عرضه APUهای دسکتاپ AMD Ryzen PRO 8000: برتری گرافیکی و AI و پردازنده

منبع :  مرجع سخت افزار دسته بندی : دانش و فناوری کد خبر : 588489 1 هفته قبل 137

شرکت AMD امروز APU‌های دسکتاپ Ryzen PRO 8000 Hawk Point خود را برای بخش تجاری به بازار عرضه کرد و همچنین برتری پردازنده، گرافیک و هوش مصنوعی را برای PCهای تجاری با مجموعه‌ای قوی از فناوری‌های PRO به ارمغان آورد.

شرکت AMD شاهد رشد تجارت بازرگانی خود است و مجموعه PCهای دسکتاپ را با APUهای نسل بعدی Ryzen PRO 8000 بیشتر گسترش خواهد داد.

با ظهور هوش مصنوعی، بخش تجاری بارهای کاری جدیدی را شاهد بود که به نسل تازه‌ای از تراشه‌ها نیاز دارد. این حجم کاری و تجربیات مبتنی بر هوش مصنوعی شامل اجرای هوش مصنوعی Generative به صورت محلی بر روی PCهای است که طیف گسترده‌ای از ویژگی‌های شخصی‌سازی، بهره‌وری و حفظ حریم خصوصی را ممکن می‌سازد.

این نشان دهنده گسترش خانواده Zen 4 PRO برای بخش تجاری دسکتاپ و موبایلی در قالب APU‌های Ryzen PRO 8000 (دسکتاپ) و Ryzen PRO 8040 (لپ‌تاپ) است. آخرین خانواده شامل هسته‌های پردازنده Zen 4، هسته‌های گرافیکی RDNA 3 و XDNA NPU هستند که همگی در یک پکیج منفرد بسته‌بندی شده‌اند. ویژگی‌های پردازنده‌های این خانواده عبارتند از:

  • AMD Ryzen AI – گسترش رهبری با اولین دسکتاپ‌های مجهز به هوش مصنوعی
  • Zen 4 – سریعترین و پیشرفته‌ترین پردازنده x86 جهان
  • 4 نانومتر – ارتقا بهره وری انرژی انقلابی
  • AMD Pro Technologies – امنیت پیشرفته، مدیریت ساده
  • Wi-Fi 7 / BT 5.4 – فعال کردن اتصال یکپارچه

مشخصات APUهای Ryzen PRO 8000 Desktop شرکت AMD که امروز به بازار عرضه شدند

باید گفت که APUهای Ryzen PRO 8000 Desktop شرکت AMD از 8 نسخه تشکیل شده است. این APUها اساساً مشابه تراشه‌های Ryzen 8000G و Ryzen 8000GE موجود هستند. پردازنده‌های Ryzen 7 دارای 8 هسته و 16 رشته هستند، از سوی دیگر تراشه‌های Ryzen 5 از 6 هسته و 12 رشته پشتیبانی می‌کنند، در حالی که نسخه‌های Ryzen 5 با 4 هسته و 8 رشته ارائه می‌شوند. لازم به ذکر است که پردازنده‌های Ryzen PRO 8000G دارای TDP بین 45 تا 65 وات (45W cTDP) هستند در حالی که تراشه‌های 8000GE با cTDP‌های 35W کار می‌کنند. این تراشه‌ها همچنین دارای iGPU‌های RDNA 3 شرکت AMD با حداکثر 12 واحد محاسباتی، Radeon 780M/760M/740M هستند.

با این وجود مانند پردازنده‌های اصلی Ryzen 8000G/8000GE، برخی از APUهای AMD Ryzen PRO 8000 دارای NPUهای AI (8500G/GE و 8300G/GE) نیستند. این APUها همچنان می‌توانند بارهای کاری هوش مصنوعی را روی پردازنده و گرافیک خود اجرا کنند. به علاوه APUها تنها حداکثر 16 TOP را از NPU و در مجموع 39 TOP سیستم (ترکیب NPU/GPU/CPU) ارائه می‌دهند.

 برتری گرافیکی و AI و پردازنده

مقایسه عملکرد پردازنده‌های جدید

در مورد مقایسه عملکرد می‌توان گفت، پردازنده AMD Ryzen PRO 8700G با Core i7-14700 شرکت اینتل مقایسه شد، هر دو تراشه با توان مصرفی 65 وات کار می‌کردند. از نظر گرافیکی، APUهای Ryzen PRO 8000 Hawk Point تا 3 برابر عملکرد گرافیکی و تا 47 درصد عملکرد کلی بهتری را ارائه می‌دهند. شرکت اینتل به تازگی پردازنده‌های Meteor Lake-PS خود را برای پلتفرم‌های تعبیه‌شده LGA 1851 معرفی کرده است که از CPU، GPU و NPU سریع‌تر استفاده می‌کنند، اما APU‌های دسکتاپ Ryzen PRO 8000 همچنان باید بر اساس آنچه در نسخه‌های موبایلی دیده‌ایم بهتر باشند (Ryzen 8040 در مقابل Core Ultra 100).

شرکت AMD همچنین فن‌آوری‌های vPRO کمپانی اینتل را با قابلیت‌های AMD PRO خود مورد انتقاد قرار می‌دهد و می‌گوید که محصول آن‌ها ویژگی‌های امنیتی و مدیریتی یکسانی را در تمام PCها ارائه می‌کند در حالی که کمپانی اینتل دارای ویژگی‌های امنیتی و مدیریت بسیار متناقض بر اساس نوع کامپیوتر شخصی است، مانند:

  • vPRO Essentials
  • vPRO Enterprise (ویندوز)
  • طراحی vPRO EVO
  • vPRO Enterprise برای کروم

علاوه بر این، شرکت AMD همچنین امنیت پیشرفته‌ای PRO را در قالب امنیت مایکروسافت پلوتون ارائه می‌کند که اولین مورد از نوع خود برای کامپیوترهای دسکتاپ خود از سال 2024 خواهد بود.

مایکروسافت پلوتون برای ارائه حفاظت chip-to-cloud طراحی شده است. همچنین AMD Memory Guard وجود دارد که به محافظت از اطلاعات حساس تجاری شرکت در هنگام گم شدن یا دزدیده شدن PC یک کارمند کمک می‌کند.

علاوه بر ویژگی‌های امنیتی خاص AMD، ویژگی‌های امنیتی خاص دیگری نیز وجود دارد که توسط فروشندگان و OEMها برای پلتفرم‌های PC و اکوسیستم‌های نرم‌افزاری مربوطه ارائه می‌شوند. بنابراین در مورد مجموعه دسکتاپ، شرکت‌های HP و Lenovo عمدتا آخرین گزینه‌های خود را ارائه خواهند کرد، با این حال کاربران همچنین می‌توانند این تراشه‌ها را روی مادربردهای AM5 موجود استفاده کنند.

مطالب مرتبط:

  • AMD سری پردازنده های Ryzen Embedded 8000 را با حداکثر 8 هسته Zen4 معرفی کرد
  • چیپ گرافیکی AMD Navi 48 RDNA 4 تایید شد: عرضه در کارت‌های گیمینگ Radeon RX 8000
  • پردازنده‌های موبایلی AMD Zen 5 Ryzen: نسخه Fire Range در 8 تا 16 هسته، Strix Point در APUهای 28 واتی
  • همکاری AMD و Arena برای بهبود عملکرد و کارایی پردازنده گرافیکی Radeon نسل بعدی!
مشاهده این خبر در سایت مرجع