گلکسی S23 FE در برابر گلکسی A54؛ کدام مدل بهتر است؟

منبع :  دیجی کالا دسته بندی : دیجی کالا کد خبر : 545529 5 ماه قبل 540

در حال حاضر (آذر ۱۴۰۲)، گلکسی S23 FE در بازار ایران حدود ۱۰ میلیون تومان گران‌تر از گلکسی A54 است. هر دو گوشی از نظر ظاهری تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند و در ضمن هر دو مدل به‌شدت پرطرفدار هستند. با توجه به این موارد و البته اختلاف قیمت بسیار زیاد، خرید کدام مدل منطقی‌تر است؟ در ادامه از زوایای مختلف هر دو گوشی را با هم مقایسه می‌کنیم تا ببینیم کدام مدل با توجه به قیمت و ویژگی‌های مختلف، حرف بیشتری برای گفتن دارد.

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A54 5G دو سیم کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 8 گیگابایت

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A54 5G دو سیم کارت ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت

مشاهده کالا
گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy S23 FE دو سیم کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 8 گیگابایت - ویتنام

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy S23 FE دو سیم کارت ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت - ویتنام

۲ %
۲۵,۰۰۰,۰۰۰
۲۴,۴۰۰,۰۰۰ تومان
مشاهده و خرید
  • ۵ دلیل برای خرید گلکسی S23 FE (و ۴ دلیل برای نخریدن)
فهرست محتوا

طراحی
نمایشگر
عمر باتری
سرعت شارژ
اسپیکر
عملکرد
دوربین
گلکسی S23 FE در برابر A54؛ کدام را بخریم؟

طراحی

گلکسی S23 FE

همانطور که گفتیم، این دو گوشی عملا از نظر طراحی تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند و حتی از نظر سایز و وزن هم مشابه یکدیگر هستند. به همین خاطر هر دو گوشی ضدآب هستند، در پنل پشتی و جلویی از گوریلا گلس ۵ استفاده می‌کنند و حتی دارای فریم مات هستند. البته طبیعتا جنس بدنه‌ی گلکسی S23 FE بهتر است زیرا از فریم آلومینیومی بهره می‌برند ولی فریم A54 پلاستیکی است. همچنین مدل S23 FE دارای گواهی IP68 است ولی برای A54 گواهی IP67 دریافت شده. این یعنی گوشی S23 FE می‌تواند تا عمق ۱.۵ متری آب برود ولی A54 تا عمق ۱ متری در برابر نفوذ آب مقاومت می‌کند.

بنابراین از نظر ظاهری، هیچکدام برتری مهمی نسبت به دیگری ندارد و مگر اینکه داشتن فریم فلزی اهمیت زیادی برای شما داشته باشد، هر دو مدل می‌توانند به یک اندازه خریدار را راضی نگه دارند.

نمایشگر

گلکسی S23 FE

سامسونگ برای نمایشگر گلکسی S23 FE از نام Dynamic AMOLED 2X استفاده کرده و برای نمایشگر A54 از نام Super AMOLED استفاده شده. ولی با وجود نام‌های متفاوت، عملا بین این دو نمایشگر هیچ تفاوت معناداری دیده نمی‌شود. هر دو پنل دارای اندازه‌ی ۶.۴ اینچ هستند و رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ را ارائه می‌دهند. هر دو پنل از رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کنند و دارای حفره‌ی کوچک برای دوربین سلفی هستند.

در ضمن حتی در زمینه‌ی حداکثر روشنایی هم تفاوتی با هم ندارند. طبق بررسی‌های صورت گرفته، حداکثر روشنایی در حالت خودکار به ۹۸۰ نیت می‌رسد و در حالت دستی با حداکثر روشنایی حدود ۴۵۰ نیت روبرو می‌شوید. در این میان خبری از رفرش‌ریت متغیر نیست و فقط می‌توانید بین ۶۰ و ۱۲۰ هرتز دست به انتخاب بزنید.

عمر باتری

گلکسی A54 با باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی عرضه شده و گلکسی S23 FE دارای باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی است. در بررسی‌های انجام شده گلکسی A54 عملکرد بهتری از خود ارائه می‌دهد و مثلا در تست سایت GSMArena، گلکسی A54 به طور میانگین عمر باتری ۱۱:۱۵ ساعته را ثبت کرده و گوشی گلکسی S23 FE عمر باتری ۹:۴۵ ساعته را نشان داده است.

سرعت شارژ

این دو گوشی از سرعت شارژ ۲۵ وات پشتیبانی می‌کنند و البته هر دو هم بدون شارژر راهی بازار شده‌اند. با وجود تفاوت در ظرفیت باتری، تفاوت خیلی زیادی در زمان شارژ شدن باتری دیده نمی‌شود. به طور مشخص، شارژ کامل باتری A54 دقیقا ۶۳ دقیقه طول می‌کشد و برای شارژ کامل باتری S23 FE باید ۷۰ دقیقه منتظر بمانید. اگر هم قابلیت‌های شارژ بی‌سیم و شارژ بی‌سیم معکوس اهمیت زیادی برای شما دارد، باید بگوییم که این دو مشخصه فقط در گلکسی S23 FE قرار دارد.

