5G بیشتری نسبت به آیفون 15 دارد
مشاهده این خبر در سایت مرجع