پردازنده‌های Lunar Lake V اینتل دارای حداکثر 8 هسته در پیکربندی 4 هسته P و 4 LP E هستند

منبع :  مرجع سخت افزار دسته بندی : دانش و فناوری کد خبر : 588596 1 هفته قبل 111

بر اساس اخبار جدیدی که منتشر شده است، به نظر می‌رسد نسل بعدی پردازنده‌های Lunar Lake-V Core Ultra 200V شرکت اینتل دارای 8 هسته پردازنده، 8 هسته گرافیکی و 32 گیگابایت حافظه داخلی LPDDR5X خواهند بود.

پردازنده‌های Lunar Lake-MX اینتل به Lunar Lake-V تغییر نام دادند

پردازنده‌های Lunar Lake شرکت اینتل هیچ رمز و رازی ندارند، زیرا این‌ها تراشه‌ها پس از سری Meteor Lake و حتی Arrow Lake، موضوع داغ در این حوزه هستند، زیرا نه‌تنها معماری جدید پردازنده را در خود جای داده‌اند، بلکه هسته‌های گرافیکی کاملاً جدیدی را در قالب Xe2-LPG Arc Battlemage، به همراه حافظه داخلی LPDDR5X و چند پیکربندی جالب دیگر را ارائه می‌دهند.

بر اساس گزارش Golden Pig Upgrade (از طریق Bilibili)، پردازنده‌های Lunar Lake شرکت اینتل نام تجاری MX کنار گذاشته و پس از این از برند V استفاده خواهند کرد. همانطور که می‌دانید به تازگی شاهد اطلاعات فاش شده تراشه‌های Core Ultra 5 234V بوده‌ایم که به نوعی این ادعا را تأیید می‌کند. علاوه بر این، می‌توانیم دید کلی در رابطه با تنظیمات تراشه‌های Lunar Lake-V دریافت کنیم.

به نظر می‌رسد تمامی پردازنده‌های Lunar Lake-V شرکت اینتل بر اساس یک دای واحد ساخته می‌شوند که دارای 4 هسته P بر اساس معماری هسته Lion Cove و 4 هسته LP-E مبتنی بر معماری هسته Skymont خواهد بود. هیچ هسته الکترونیکی استانداردی برای پردازنده‌های Lunar Lake وجود نخواهد داشت که نشان می‌دهد چگونه شرکت اینتل با این سری از تراشه‌های نازک و light-focused خود، به پیشرفت‌های بزرگ‌تری در زمینه «عملکرد در هر وات» دست می‌یابد.

بخش گرافیکی تراشه‌های Lunar Lake-V شرکت اینتل دارای جدیدترین iGPUهای Xe2-LPG مبتنی بر معماری گرافیکی Arc Battlemage است. حداکثر 8 هسته Xe وجود خواهد داشت که شاهد عملکرد قابل توجه آن‌ها نسبت به iGPUهای Xe-LPG Arc Alchemist بوده‌ایم.

پردازنده‌های Lunar Lake V اینتل با حداکثر 8 هسته در پیکربندی 4 هسته P و 4 LP E

بزرگترین تغییر برای پردازنده‌های Lunar Lake-V Core Ultra 200V شرکت اینتل، اضافه شدن حافظه داخلی LPDDR5X خواهد بود. در بارنامه‌های اخیر به حداکثر 32 گیگابایت حافظه DRAM اشاره شده است که مطمئناً تغییر نخواهد کرد. گفته می‌شود که حافظه LPDDR5X با سرعت 8533 MT/s به عنوان یک طراحی بسته‌بندی MoP (Memory-on-Package) رتبه بندی می‌شود. در رابطه با توان مصرفی باید گفت، پردازنده‌های Lunar Lake-V در بازه 17 تا 30 وات کار می‌کنند و گفته می‌شود افزایش اندک توان در مقایسه با پردازنده‌های Meteor Lake-U (15-28 وات) به دلیل حافظه روی بسته است.

به تازگی ادعا شده است که پردازنده‌های 17 واتی Lunar Lake-V Core Ultra 200V شرکت اینتل در مقایسه با پردازنده‌های 15 واتی Meteor Lake Core Ultra 100 در در بارهای کاری چند رشته‌ای 50 درصد عملکرد بیشتری ارائه می‌دهند. برخی از ویژگی‌های پردازنده‌های Lunar Lake به شرح زیر است:

  • طراحی شده برای نوت بوک‌های نازک و سبک
  • Lion Cove P-Cores و Skymont LPE-cores
  • معماری گرافیکی Battlemage Xe2-LPG
  • تا 8 هسته گرافیکی Xe2
  • پیکربندی‌های 4+4 هسته‌ای (سری MX)
  • تا 64 واحد اجرایی
  • حافظه داخلی 32 گیگابایتی LPDDR5x
  • تا 3 برابر عملکرد NPU سریعتر در مقابل دریاچه شهاب
  • توان مصرفی در بازه 17-30 وات
  • عرضه به بازار اواخر سال 2024

پردازنده‌های Lunar Lake شرکت اینتل اواخر سال جاری میلادی در  مقادیر محدود و در اوایل سال 2025 در حجم انبوه در دسترس خواهند بود. شرکت اینتل همچنین در رویداد Computex 2024 در مورد خانواده‌های پردازنده کلاینت آینده خود صحبت خواهد کرد، بنابراین ممکن است در ماه ژوئن بیشتر در مورد این تراشه‌ها بشنویم.

مطالب مرتبط:

  • پردازنده AMD PRO 8040 تراشه Core Ultra vPRO اینتل را در هم کوبید
  • چیپ گرافیکی AMD Navi 48 RDNA 4 تایید شد: عرضه در کارت‌های گیمینگ Radeon RX 8000
  • پردازنده‌های موبایلی AMD Zen 5 Ryzen: نسخه Fire Range در 8 تا 16 هسته، Strix Point در APUهای 28 واتی
  • مشخصات پردازنده Granite Rapids-AP LGA 7529 اینتل لو رفت!
مشاهده این خبر در سایت مرجع