مقایسه گوشی S23 اولترا و ۱۳ اولترا شیائومی؛ کدام را باید بخریم؟

منبع :  دیجی کالا دسته بندی : دیجی کالا کد خبر : 545541 5 ماه قبل 66

در این مقاله قصد داریم دو گوشی موبایل پرچم‌دار از دو برند مشهور را با یکدیگر بررسی کنیم. آیا گوشی S23 اولترا سامسونگ از جنبه‌های مختلف برتری قابل توجهی نسبت به گوشی ۱۳ اولترا شیائومی دارد؟ در این مقاله قصد داریم به طور مفصل پاسخ دهیم.

  • مقایسه گوشی گلکسی S23 اولترا با گوگل پیکسل ۸ پرو؛ کدام را بخریم؟
فهرست محتوا

مشخصات فنی گوشی S23 اولترا سامسونگ در برابر ۱۳ اولترا شیائومی در یک نگاه
صفحه نمایش و طراحی
عملکرد و اتصال
دوربین و کیفیت تصویر
نرم افزار و آپدیت‌ها
باتری و شارژدهی
قیمت و موجودی
کدام مدل گوشی بهتر است؟

گوشی ۱۳ اولترا شیائومی بالاخره عرضه شده و بر مبنای مشخصات فنی قدرتمندی که دارد، قابل رقابت با محصولاتی مثل گوشی S23 اولترا سامسونگ است. در این مقاله قصد داریم این دو مدل گوشی را از جنبه‌های مختلف با یکدیگر بررسی کنیم تا به این سوال پاسخ دهیم که کدام گوشی برای خرید به صرفه‌تر خواهد بود.

مشخصات فنی گوشی S23 اولترا سامسونگ در برابر ۱۳ اولترا شیائومی در یک نگاه

گوشی S23 اولترا سامسونگ گوشی ۱۳ اولترا شیائومی
صفحه نمایش ۱۴۴۰×۳۰۸۸ پیکسل – QHD ۱۴۴۰×۳۲۰۰ پیکسل – QHD
پردازنده مرکزی اسنپ‌دراگون ۸ نسل ۲ اسنپ‌دراگون ۸ نسل ۲
حافظه رم ۱۲ گیگابایت رم نوع LPDDR5X ۱۶ گیگابایت رم نوع LPDDR5X
فضای ذخیره‌سازی ۲۵۶ گیگابایت / ۵۱۲ گیگابایت / ۱ ترابایت – نوع UFS 4.0 ۵۱۲ گیگابایت – نوع UFS 4.0
حافظه جانبی
سیستم عامل سیستم One UI 5.1 مبتنی بر اندروید ۱۳ سیستم MIUI 14 مبتنی بر اندروید ۱۳
دوربین
  • اصلی: ۲۰۰ مگاپیکسل، فاصله کانونی ۱.۷
  • اولترا واید: ۱۲ مگاپیکسل، فاصله کانونی ۲.۲، زاویه ۱۲۰
  • تله‌فوتو (۳x): ۱۰ مگاپیکسل، فاصله کانونی ۲.۴
  • تله‌فوتو (۱۰x): ۱۰ مگاپیکسل، فاصله کانونی ۴.۹
  • اصلی: ۵۰ مگاپیکسل، فاصله کانونی ۱.۹
  • اولترا واید: ۵۰ مگاپیکسل، فاصله کانونی ۱.۸
  • تله‌فوتو (۳x): ۵۰ مگاپیکسل، فاصله کانونی ۱.۸
  • تله‌فوتو (۱۰x): ۵۰ مگاپیکسل، فاصله کانونی ۳.۰
ویدیو ضبط با کیفیت ۸K با ۲۴ و ۳۰ فریم ضبط با کیفیت ۸K با ۲۴ فریم
باتری
  • ظرفیت ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت
  • شارژ سیمی ۴۵ وات
  • شارژ بی‌سیم ۱۵ وات
  • شارژ بی‌سیم معکوس ۴.۵ وات
  • فاقد سر شارژر
  • ظرفیت ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت
  • شارژ سیمی ۹۰ وات
  • شارژ بی‌سیم ۵۰ وات
  • شارژ بی‌سیم معکوس ۱۰ وات
  • دارای شارژر
اتصالات شبکه LTE – استاندارد وای-فای ۶ – LTE – فناوری Wi-Fi direct – بلوتوث ۵.۳ – تکنولوژی NFC شبکه LTE – استاندارد وای-فای ۶ – LTE – فناوری Wi-Fi direct – بلوتوث ۵.۳ – تکنولوژی NFC
گواهی‌نامه IP68 – مقاومت در برابر نفوذ آب و نفوذ گرد و خاک IP68 – مقاومت در برابر نفوذ آب و نفوذ گرد و خاک
رنگ‌ها سیاه، سفید کِرِم، سبز و بنفش کم‌رنگ مشکی، سفید و سبز زیتونی
اندازه و ابعاد
  • اندازه: ۱۶۳.۴×۷۸.۱×۸.۹ میلی‌متر
  • وزن: ۲۳۴ گرم
  • اندازه: ۱۶۳.۱۸×۷۴.۶۴×۹.۰۶ میلی‌متر
  • وزن: ۲۲۷ گرم
گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy S23 Ultra دو سیم کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 12 گیگابایت - ویتنام

