اینتل، سازندگان مادربرد و سیستم را مقصر مشکلات پایداری پردازنده‌های نسل 14 و 13 می‌داند

منبع :  مرجع سخت افزار دسته بندی : دانش و فناوری کد خبر : 589552 1 هفته قبل 72

شرکت اینتل در به‌روزرسانی اخیر خود، سازندگان مادربرد را به دلیل عدم پیروی از تنظیمات پیشنهادی، عامل بروز مشکلات پایداری در پردازنده‌های نسل 14 و 13 این شرکت معرفی کرد.

اینتل در گزارشی که چندین ماه پس از گزارش مشکلات جدی پایداری پردازنده‌های نسل 14 و 13 این شرکت در برخی از بازی‌ها منتشر شد، سازندگان مادربرد و سیستم را به دلیل عدم پیروی از تنظیمات پیشنهادی خود، مقصر دانست.

بررسی‌ها نشان داد که این مشکل ناشی از فشار بیش از حد به پردازنده‌ها به دلیل محدودیت‌های نامحدود توان و پروفایل‌های حرارتی است. این تنظیمات معمولاً به صورت پیش‌فرض بر روی مادربردها فعال هستند و تنها راه برطرف کردن این مشکلات، تنظیم دستی کل تراشه یا به سادگی کاهش ولتاژ/فرکانس آن است. هر دو راه منجر به کاهش عملکرد پردازنده تا 15 درصد می‌شود.

نکات کلیدی بیانیه اینتل درباره مشکلات پایداری پردازنده‌های نسل 14 و 13

با این حال، تنظیم پردازنده ضروری است زیرا ادامه کار با این شرایط، باعث تخریب جدی سیلیکون، مشکلات بیشتر مانند صفحه آبی مرگ (BSOD)، عدم توانایی باز کردن برنامه‌ها و مشکلات ورودی/خروجی/حافظه (I/O/DRAM) می‌شود.

تنها در این هفته، سازندگان مادربرد سرانجام شروع به ارائه راه‌حل‌هایی برای این مشکل با گنجاندن یک گزینه جدید BIOS به نام «Intel BaseLine» کردند. این BIOS جدید توسط ایسوس و گیگابایت ارائه شده است، در حالی که MSI یک راهنمای BIOS را برای کاربران خود جهت کاهش این مشکلات پایداری در پردازنده‌های نسل 14 و 13 اینتل ارائه می‌دهد. سایر سازندگان مادربرد نیز به زودی راه‌حل‌های خود را ارائه خواهند داد.

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، این پروفایل‌ها منجر به کاهش جدی عملکرد، هم در برنامه‌های چند رشته‌ای و هم در بازی‌ها می‌شوند. بنابراین اگر می‌خواهید پایداری بهتری داشته باشید، مجبور خواهید بود پردازنده خود را کندتر از قبل اجرا کنید.

مقایسه محدودیت‌های توان در پروفایل‌های مختلف مادربرد

  • پروفایل AUTO مادربرد: 4096 وات / 4096 وات / نامحدود
  • پیکربندی Extreme اینتل (150 وات): 320 وات / 320 وات / 400 آمپر
  • پیکربندی Extreme اینتل (125 وات): 253 وات / 253 وات / 400 آمپر
  • پیکربندی استاندارد اینتل (150 وات): 253 وات / 253 وات / 307 آمپر

اینتل اکنون بیانیه‌ای را به رسانه‌ها ارائه کرده است، اما هنوز آن را به صورت عمومی منتشر نکرده است. در این بیانیه آمده که اینتل مشاهده کرده است که اکثر گزارش‌های مربوط به این مشکل از کاربران دارای مادربردهای بدون قفل/قابل اورکلاک هستند و تنظیمات پیش‌فرض BIOS در مادربردهای چیپست سری 600/700 اغلب محافظت‌های حرارتی و تحویل توان را غیرفعال می‌کنند.

