گزارش وضعیت اینترنت ایران و جهان در ماه مارس؛ کاهش رتبه اینترنت موبایل کشور

منبع :  مرجع سخت افزار دسته بندی : دانش و فناوری کد خبر : 588465 1 هفته قبل 98

سامانه مرجع «اسپیدتست» (Speedtest) به‌تازگی گزارش وضعیت اینترنت جهان در ماه مارس را منتشر کرده است. گفتنی است سرعت اینترنت ثابت و موبایل ایران در ماه گذشته افزایش داشته؛ اما متاسفانه رتبه کشورمان در بخش اینترنت موبایل کاهش داشته است.

ابتدا ما قصد داریم به بررسی میانگین سرعت اینترنت ثابت و موبایل در دنیا در ماه گذشته بپردازیم. این گزارش نشان می‌دهد سرعت اینترنت دنیا در هر دو بخش نسبت به ماه فوریه افزایش داشته است. میانگین سرعت اینترنت موبایل جهان از 51.16 مگابیت بر ثانیه، به 52.98 مگابیت بر ثانیه رسیده و میانگین سرعت اینترنت ثابت هم از 92.26 مگابیت بر ثانیه، به 93.28 مگابیت بر ثانیه افزایش یافته است.ما همچنین در ادامه مشاهده می‌کنیم تاخیر اینترنت ثابت جهانی به میزان 9 میلی‌ثانیه در ماه مارس بوده است که تفاوتی با عدد تاخیر ماه فوریه ندارد.

وضعیت اینترنت در ماه مارس_3

وضعیت اینترنت در ماه مارس؛ قدرت‌نمایی سنگاپور و رشد جایگاه امارات در بخش ثابت

در بخش جهان، کشور «سنگاپور» همچنان پرسرعت‌ترین اینترنت ثابت را به شهروندان خود ارائه می‌کند. میانگین سرعت اینترنت ثابت در این کشور برابر 284.13 مگابیت بر ثانیه است. سپس، «امارات متحده عربی» با افزایش سه رتبه‌ای با میانگین سرعت 276.02 مگابیت بر ثانیه، رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. در رتبه سوم هم «هنگ‌کنگ» با سرعت 274.26 مگابیت بر ثانیه قرار دارد. رتبه‌های چهارم الی نهم جدول پرسرعت‌ترین اینترنت ثابت به کشورهای شیلی، ایالات متحده آمریکا، ایسلند، فرانسه، شیلی و موناکو اختصاص می‌یابد.

وضعیت اینترنت در ماه مارس_2

در بخش اینترنت موبایل، «قطر» همچنان در رتبه اول قرار دارد. میانگین سرعت اینترنت موبایل در این کشور معادل 313.30 مگابیت بر ثانیه است. در رتبه دوم، نام کشور امارات متحده عربی با میانگین سرعت 296.00 مگابیت بر ثانیه و در رتبه سوم، نام کویت با میانگین سرعت 228.64 مگابیت بر ثانیه نیز به‌چشم می‌خورند. رتبه‌های چهارم الی نهم جدول پرسرعت‌ترین اینترنت موبایل به کشورهای ایسلند، کره جنوبی، دانمارک، چین، هلند و آمریکا مربوط می‌شود.

کشور کوبا همچنان کندترین اینترنت ثابت و موبایل را به مردم خود ارائه می‌کند. میانگین سرعت اینترنت کشور کوبا در بخش اینترنت ثابت معادل 2.92 مگابیت بر ثانیه و میانگین سرعت آن در بخش اینترنت موبایل برابر با 4.01 مگابیت بر ثانیه بوده است.

وضعیت اینترنت در ماه مارس

بررسی سرعت اینترنت ثابت و موبایل ایران در ماهی که گذشت

بر اساس گزارش «اسپیدتست» در ماه مارس 2024، سرعت اینترنت ثابت و موبایل در ایران افزایش یافته است. سرعت اینترنت ثابت در ماه مارس در ایران به 13.78 مگابیت بر ثانیه (1.72 مگابایت بر ثانیه) رسیده که نسبت به گزارش قبلی با سرعت 13.51 مگابیت بر ثانیه (1.68 مگابایت بر ثانیه)، کمی افزایش را تجربه کرده است. با وجود این افزایش سرعت، رتبه کشورمان تغییری نکرده و همچنان در رتبه 156ام جهان (از 158 کشور) قرار داریم.

از سوی دیگر، سرعت اینترنت موبایل ایران در گزارش جدید «اسپیدتست» افزایش داشته است. گفتنی است این سرعت از 34.71 مگابیت بر ثانیه (4.33 مگابایت بر ثانیه) در فوریه 2024، به 36.16 مگابیت بر ثانیه (4.52 مگابایت بر ثانیه) رسیده است. با وجود این، رتبه کشورمان کاهش یافته و اکنون در رتبه 75ام (از 145 کشور) جهان قرار داریم.

آنچه از وضعیت اینترنت ایران در ماه فروردین گذشت …

بی‌شک ادعای رئیس رگولاتوری مبنی بر افزایش سرعت اینترنت کشور تا 100 برابر، به عنوان یکی از اتفاقات جالب ماه گذشته در نظر گرفته می‌شود. رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در جریان مراسم افتتاح پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها در شهرستان گلوگاه استان مازندران، از افزایش سرعت اینترنت کشور تا 100 برابر به‌لطف پروژه فیبر نوری خبر داد. «امیر محمدزاده لاجوردی» با اشاره به سرعت 10 تا 12 مگابیتی اینترنت کشور گفت با دریافت سرویس فیبر نوری، سرعت نت برای کاربران تا صد برابر، یعنی تا حدود هزار مگابیت بر ثانیه افزایش می‌یابد.

البته یک هفته پیش، «زارع پور»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرده بود سرعت اینترنت کشور تا خرداد 30 درصد افزایش می‌یابد. همچنین افزود که در صورت امکان، افزایش سرعت اینترنت ایران تا پایان سال 1403 به 50 درصد خواهد رسید. او معتقد است که پروژه فیبرنوری، چهره ارتباطات ایران را دگرگون می‌کند و وضعیت اینترنت در طی سال‌های آینده روند افزایشی به خود می‌گیرد.

نظر شما درباره وضعیت اینترنت در ماه مارس چیست؟ آیا در ماه خرداد، طبق وعده وزیر ارتباطات، شاهد رتبه خوب ایران در بخش اینترنت ثابت و موبایل خواهیم بود؟ لطفاً نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

  • گزارش وضعیت سرعت اینترنت در ماه فوریه؛ ایران دوباره افت کرد!
  • افزایش 34 درصدی قیمت بسته‌های اینترنت موبایل همراه اول و ایرانسل
مشاهده این خبر در سایت مرجع