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy S23 Ultra دو سیم کارت ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت و رم ۱۲ گیگابایت - ویتنام

۳ %
۵۰,۹۰۰,۰۰۰
۴۹,۴۹۰,۰۰۰ تومان
مشاهده و خرید

صفحه نمایش و طراحی

هر دو گوشی موبایل پرچم‌دار از کیفیت صفحه نمایش فوق العاده‌ای بهره می‌برند و هر دو صفحه نمایش دارای گواهی‌نامه IP68 هستند؛ به این معنا که در برابر نفوذ گرد و خاک و نفوذ آب مقاومت بسیار بالایی را از خود نشان می‌دهند. در هر دو گوشی موبایل فریم آلومینیومی می‌بینیم. گوشی شیائومی دارای صفحه Gorilla Glass Victus است، در حالی که گوشی موبایل S23 اولترا سامسونگ از صفحه نمایش نوع Victus 2 بهره می‌برد.

گوشی S23 اولترا

گوشی S23 اولترا سامسونگ از جنبه‌ی ضخامت ۸.۹ میلی‌متر بوده و وزنش ۲۳۴ گرم است، در حالی که گوشی شیائومی سبک‌تر (۲۲۷ گرم) بوده و ضخامتش بیشتر (۹.۰۶ میلی‌متر) است. سامسونگ همچنین گوشی S23 اولترا را در چهار رنگ مشکی، سفید کِرِم، سبز و بنفش کم‌رنگ عرضه می‌کند. از سمتی دیگر، گوشی ۱۳ اولترا شیائومی تنها در سه رنگ به فروش می‌رسد که تنها دو رنگ مشکی و سبز زیتونی به طور قانونی وارد اروپا می‌شود و به اصطلاح نسخه گلوبال است.

شکل ظاهری هر دو گوشی موبایل به شدت جذاب است، اما این که کدام گوشی از جنبه‌ی ظاهری کاربرد بیشتری دارد کاملا به سلیقه‌ی افراد بستگی دارد. گوشی سامسونگ ظاهر ساده و مینیمال دارد، در حالی که گوشی شیائومی بیشتر روی طراحی‌های زاویه‌دار تمرکز کرده و طراحی لنزهای دوربین به شکلی منحصر به فرد انجام شده که شاید به مذاق بسیاری از کاربرها خوش نیاید.

گوشی S23 اولترا

متاسفانه در هر دو گوشی مورد بحث در این مقاله، خبری از جایگاه جک ۳.۵ میلی‌متری صدا و کارت microSD نیست. با این حال، در گوشی S23 اولترا می‌توانیم یک قلم استایلوس تحت عنوان S Pen را ببینیم. گوشی شیائومی فاقد هیچ گونه قلم بوده و به همین دلیل، از این جنبه می‌توانیم به گوشی سامسونگ امتیاز مثبت دهیم.

مشخصات فنی صفحه نمایش در گوشی سامسونگ مقداری بهتر از شیائومی است. هر دو گوشی از دقت صفحه نمایش ۱۴۴۰ پیکسل بهره می‌برند و اندازه صفحه نمایش در هر دو محصول تقریبا ۶.۸ اینچ است. هر دو گوشی موبایل از فناوری LTPO استفاده کرده و بر همین اساس، نرخ تازه‌سازی تصویر تا ۱۲۰ هرتز هم می‌تواند افزایش پیدا کند.

البته، گوشی شیائومی در بحث رزولوشن موفق شده دقت بیشتر، تراکم پیکسل بالاتر و به تبع صفحه‌ نمایش با میزان روشنایی بیشتری در مقایسه با گوشی S23 اولترا داشته باشد. میزان شفافیت نور در گوشی S23 اولترا تقریبا ۱۲۰۰ نیت و در حداکثر حالت ممکن ۱۹۰۰ نیت بوده، در حالی که گوشی شیائومی ۱۳ اولترا تقریبا ۱۳۰۰ و در حداکثر حالت ۲۶۰۰ نیت است.