اسپیکر

این دو گوشی در لبه‌ی پایینی دارای یک اسپیکر هستند و برای کانال دوم صدا، اسپیکر مکالمه را مورد استفاده قرار می‌دهند. از نظر بلندی صدا، گلکسی S23 FE عملکرد بهتری دارد. از نظر کیفیت صدا تفاوت بین آن‌ها کمتر است ولی در این زمینه هم مدل S23 FE نسبتا کیفیت بالاتری دارد.

عملکرد

گلکسی S23 FE

گلکسی S23 FE با دو تراشه اگزینوس ۲۲۰۰ و اسنپدراگون ۸ نسل ۱ عرضه شده که در بازار ایران، این گوشی از اگزینوس ۲۲۰۰ بهره می‌برد. در طرف مقابل گلکسی A54 مجهز به تراشه اگزینوس ۱۳۸۰ است.

اگزینوس ۲۲۰۰ یک تراشه پرچم‌دار ۴ نانومتری محسوب می‌شود ولی اگزینوس ۱۳۸۰ یک مدل میان‌رده‌ی ۵ نانومتری است. بر اساس بنچمارک‌های انجام شده، پردازنده موجود در اگزینوس ۲۲۰۰ حدود ۴۰ درصد سرعت بیشتری دارد و از سوی دیگر پردازنده گرافیکی آن می‌تواند تا ۳ برابر عملکرد بهتری ارائه کند.

با وجود اینکه گلکسی S23 FE توان سخت‌افزاری بسیار بیشتری دارد، ولی وقتی که برای مدت طولانی تحت فشار زیادی قرار می‌گیرد، عملکرد چیپست با افت قابل توجهی روبرو می‌شود ولی A54 چنین مشکلی ندارد. ولی در هر صورت برای گیمینگ، گوشی گلکسی S23 FE به طور محسوسی عملکرد بهتری در اختیار شما قرار می‌دهد.

دوربین

گلکسی S23 FE

بدون شک مهم‌ترین مزیت گلکسی S23 FE نسبت به A54، دوربین‌های آن است و به همین خاطر به طور مفصل به مقایسه‌ی این دوربین‌ها می‌پردازیم. گلکسی S23 FE با دوربین اصلی می‌تواند ویدیو‌های ۸K با سرعت ۲۴ فریم در ثانیه ضبط کند و دوربین سلفی آن قادر به ضبط ویدیو‌های ۴K با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه است. اما گلکسی A54 در بهترین حالت می‌تواند فقط ویدیو‌های ۴K با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه ضبط کند.

دوربین اصلی هر دو گوشی ۵۰ مگاپیکسلی است که البته سنسورهای یکسانی استفاده نشده و همچنین باید به بهره‌گیری هر دو از اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی هم اشاره کنیم. در پنل پشتی گلکسی S23 FE دوربین تله‌فوتو ۸ مگاپیکسلی با زوم ۳ برابری تعبیه شده ولی A54 دارای دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی است. برای ثبت عکس‌های سلفی با S23 FE می‌توانید از دوربین ۱۰ مگاپیکسلی استفاده کنید و با استفاده از دوربین سلفی گلکسی A54 برای این کار قادر به بهره‌گیری از سنسور ۳۲ مگاپیکسلی هستید.

دوربین اصلی هر دو گوشی عکس‌های خیلی خوبی ثبت می‌کنند اما در این بین دوربین S23 FE مزایای محسوسی دارد. به عنوان مثال عکس‌های ثبت شده با دوربین این گوشی جزئیات بیشتری دارند و در کل متعادل‌تر هستند. در این بین، دوربین گلکسی A54 مواردی مانند چمن‌ها و شاخ و برگ درختان را بیش از حد شارپ و شفاف می‌کند. با وجود اینکه این دو گوشی از نظر دقت رنگی تفاوت دارند، اما هر دو رنگ‌ها را کمی غلیظ‌تر از حالت معمول ثبت می‌کنند. اما به طور کلی، گلکسی S23 FE عکس‌های طبیعی‌تری در اختیار شما قرار می‌دهد. در ادامه می‌توانید عکس‌های ثبت شده با دوربین اصلی، اولترا واید، تله‌فوتو و سلفی گلکسی S23 FE را مشاهده کنید.

همین موضوع برای دوربین‌های اولترا واید هم صدق می‌کند. با وجود اینکه گلکسی S23 FE در این زمینه جزئیات بیشتری ارائه می‌دهد، اما اختلاف بین آن‌ها در مورد دوربین‌ اولترا واید کمتر است. همچنین زاویه دید هم بسیار گسترده است و عکس‌ها دچار اعوجاج نمی‌شوند. طبیعتا به لطف وجود دوربین تله‌فوتو در گوشی FE، عکس‌های زوم بهتری می‌تواند ثبت کند. گلکسی A54 زوم دیجیتال ۲ برابری را ارائه می‌دهد که اگرچه این عکس‌ها هم کیفیت بدی ندارند، ولی به دلیل نرم‌افزاری بودن زوم، عکس‌های ارائه شده کمی مصنوعی می‌شوند. در ادامه با عکس‌های ثبت شده با دوربین اصلی، اولترا واید، زوم ۲ برابر و سلفی گلکسی A54 روبرو هستید.