مقایسه محدودیت‌های توان در پروفایل‌های مختلف مادربرد

اینتل از سازندگان سیستم و مادربرد درخواست کرده است تا یک پروفایل پیش‌فرض BIOS مطابق با تنظیمات پیشنهادی اینتل را در اختیار کاربران نهایی قرار دهند و به شدت توصیه می‌کند که تنظیمات پیش‌فرض BIOS مشتریان باید اطمینان حاصل کند که عملیات در محدوده تنظیمات پیشنهادی اینتل انجام می‌شود.

نکات کلیدی بیانیه اینتل درباره مشکلات پایداری پردازنده‌های نسل 14 و 13

  • اینتل مشاهده کرده است که این مشکل ممکن است مربوط به شرایط کاری خارج از مشخصات باشد که منجر به ولتاژ و فرکانس بالای پایدار در دوره‌های افزایش گرما می‌شود.
  • اینتل از سازندگان مادربرد می‌خواهد که هشدارهایی را برای کاربران نهایی در مورد استفاده از هرگونه ویژگی بدون قفل یا اورکلاک پیاده‌سازی کنند.
  • اینتل به طور فعال در حال بررسی این موضوع برای تعیین علت اصلی است و به محض در دسترس قرار گرفتن اطلاعات مرتبط، به‌روزرسانی‌های بیشتری ارائه خواهد داد.
  • اینتل قصد دارد در ماه می 2024 یک بیانیه عمومی در مورد وضعیت مسئله و توصیه‌های تنظیمات BIOS منتشر کند.

wccftech نوشت: «ما تا حدودی می‌دانستیم که این اتفاق خواهد افتاد و مقصر بودن سازندگان مادربرد مطرح می‌شود، اما باید به خاطر داشت که اینتل هیچ مشکلی با این محدودیت‌های BIOS باز نداشت، زمانی که برای افزایش عملکرد پردازنده‌های نسل 14 و 13 اینتل و جذاب‌تر کردن آن‌ها در بررسی‌ها استفاده می‌شد.»

علاوه بر این، کل نکته یک تراشه بدون قفل این است که مردم برای استفاده از آن در اورکلاک و سایر اهداف تنظیم، هزینه پرداخت می‌کنند. اما اگر کل موضوع تنظیم آن به مشخصات پایه فقط برای پایدار کردن آن است، پس نکته پرداخت هزینه اضافی چیست؟

در جمع‌بندی این خبر، می‌توان گفت که اینتل در تلاش است تا با انتشار بیانیه‌ای، مسئولیت مشکلات پایداری پردازنده‌های نسل 14 و 13 خود را به گردن سازندگان مادربرد و سیستم بیندازد. اینتل معتقد است که عدم پیروی از تنظیمات پیشنهادی این شرکت توسط سازندگان مادربرد، عامل اصلی بروز این مشکلات بوده است.

با این حال، برخی کارشناسان بر این باورند که اینتل نیز در این میان بی‌تقصیر نیست، زیرا تا زمانی که این مشکلات شروع به بروز نکرده بودند، اینتل توجه چندانی به پیروی سازندگان مادربرد از تنظیمات پیشنهادی خود نداشت. علاوه بر این، وجود تراشه‌های بدون قفل برای اهداف اورکلاک و تنظیم، از جمله نکاتی است که اینتل باید در نظر داشته باشد.

در نهایت، باید منتظر ماند و دید که بیانیه رسمی اینتل در ماه می 2024 چه خواهد بود و آیا این شرکت راه‌حل مناسبی برای رفع مشکلات پایداری پردازنده‌های خود ارائه خواهد کرد یا خیر. آنچه مسلم است، کاربران و علاقه‌مندان به محصولات اینتل انتظار دارند که این شرکت با درس گرفتن از این تجربه، در آینده محصولات با کیفیت‌تر و پایدارتری را روانه بازار کند.

  • بزرگترین کامپیوتر نورومورفیک جهان با 1.15 میلیارد نورون توسط اینتل رونمایی شد
  • پردازنده های دسکتاپ 24 و 20 هسته‌ای Arrow Lake-S اینتل شناسایی شدند
  • اینتل خود را برای ساخت نسل بعدی پردازنده های Panther Lake آماده می‌کند
مشاهده این خبر در سایت مرجع