عملکرد و اتصال

هر دو گوشی موبایل موجود در این مقاله از پردازنده‌ی قدرتمند اسنپ‌دراگون ۸ نسل ۲ برای پردازش وظایف مختلف استفاده می‌کنند. با این حال شرکت سامسونگ موفق شده این پردازنده‌ی جدید را مقداری اورکلاک کند. به همین دلیل روی پردازنده‌ی مخصوص گوشی S23 اولترا برچسب For Galaxy حک شده است. البته، این اورکلاک تفاوت چندان حائز اهمیتی را بین عملکرد شیائومی ۱۳ پرو و گلکسی S32 اولترا ایجاد نکرده است.

سامسونگ کنترل بیشتری را روی دمای ایجاد شده توسط گوشی از خود نشان می‌دهد، در حالی که شرکت شیائومی برای مدیریت دما در گوشی موبایل کار چندان خارق العاده و منحصر به فردی را انجام نداده است. با این اوصاف، گوشی ۱۳ اولترا شیائومی همچنان قابلیت‌های هیجان انگیزی دارد، اما اگر قصد دارید جلسات طولانی مدت را با گوشی کار کنید، گوشی S23 اولترا سامسونگ در این بحث قوی‌تر به نظر می‌رسد.

گوشی ۱۳ اولترا با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت نوع UFS 4.0 عرضه شده، در حالی که گوشی سامسونگ با سه ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت، ۵۱۲ گیگابایت و ۱ ترابایت وارد بازار شده است. مقدار رم در گوشی سامسونگ صرفا ۱۲ گیگابایت، اما در گوشی شیائومی ۱۶ گیگابایت نوع LPDDR5X اعلام شده است. این دو گوشی از جنبه‌ی اتصالات شبیه به یکدیگر هستند؛ به این معنا که هر دو محصول از بلوتوث نسخه ۵.۳، استاندارد وای-فای ۶ و همچنین شبکه ۵G پشتیبانی می‌کنند.

دوربین و کیفیت تصویر

گوشی ۱۳ اولترا شیائومی دارای دوربین بسیار کاربردی است که در خلق یک تصویر با کیفیت اصلا و ابدا ضعف فاحشی ندارد. شرکت شیائومی موفق شده تمام هر چهار دوربین را در رزولوشن ۵۰ مگاپیکسل توسعه دهد. جالب است بدانید که تجهیزات دوربین گوشی شیائومی همگی توسط کمپانی سونی ساخته شده است. دوربین اصلی در این گوشی چینی، ۱ اینچ از نوع IMX989 بوده که امتحانش را حسابی در گوشی ۱۲s اولترا شیائومی پس داده است. هر دو دوربین تله‌فوتو و اولترا واید موجود روی این مدل گوشی دارای سنسورهای IMX868 هستند.

با تمام این تفاسیر، تصویرهای گوشی سامسونگ مقداری از هم گسیخته به نظر می‌رسد. گوشی S23 اولترا از دوربین اصلی ۲۰۰ مگاپیکسل، دو لنز تله‌فوتو ۳x و ۱۰x به ترتیب ۱۰ مگاپیکسل و یک دوریبن اولترا واید ۱۲ مگاپیکسل بهره می‌برد. بنابراین، این مدل گوشی حداقل از جنبه‌ی مگاپیکسل، به شدت جالب به نظر می‌رسد. البته کیفیت تصویر در دو حالت ۳x و ۱۰x به شدت تفاوت دارد.

گوشی S23 اولترا

برای بررسی عملی کیفیت دوربین هر دو گوشی، تصمیم گرفتیم تنظیمات دوربین در هر دو گوشی را در حالت پیش‌فرض کارخانه‌ای ۱۲ و ۱۲.۵ مگاپیکسل تنظیم کنیم. در ادامه با تصاویری روبه‌رو می‌شوید که در دو حالت کم نور و پر نور ثبت شده‌اند و شما می‌توانید کیفیت دوربین هر دو گوشی را از این طریق بررسی کنید.

قبل از مقایسه حتما به این نکته دقت کنید که گوشی ۱۳ اولترا شیائومی در زمان این تست همچنان روی رام چینی کار می‌کند. بنابراین، کیفیت تصویر الزاما به معنای تفاوت در کیفیت رام نیست.

