پردازنده‌های گرافیکی پیشرفته Navi 4X RDNA 4 AMD دارای 9 موتور شیدر هستند

منبع :  مرجع سخت افزار دسته بندی : دانش و فناوری کد خبر : 589568 1 هفته قبل 96

پردازنده‌های گرافیکی پیشرفته Navi 4X شرکت AMD که دارای معماری گرافیکی RDNA 4 هستند، 50 درصد بیشتر از تراشه‌های Navi 31 RDNA 3، از موتورهای شیدر بهره‌مند خواهند بود.

به نظر می‌رسد پچ‌های جدید مربوط به GFX12 AMD که توسط Kepler_L2 مشاهده شده است، به برخی پیشرفت‌های قابل توجه در آنچه که می‌تواند جانشین واقعی پردازنده‌های گرافیکی پرچمدار RDNA 3 AMD به نام Navi 31 باشد، اشاره می‌کند.

بر اساس گزارش‌ها، خانواده GFX12 AMD که اسم رمز سری پردازنده‌های گرافیکی RDNA 4 شرکت AMD است، قرار بود با حداکثر 9 موتور شیدر ارائه شوند که بیشتر از تعداد به کار رفته در نسخه‌های Navi 4X یا Navi 4C است. این پردازنده‌های گرافیکی در مقایسه با تراشه Navi 31 که با 6 موتور Shader به بازار عرضه می‌شود، افزایش 50 درصدی در تعداد این موتورها را نشان می‌دهند.

شرکت AMD دو پیکربندی را در سری گرافیک‌های RDNA 3 خود با Navi 31 ارائه داد که در مجموع دارای 16 واحد محاسباتی (واحد محاسباتی دوگانه در هر WGP) در هر موتور Shader، برای مجموع 96 واحد محاسباتی است. در حالی که پردازنده‌های گرافیکی Navi 32 در کل 20 واحد محاسباتی (واحد محاسباتی دوگانه در هر WGP) به ازای هر Shader Engine برای مجموع 64 واحد محاسباتی ارائه می‌دهند.

اکنون مشخص نیست که آیا RDNA 4 از پیکربندی موتور Shader مشابه نسخه‌های Navi 31 ،Navi 32 استفاده می‌کند یا مسیری کاملاً متفاوت را پیش می‌گیرد، با این وجود توسط Anandtech، عضو انجمن Adroc_Thurston گزارش شده است که که واحد‌های محاسباتی واقعی بیش از 200 واحد پردازشگر گرافیکی برتر Navi 4 RDNA 4 خواهد بود.

پردازنده‌های گرافیکی پیشرفته Navi 4X RDNA 4 AMD دارای 9 موتور شیدر هستند

قرار بود این پردازنده گرافیکی 3 GCD داشته باشد که هر کدام دارای 3 موتور شیدر هستند، که نشان دهنده تغییر واقعی به سمت چیپلت‌ها برای گرافیک‌های گیمینگ بخش مصرف کننده است. در ادامه پیکربندی‌هایی که می‌توانستند از طرح‌های Navi 31 و Navi 32 استفاده کنند، آورده شده است:

  • Navi 41 با پیکربندی Navi 31: دارای 9 موتور شیدر، 16 واحد محاسباتی، 144 CU
  • Navi 41 با پیکربندی Navi 32: دارای 9 موتور شیدر، 20 واحد محاسباتی، 180 CU
  • Navi 41 با 200+ واحد محاسباتی: دارای 9 موتور شیدر، 24 واحد محاسباتی؟، 216 CUs؟

اینها فقط پیکربندی‌های فرضی هستند که احتمال دارد ارائه شوند، با این حال اگر درست باشد، به نظر می‌رسد که شرکت AMD روی یک تراشه پیشرفته کار می‌کند که می‌تواند عملکرد و قابلیت‌های واقعی را در حد انتظار علاقه‌مندان ارائه دهد. با این وجود به نظر می‌رسد که شرکت AMD به دلایلی که ممکن است هرگز ندانیم، برنامه های خود را برای چنین طراحی متوقف کرده باشد. این می‌تواند به دلیل پیچیدگی‌های طراحی، بازده، یا حتی هزینه ساخت آن باشد، اما در نهایت نمی‌توان با اطمینان در مورد آن نظر داد.

همچنین گزارش شده است که انتظار می‌رود پردازنده‌های گرافیکی Navi 48 شرکت AMD دارای 4 موتور Shader (همانند Navi 32) باشند در حالی که Navi 44 از 2 موتور Shader (همانند Navi 33) پشتیبانی خواهد کرد. این دو گرافیک قبلاً به عنوان IPهای GFX1200 و GFX1201 شناسایی شده‌اند .

بار دیگر باید گفت، هنوز اطلاعی در مورد پیکربندی دقیق WGP/CU در هر SE که شرکت AMD ممکن است برای آخرین پردازنده‌های گرافیکی RDNA 4 باقیمانده خود انتخاب کند نداریم، با این وجود شایعات قبلی ادعاهای جالبی در رابطه با عملکرد آنها مطرح کرده‌اند.

مطالب مرتبط:

  • پشتیبانی ASRock و Biostar از AMD Ryzen 9000 Zen 5 با بایوس مادربرد AM5 تأیید شد
  • اطلاعات جدید APUهای AMD Strix Point Halo: ارائه 40 واحد محاسباتی RDNA 3+
  • عرضه جهانی پردازنده‌های 8700F و 8400F شرکت AMD با قیمت‌های پایین تر!
  • مادربرد های AM5 ایسوس از پردازنده‌های دسکتاپ AMD Ryzen Zen 5 پشتیبانی می‌کنند
مشاهده این خبر در سایت مرجع