خطوط هوایی درباره‌ی خطر تداخل فاجعه‌بار فعال‌سازی شبکه‌ی ۵G هشدار دادند

منبع :  دیجی کالا دسته بندی : دیجی کالا کد خبر : 169199 2 سال قبل 300

چند خط هوایی بزرگ آمریکا، نسبت به خطر تداخل فاجعه‌بار فعالسازی شبکه‌ی ۵G در روز چهارشنبه ۲۹ دی، با تجهیزات استفاده شده در هوانوردی به‌ویژه ارتفاع‌سنج هواپیما هشدار دادند.

مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی بزرگ آمریکا، مانند «امریکن ایرلاینز» (American Airlines)، «دلتا ایرلاینز» (Delta Air Lines)، «یونایتد ایرلاینز» (United Airlines) و «ساوت‌وست ایرلاینز» (Southwest Airlines) هشدار داده‌اند که استقرار زودهنگام بازه‌ی فرکانسی (طیف) جدید شبکه‌ی ۵G می‌تواند باعث اختلال فاجعه‌بار در پروازهای سراسر این کشور شود.

این هشدار که توسط شرکت‌های حمل‌ونقل ازجمله «یوپی‌اس» (UPS) و «فدکس» (FedEx) هم امضا شده است، در نامه‌ای از مدیران اجرایی شرکت‌ها که توسط خبرگزاری رویترز مشاهده شده، داده شده است و در آن اعلام شده که هم پروازهای تجاری و هم پروازهای باری ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرند.

به گزارش رویترز این نامه به «پیت بودجج» (Pete Buttigieg) وزیر ترابری آمریکا، «جسیکا راسنورسل» (Jessica Rosenworcel) رئیس کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC)، «استیون دیکسون» (Steve Dickson) مدیر FAA و «برایان دیس» (Brian Deese) مدیر شورای اقتصاد ملی کاخ سفید ارسال شده است.

طیف ۵G مورد بحث به‌عنوان باند فرکانسی C یا C-band شناخته می‌شود و استقرار آن پس از چندین بار تأخیر قبلی، سرانجام قرار است در روز چهارشنبه ۱۹ ژانویه (۲۹ دی) توسط شرکت‌های «ورایزن» (Verizon) و «ای‌تی‌اندتی» (AT&T) اجرایی شود.

در هسته‌ی اصلی هشدارها، این نگرانی وجود دارد که امواج هوایی باند C جدید ممکن است با ارتفاع‌سنج‌های حساس راداری در هواپیماهای خاص تداخل ایجاد کند. ارتفاع‌سنج یک ابزار بسیار مهم برای فرود، به‌ویژه در زمانی که دید خلبان محدود است، به‌شمار می‌رود و خرابی در این سامانه می‌تواند عواقب جدی داشته باشد. چنان‌که ایراد سیستم ارتفاع‌سنج در سال ۲۰۰۹ با سقوط مرگبار هواپیمای «ترکیش ایرلاینز» (Turkish Airlines) همراه شد.

خطوط هوایی آمریکا در نامه‌ی خود نوشتند: «تولیدکنندگان هواپیما به ما اطلاع داده‌اند که بخش‌های عظیمی از ناوگان عملیاتی، ممکن است در نتیجه‌ی استقرار شبکه‌ای ۵G نیاز به زمین‌گیری نامحدود داشته باشند. بنابراین برای جلوگیری از اختلالات عملیاتی قابل توجه در جابه‌جایی مسافران هوایی، حمل‌ونقل، زنجیره‌ی تأمین و تحویل تجهیزات پزشکی، نیاز به مداخله‌ی فوری در استقرار این شبکه است که می‌تواند به آشوب و سرگردانی ده‌ها هزار آمریکایی در خارج از کشور هم منجر شود.

