اولین نشانه ها از بهبود بازار CPU دسکتاپ در گزارش سه ماهه دوم 2023 اینتل و AMD

منبع :  مرجع سخت افزار دسته بندی : دانش و فناوری کد خبر : 520950 8 ماه قبل 219

بخش پردازنده مرکزی یا CPU دسکتاپ در سال‌های اخیر، یک روند نزولی را در بازار سخت افزار تجربه کرده است. همه گیری جهانی و شرایط اقتصادی اخیر نیز بیشتر بر این بخش تأثیر گذاشت و منجر به زیان‌های قابل توجهی برای غول‌های صنعتی اینتل و AMD شد. اما، این بخش بسیار مهم از بازار رایانه‌های شخصی چه چیزی پیش روی خود دارد، در ادامه این مقاله به واکاوی و بررسی وضعیت دو شرکت بزرگ اینتل و AMD در سه ماهه دوم سال 2023 خواهیم پرداخت، که به نظر می‌رسد نوید بهبود در بازار CPU دسکتاپ می‌دهد.

برنامه AMD برای آینده چیست؟

بهبود شرایط بازار CPU دسکتاپ، اما همچنان سست و ناپایدار

با وجود تمام شرایط ذکر شده در بالا، داده‌های اخیر از سه ماهه دوم سال 2023 نشان دهنده معکوس شدن این روند است. مطالعه‌ای که توسط Jon Peddie Research انجام شد، روند این تغییر را برای ما روشن می‌کند و نشان می‌دهد که اینتل سهم بازار خود را 23 درصد افزایش داده است در حالی که AMD شاهد کاهش 5.3 درصدی بوده است.

پردازنده‌های Raptor Lake اینتل که بخشی از سری Core Gen13 هستند، می‌توانند عاملی در این رشد باشند. علاوه بر این، با وجود پردازنده‌های Core Gen12 اینتل (Alder Lake) که هنوز در بازار موجود هستند، افزایش سهم بازار ممکن است به مشارکت هر دو نسل نسبت داده شود.

بهبود بازار CPU دسکتاپ

مطالعه Jon Peddie Research شامل یک نمایش گرافیکی است که محموله‌های واحد CPU را در دوره‌های مختلف سال‌های 2022 و 2023 نشان می‌دهد، با تمایزهایی بین پردازنده‌های لپ‌تاپ و دسکتاپ. نمودار شمارش دقیقی را در میلیون‌ها واحد نشان می‌دهد. به طور خاص، در سه ماهه دوم سال 2022، 70 میلیون CPU ترانزیت شده که 72 درصد برای لپ‌تاپ‌ها و تنها 28 درصد مابقی برای کامپیوترهای دسکتاپ بوده است. در سه ماهه اول سال 2023، این اعداد به 46 میلیون واحد کاهش یافت که شامل 69 درصد برای لپ‌تاپ‌ها و 31 درصد برای رایانه‌های رومیزی می‌شود. با این وجود، سه ماهه دوم سال 2023 با ثبت 54 میلیون دستگاه فروش، کاملا رو به رشد بود و توزیع قبلی 72 درصد برای لپ‌تاپ‌ها و 28 درصد برای رایانه‌های رومیزی را تکرار کرده است.

با توجه به آمار و ارقام‌های اعلام شده در این مطالعه، می‌توان به این شکل نتیجه گیری کرد، در همان سان که دو شرکت AMD و اینتل نتایج مثبتی را برای سه ماهه سوم خود پیش بینی می‌کنند، اما کاملا هشیارانه و با احتیاط برای سه ماه پیش روی خود برنامه‌ریزی می‌کنند، که با توجه به آنچه در چند سال اخیر پیش آمده است، کاملا منطقی است.

مطالب مرتبط:

  • اینتل بزرگترین ضرر سه ماهه را در تاریخ خود ثبت کرد
  • گزارش مالی اینتل در سه ماهه دوم 2023، بازگشت به سوددهی
  • انویدیا به دنبال کارشکنی علیه اینتل، آیا غول سبز هیچ رقیبی را تحمل نمی کند؟
  • انتشار گزارش ماهانه استیم: مایکروسافت، انویدیا و اینتل همچنان دور از دسترس
مشاهده این خبر در سایت مرجع