در زاویه‌های اولترا واید رقابت بین دو گوشی به شدت نزدیک است. با این حال، تصاویری که در شب گرفته شده‌اند، به خوبی نشان می‌دهد که سامسونگ چقدر دقیق‌تر روی کیفیت تصاویر کار کرده است. به زبان ساده، کنتراست تصویر در گوشی سامسونگ بیشتر بوده و همین مولفه منجر به خلق تصاویر جذابتر می‌شود. هر چند، میزان کنتراست بیشتر به عقیده‌ی برخی کارشناس‌ها یک نوع آرتیفکت یا اختلال تلقی می‌شود.

واضح است که دوربین اصلی هر دو مدل گوشی با دقت بسیار بالایی کار می‌کنند. با این حال، تصاویری که در شب ثبت شده‌اند بدون فعال‌سازی حالت شب گرفته شده است. با این حال، به خوبی واضح است که تصاویر مربوط به شب در گوشی سامسونگ، آسمان مقداری روشن‌تر از تصویر گوشی رقیب به نظر می‌رسد.

در بحث زوم، عملکرد هر دو گوشی به یکدیگر شبیه بوده و تفاوت معنی‌داری بین تصاویر مشاهده نشد. در زوم ۳x سامسونگ از لنزهای تله‌فوتو ۱۰ مگاپیکسل استفاده می‌کند، در حالی که گوشی شیائومی از لنز IMX868 پنجاه مگاپیکسل برای خلق تصاویر بهره می‌برد. بنابراین، جزئیات بیشتری در گوشی چینی در مقایسه با گوشی سامسونگ مشاهده می‌شود.

نرم افزار و آپدیت‌ها

این که چه نرم افزاری از پیش روی گوشی موبایل نصب شده، یک موضوع سلیقه‌ای به نظر می‌رسد. این موضوع درباره‌ی پوسته‌های اندرویدی نظیر One UI 5 و MIUI 14 هم صدق می کند. هر دو گوشی مبتنی بر نرم افزار اندروید ۱۳ توسعه یافته‌اند. هر دو نوع رابط طرفداران خاص خود را دارند و هر دو مورد، گزینه‌های سفارشی‌سازی متنوعی را ارائه می‌دهند. از همین بابت، همه چیز به نظر و سلیقه‌ی شما خلاصه می‌شود.

احتمالا رابط MIUI از دید بسیاری از کاربران چندان جالب نباشد؛ چرا که تبلیغات و اسپم‌های مختلفی در این مدل رابط به وضوح به چشم دیده می‌شود. متاسفانه، این رویه در گوشی ۱۳ اولترا شیائومی هم صدق می‌کند. البته در نسخه‌ی گلوبال با تبلیغات کمتری مواجه هستیم.

سامسونگ همچنین از جنبه‌ی تعبیه‌ی نسخه‌ی جدید اندروید در گوشی خود نمره‌ی خوبی را دریافت می‌کند. رابط سامسونگ در گوشی S23 اولترا سریع‌تر و مطمئن‌تر است. همچنین شما می‌توانید حداقل تا پنج سال به راحتی از پشتیبانی آپدیت‌های امنیتی بهره‌مند شوید. این موضوع درباره‌ی گوشی شیائومی هم صدق می‌کند و بین سه الی پنج سال به خوبی می‌توانید از جدیدترین بسته‌های به‌روز رسانی سیستم عامل و آپدیت‌های امنیتی بهره‌مند شوید.

باتری و شارژدهی

هر دو گوشی از باتری قدرتمند ظرفیت ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت استفاده و از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند. با این اوصاف، تفاوت در بخش باتری به سرعت شارژ در این دو مدل گوشی ارتباط دارد.

سامسونگ همچنان می‌تواند ۴۵ وات به نسبت کند را مدیریت کند، در حالی که شیائومی کندتر از ۱۲۰ وات موجود در شیائومی ۱۳ پرو را ارائه می‌کند، اما همچنان مدل اولترا را به سرعت شارژ حیرت انگیز ۹۰ وات مجهز کرده است. حتی شارژ بی‌سیم در گوشی شیائومی ۵۰ وات، سریع‌تر از سرعت شارژ سیمی سامسونگ است. هر دو گوشی از قابلیت شارژ معکوس بی‌سیم پشتیبانی می‌کنند اما این مورد در گوشی موبایل شیائومی سریع‌تر انجام می‌شود. نکته‌ی جالب دیگر در این مسئله خلاصه می‌شود که شیائومی شارژر را در داخل جعبه‌ی گوشی بسته‌بندی می‌کند، اما شرکت سامسونگ تن به این کار نمی‌دهد و شارژر را باید جداگانه تهیه کرد.