یونایتد ایرلانز هم در بیانیه‌ی خود گفت: «پس از استقرار در نزدیکی باند فرودگاه، سیگنال‌های ۵G می‌توانند با تجهیزات ایمنی کلیدی که خلبانان برای برخاستن و فرود در آب‌وهوای نامساعد به آن‌ها تکیه می‌کنند، تداخل ایجاد کنند. بدون بررسی‌های ایمنی بیشتر، عرضه‌ی این طیف ۵G می‌تواند به محدودیت‌های قابل توجه در هواپیماهای بوئینگ ۷۷۷، بوئینگ ۷۷۸ و بوئینگ ۷۳۷ و هواپیماهای منطقه‌ای در شهرهای بزرگ منجر شود و به صدها هزار لغو و اختلال در پرواز برای مشتریان در سراسر صنعت در سال ۲۰۲۲ و همچنین تعلیق پروازهای باری بینجامد.»

این نگرانی‌های خطوط هوایی در حالی بیان می‌شود که غول‌های هواپیماسازی یعنی «بوئینگ» (Boeing) و «ایرباس» (Airbus) هم پیش‌تر نسبت به عواقب راه‌اندازی شبکه‌ی نسل پنجم بدون بررسی‌های ایمنی بیشتر هشدار داده بودند.

اگرچه از نظر فنی، ۲۲۰ مگاهرتز فاصله میان طیف فرکانسی استفاده شده توسط تجهیزات هواپیما و طیف جدید ۵G وجود دارد، اما خطوط هوایی نگران هستند که تجهیزات قدیمی‌تر موجود در برخی از هواپیماها همچنان تحت تأثیر قرار بگیرند. نگرانی‌های ایمنی هوانوردی تا کنون باعث شده بود عرضه‌ی باند C اینترنت نسل ۵ از دسامبر گذشته تا این هفته به تعویق بیفتد.

  • آمریکا پرواز هواپیماها را در پی خطر تداخل با شبکه‌ی ۵G محدود کرد

خط هوایی یونایتد مشخصا خواستار پیاده‌سازی شبکه‌ی ۵G در ۱۹ ماه ژانویه (۲۹ دی) در همه جای کشور آمریکا به جز فاصله‌ی ۲ مایلی (۳.۲ کیلومتری) از فرودگاه‌هایی است که تحت تأثیر قرار می‌گیرند. این نشان می‌دهد که مخالفت فعلی شرکت‌ها، می‌تواند پس از تجزیه‌وتحلیل بیشتر توسط سازمان هوانوردی فدرال (FAA) کاهش یابد. در ۳ ژانویه (۱۳ دی) ورایزن و ای‌تی‌اند‌تی توافق کردند که اقداماتی را برای کاهش تأثیر بالقوه بر حمل‌ونقل هوایی ازجمله ایجاد مناطق حائل در حدود ۵۰ فرودگاه طی مدت شش ماه انجام دهند.

طبق گفته‌ی یک گروه تجاری فناوری، طیف باند C هم‌اکنون در حدود ۴۰ کشور بدون ایجاد مشکل در ارتفاع‌سنج هواپیماها توسعه یافته است و یونایتد هم خاطرنشان می‌کند که سیاست‌های صحیح دولت می‌تواند امکان استقرار ایمن شبکه‌ی ۵G را در آمریکا هم فراهم کند.

ای‌تی‌اندتی و ورایزن برنامه‌ریزی زیادی روی این طیف فرکانسی جدید که ۶۵ میلیارد دلار برای آن در یک مناقصه پرداخت کردند، دارند. از سوی دیگر هر دو اپراتور همچنان به طیف فرکانسی گسترده‌تری برای پاسخگویی به نیازهای ترافیکی ۵G نیاز دارند، به‌ویژه با توجه به اینکه ای‌تی‌اندتی قصد دارد در ماه‌های آینده شبکه‌ی ۳G خود را تعطیل کند.

عکس کاور: یک هواپیمای تجاری برای نشستن به فرودگاه سن دیگو نزدیک می‌شود.
Credit: Mike Blake, Reuters

منبع: The Verge

نوشته خطوط هوایی درباره‌ی خطر تداخل فاجعه‌بار فعال‌سازی شبکه‌ی ۵G هشدار دادند اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

مشاهده این خبر در سایت مرجع