پردازنده‌های دسکتاپ AMD Granite Ridge Ryzen شناسایی شدند: Zen 5 در انواع 8 و 6 هسته‌ای

منبع :  مرجع سخت افزار دسته بندی : دانش و فناوری کد خبر : 586352 4 هفته قبل 89

احتمالا برای شما هم جالب خواهد بود اگر بدانید که پردازنده‌های دسکتاپ Granite Ridge Ryzen نسل بعدی شرکت AMD با 6 و 8 هسته مبتنی بر معماری Zen 5 در بارنامه‌ها مشاهده شده است.

پردازنده‌های دسکتاپ نسل بعدی Ryzen Granite Ridge شرکت AMD : دو نسخه 8 و 6 هسته‌ای با حداکثر توان مصرفی 170 وات

درست مانند پردازنده‌های Ryzen Mobility مبتنی بر معماری هسته‌ای Zen 5 همین شرکت که چند ساعت قبل مشخصات آن بیرون درز کرد، ما اکنون اطلاعات اولین سری از نمونه پردازنده‌های دسکتاپ Granite Ridge Ryzen را در اختیار داریم که توسط Momomo_US شناسایی و فاش شده‌اند. در این اطلاعات جدید حداقل به دو پردازنده Ryzen Granite Ridge شرکت AMD اشاره شده که شامل موارد زیر است:

  • 100-000001404-01 – 8 هسته / 16 رشته Granite Ridge (دسکتاپ Zen 5 Ryzen) با حداکثر توان مصرفی 170 وات
  • 100-000001290-21 – 6 هسته / 12 رشته Granite Ridge (دسکتاپ Zen 5 Ryzen) با حداکثر توان مصرفی 105 وات

نکته جالبی که در مورد این اطلاعات فاش شده وجود دارد این است که تعداد هسته‌های هر نسخه را ذکر کرده و تعیین می‌کند هر تراشه به کدام خانواده از پردازنده‌ها تعلق دارد. تراشه 8 هسته‌ای به احتمال زیاد در بخش Ryzen 7 با حداکثر توان مصرفی 170 وات قرار می‌گیرد در حالی که تراشه 6 هسته‌ای متعلق به بخش Ryzen 5 است که از حداکثر توان مصرفی 105 وات پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، تراشه 6 هسته‌ای به عنوان نسخه A0 نشان داده شده در حالی که تراشه 8 هسته‌ای به عنوان نسخه B0 فهرست شده است.

به احتمال زیاد این تراشه‌ها نسخه‌های اولیه هستند و حداکثر توان مصرفی که برای آن‌ها ذکر شده نماینده محصول نهایی نخواهد بود. به عنوان مثال، پردازنده Ryzen 7 7700X شرکت AMD که در حال حاضر دارای پیکربندی 8 هسته‌ای Zen 4 است، از حداکثر توان مصرفی 105 وات پشتیبانی می‌کند. اگر کمپانی AMD حداکثر توان مصرفی تراشه‌های 8 هسته‌ای Zen 5 خود را تا 170 وات افزایش دهد، می‌توانیم انتظار بهبود سرعت کلاک را در این پردازنده‌ها داشته باشیم، زیرا نسخه Ryzen 7 7700X در حال حاضر دارای حداکثر سرعت کلاک 5.3 گیگاهرتز است.

در حال حاضر اطلاعات زیادی در مورد معماری هسته‌ای Zen 5 شرکت AMD وجود ندارد، اما طبق آنچه که این شرکت به طور رسمی اعلام کرده است، باید منتظر بهبودهایی مانند آنچه در زیر آمده است باشیم:

  • عملکرد و کارایی افزایش یافته است
  • بازسازی سیستم front-end و امکان صدور گسترده
  • بهینه‌سازی هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی یکپارچه

لازم به ذکر است که ما مدتی پیش شاهد تعداد زیادی به‌روزرسانی و بهینه‌سازی در پس‌زمینه معماری هسته Zen 5 در انواع مختلف پچ‌های جدید بوده‌ایم، علاوه بر آن پیش‌تر نمونه‌های ادعاشده با کدهای OPN مشابه نیز دیده شده بودند.

 Zen 5 در انواع 8 و 6 هسته‌ایپردازنده‌های دسکتاپ AMD Granite Ridge Ryzen شناسایی شدند: Zen 5 در انواع 8 و 6 هسته‌ای، منبع تصویر: شرکت AMD

سازندگان کامپیوترهای شخصی (PC) که پلتفرم AM5 را خریداری می‌کنند اکنون می‌توانند مطمئن باشند که از سازگاری با پردازنده‌های نسل بعدی AMD Ryzen برخوردار هستند. این شرکت به اجرای یک برنامه تا سال 2025 برای سوکت AM5 خود متعهد شده است و همانطور که در پلتفرم AM4 دیده‌ایم، شرکت AMD با تعهد قوی 7 ساله به پلتفرم قبلی خود، نسبت به کمپانی اینتل از پلتفرم‌های دسکتاپ خود بیشتر پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این لازم به ذکر است که معماری هسته Zen 5 به خانواده پردازنده‌های لپ‌تاپ Ryzen نسل بعدی با کد Strix Point می‌آید. این سری از پردازنده‌ها نیز برای عرضه به بازار در سال 2025 برنامه‌ریزی شده‌اند.

  • دستیابی به عملکرد بی‌نظیر با اورکلاک AMD Radeon 780M iGPU روی APU Ryzen 8700G
  • راه حل AMD برای رفع کاهش عملکرد در پردازنده‌های Ryzen 8000G: آپدیت بایوس
  • دیلید کردن APU AMD Ryzen 7 8700G، دما را به اندازه 25 درجه کاهش می‌دهد
  • برنامه‌های NVIDIA CUDA با ZLUDA می‌توانند روی کارت گرافیک AMD اجرا شوند
مشاهده این خبر در سایت مرجع