لپتاپ‌های سامسونگ میزبان تراشه اسنپدراگون ایکس پلاس کوالکام خواهند بود

منبع :  مرجع سخت افزار دسته بندی : دانش و فناوری کد خبر : 589331 1 هفته قبل 86

کوالکام از اسنپدراگون ایکس پلاس، یک تراشه جدید مبتنی‌بر ARM که برای لپ‌تاپ‌ها طراحی شده، رونمایی کرد. این تراشه یک پله پایین‌تر از چیپست لپ‌تاپ پریچم‌دار این شرکت، اسنپدراگون ایکس الیت (Snapdragon X Elite ) قرار دارد که چند ماه پیش رونمایی شد و انتظار می‌رود در گلکسی بوک 4 اج آینده سامسونگ استفاده شود.

لپتاپ‌های ویندوزی مقرون‌به‌صرفه‌تر به اسنپدراگون ایکس پلاس مجهز می‌شوند

اسنپدراگون ایکس پلاس یک تراشه 4 نانومتری با پردازنده 10 هسته‌ای است و به همان هسته‌های CPU Oryon استفاده‌شده در اسنپدراگون ایکس الیت مجهز شده است. این تراشه در لپتاپ‌های مقرون‌به‌صرفه‌تری با سیستم‌عامل ویندوز استفاده خواهد شد. تراشه الیت از همین سری، حداکثر فرکانس کاری 3.8 گیگاهرتز و قدرت پردازش گرافیکی 4.6 ترافلاپ را ارائه می‌نماید. البته مقدار حافظه مورد پشتیبانی و واحد پردازش عصبی در هر دو مدل یکسان است. با توجه به مشخصات محصول کوالکام، پردازنده گرافیکی آدرنو یکپارچه اسنپدراگون ایکس پلاس دارای 3.8 TFLOPS قدرت است.

یکی از مواردی که در اسنپدراگون ایکس پلاس کاهش نیافته است، NPU آن است که مشابه اسنپدراگون ایکس الیت همچنان 45 TOPS عملکرد را برای استنباط هوش مصنوعی روی دستگاه ارائه می‌دهد. این امر تراشه جدید را به‌عنوان یک تراشه هوش مصنوعی مطابق با حداقل نیاز Microsoft Copilot یعنی 40 TOPS واجد شرایط می‌کند.

با توجه به بهره‌وری انرژی تراشه، کوالکام ادعا می‌کند که اسنپدراگون ایکس پلاس عملکرد CPU را 10 درصد سریعتر از تراشه M3 اپل در هنگام کار با همان قدرت ارائه می‌دهد. در مقایسه با Intel Core Ultra 7 155H، تراشه اسنپدراگون با همان وات 37 درصد سریعتر است. انتظار می‌رود این تراشه در لپتاپ‌هایی که در نیمه دوم سال جاری عرضه می‌شوند، ظاهر شود.

سری گلکسی بوک 4 به تراشه اسنپدراگون ایکس پلاس مجهز می‌شود

در گذشته، سامسونگ در لپتاپ‌های ARM خود از تراشه‌های اسنپدراگون برتر و میان‌رده کوالکام استفاده کرده است. از آنجاییکه قبلاً فاش شده بود که گلکسی بوک 4 اج از اسنپدراگون ایکس الیت استفاده می‌کند، ممکن است سامسونگ بتواند لپتاپ اقتصادی‌تری از سری گلکسی بوک 4 را با اسنپدراگون ایکس پلاس عرضه کند.

مشاهده این خبر در سایت مرجع