گوشی S23 اولترا سامسونگ در یک بازه زمانی ۲۰ دقیقه‌ای، ۵۰ درصد شارژ می‌شود و شارژ کامل، تقریبا سی دقیقه به زمان نیاز دارد. فرایند شارژ در گوشی شیائومی هم تقریبا به همین منوال و با مدت زمان کمتری انجام می‌شود.

گوشی S23 اولترا

قیمت و موجودی

در ابتدای مطلب به این موضوع اشاره کرده‌ایم که گوشی S23 اولترا سامسونگ در سه فضای ذخیره‌سازی ۲۵۶ گیگابایت، ۵۱۲ گیگابایت و ۱ ترابایت به فروش می‌رسد. ظرفیت‌های ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت گوشی موبایل در هفته اول آذر سال ۱۴۰۲ به ترتیب تقریبا ۴۸ و ۵۷ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند و نسخه یک ترابایت موجود نیست. این موضوع در حالی است که گوشی ۱۳ اولترا شیائومی در دو ظرفیت رم متفاوت و چند مدل فضای ذخیره‌سازی متفاوت برای خرید موجود است. گوشی ۱۳ اولترا ۱۲ گیگابایت رم با فضای ذخیره‌سازی ۲۵۶ گیگابایت در زمان نگارش این مطلب تقریبا ۴۸ میلیون تومان بوده، در حالی که گوشی ۱۳ اولترا ۱۶ گیگابایت با فضای ذخیره‌سازی ۱ ترابایت ۵۵ میلیون تومان قیمت دارد.

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy S23 Ultra دو سیم کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 12 گیگابایت - ویتنام

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy S23 Ultra دو سیم کارت ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت و رم ۱۲ گیگابایت - ویتنام

۳ %
۵۰,۹۰۰,۰۰۰
۴۹,۴۹۰,۰۰۰ تومان
مشاهده و خرید

با یک مقایسه‌ی ساده می‌توان به این موضوع پی برد که قیمت گوشی شیائومی بیست الی سی درصد ارزان قیمت‌تر از گوشی سامسونگ به نظر می‌رسد. هر چند، کاربران کمتری تمایل دارند گوشی با فضای ۱ ترابایت تهیه کنند؛ چرا که فضای ذخیره ۲۵۶ گیگابایت برای کاربران عادی کافی خواهد بود.

کدام مدل گوشی بهتر است؟

در این مطلب تلاش کرده‌ایم از جنبه‌های مختلف دو گوشی پرچم‌دار فعلی را مقایسه کنیم. هر دو گوشی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند، اما اگر اولویت شما از خرید یک گوشی با کیفیت، پردازش فعالیت‌های سنگین و تجربه‌ی بازی‌های موبایل با بالاترین کیفیت ممکن هستید، خرید گوشی S23 اولترا سامسونگ را می‌توان توصیه کرد. در غیر این صورت، گوشی ۱۳ اولترا شیائومی از جنبه‌ی باتری و کیفیت تصاویر در حالت شب قطع به یقین شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

اگر اولویت خاصی برای خرید یک گوشی پرچم‌دار ندارید، چرا به سراغ گزینه‌ی ارزان‌تر نمی‌روید؟ گوشی موبایل ۱۳ اولترا شیائومی با قیمت به مراتب کمتری نسبت به رقیب خود در حال حاضر در سطح بازار برای خرید موجود است. البته برای خرید گوشی S23 اولترا سامسونگ به این نکته حتما دقت کنید که باید شارژر مخصوص گوشی را جداگانه تهیه کنید؛ به این دلیل که کمپانی سامسونگ شارژر را در این مدل گوشی در داخل جعبه بسته‌بندی نمی‌کند. با این اوصاف، با بررسی محصولات مختلف S23 در دیجی کالا می‌توانید پک گوشی به علاوه شارژر را تهیه کنید تا بدون دغدغه‌ بتوانید از گوشی خود از همان ابتدا استفاده کنید.

منبع: nextpit

  • مقایسه شیائومی ۱۳T و ۱۳T پرو؛ تفاوت‌های کم اما مهم!

نوشته مقایسه گوشی S23 اولترا و ۱۳ اولترا شیائومی؛ کدام را باید بخریم؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

مشاهده این خبر در سایت مرجع