گلکسی S23 FE

در گلکسی S23 FE خبری از دوربین ماکرو نیست و دوربین ماکرو A54 هم در این زمینه عملکرد خوبی دارد و در حد اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند مفید و کاربردی باشد.

با وجود اینکه رزولوشن دوربین سلفی گلکسی A54 بسیار بیشتر از رقیب خود است، ولی S23 FE در این زمینه هم جزئیات بیشتری ثبت می‌کند و در کل سوژه بهتر نشان داده می‌شود. اپ دوربین سامسونگ، از قابلیت Auto Night Mode پشتیبانی می‌کند که در محیط‌های کم‌نور برای عکاسی در حالت شب، به طور خودکار فعال می‌شود. معمولا در این حالت، ۱ ثانیه زمان کمتری برای ثبت عکس نسبت به حالت شب معمولی در نظر گرفته می‌شود ولی نتیجه‌ی نهایی تفاوت چندانی با حالت شب معمولی ندارد. در ادامه می‌توانید عکس‌های ثبت شده با دوربین‌های گلکسی S23 FE را ببینید.

در محیط‌های کم‌نور هم دوربین اصلی گلکسی S23 FE عکس‌های بهتری در اختیار شما قرار می‌دهد. این عکس‌ها جزئیات نسبتا بیشتری دارند، دارای نویز کمتری هستند و غلظت رنگ‌ها هم واقعی‌تر است. همین موضوع برای دوربین اولترا واید هم صدق می‌کند. برای بررسی عملکرد دوربین‌های A54 در شب، می‌توانید به سه عکس زیر نگاهی بیندازید.

حالا باید به سراغ کیفیت فیلمبرداری برویم. در کمال تعجب، در طول روز دوربین اصلی A54 جزئیات نسبتا بهتری را ارائه می‌دهد و حتی همین موضوع برای دوربین اولترا واید هم تکرار می‌شود که البته این دوربین کمی ویدیو‌ها را بیش از حد شارپ می‌کند. اما از نظر گستره دینامیکی و غلظت رنگ در شب، گلکسی S23 FE بهتر برای فیلمبرداری عمل می‌کند.

گلکسی S23 FE در برابر A54؛ کدام را بخریم؟

همانطور که می‌بینید، این دو گوشی شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند و در عین حال بسیار متفاوت هستند. گلکسی A54 با توجه به قیمتی که در بازار ایران دارد (حدود ۱۴ میلیون تومان در آذر ۱۴۰۲) یکی از جذاب‌ترین مدل‌های میان‌رده محسوب می‌شود که نمی‌توانیم به هیچ ضعف مهمی در این گوشی اشاره کنیم.

در طرف مقابل گلکسی S23 FE در حال حاضر با قیمت حدود ۲۴ میلیون تومان (آذر ۱۴۰۲) فروخته می‌شود و تا حد زیادی یک گوشی پرچم‌دار محسوب می‌شود. این گوشی فریم بهتری دارد، دارای گواهی IP68 است، از قابلیت DeX پشتیبانی می‌کند و در کل می‌تواند کیفیت عکس‌های بهتری در اختیار شما قرار دهد. با این حال عمر باتری آن متوسط است و چیپست این گوشی تحت فشار زیاد و طولانی با افت عملکرد روبرو می‌شود.

بنابراین اگر روی هم رفته یک میان‌رده‌ی خوش‌قیمت همه فن‌حریف می‌خواهید، پس طبیعتا A54 انتخاب منطقی‌تری برای شما است اما اگر همین ویژگی‌های جذاب گلکسی S23 FE توجه شما را جلب کرده و می‌خواهید از یک گوشی در حد پرچم‌دار استفاده کنید، پس به سراغ آن بروید.

گلکسی A54 را بخرید اگر به دنبال این ویژگی‌ها هستید:

  • عمر باتری بهتر
  • دوربین ماکرو
  • قیمت پایین‌تر

گلکسی S23 FE را بخرید اگر به دنبال این ویژگی‌ها هستید:

  • کیفیت ساخت بهتر
  • پشتیبانی از قابلیت DeX
  • اسپیکرهای باکیفیت‌تر
  • دوربین زوم و دوربین سلفی بهتر
  • چیپست سریع‌تر
گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A54 5G دو سیم کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 8 گیگابایت

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A54 5G دو سیم کارت ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت

مشاهده کالا
گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy S23 FE دو سیم کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 8 گیگابایت - ویتنام

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy S23 FE دو سیم کارت ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت - ویتنام

۲ %
۲۵,۰۰۰,۰۰۰
۲۴,۴۰۰,۰۰۰ تومان
مشاهده و خرید
  • گلکسی S23 FE در برابر گلکسی S23؛ کدام گوشی را بخریم؟

منبع: GSMArena

نوشته گلکسی S23 FE در برابر گلکسی A54؛ کدام مدل بهتر است؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

مشاهده این خبر در سایت مرجع