هواوی چگونه می‌تواند بدون گوگل دوام بیاورد؟

منبع :  مرجع سخت افزار دسته بندی : دانش و فناوری کد خبر : 588817 1 هفته قبل 73

ایالات متحده یک بازیگر اصلی در فضای فناوری است و صاحب برخی از بزرگترین برندهای فناوری مانند گوگل، متا، مایکروسافت، آمازون و اپل است. تصور دستگاه‌های تلفن همراه بدون شراکت با این برندها، به‌ویژه گوگل، سخت است. هواوی در حال حاضر با شکستن همه موانع این کار را انجام میدهد. اما چگونه؟ در این پست همه چیز را درمورد اینکه چگونه هواوی می‌تواند بدون گوگل دوام بیاورد، با شما به اشتراک می‌گذاریم.

هواوی یکی از سه فروشنده برتر گوشی‌های هوشمند در سراسر جهان در سال 2019 بود. در واقع، فروش این شرکت در بسیاری از گزارش‌های فصلی سال‌های 2018 و 2019 از اپل پیشی گرفت. کسب‌و‌کار گوشی.های هوشمند هواوی در این مدت در اوج خود بود و پس از آن دولت ایالات متحده ضربه بزرگی به این شرکت چینی وارد کرد: محدودیت کار با هر سازمانی که در ایالات متحده فعالیت می‌کند.

در ماه مه 2019، دولت ایالات متحده به رهبری دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، اعلام کرد که هواوی و چندین شرکت چینی دیگر اکنون در «Entity List» قرار دارند. این بدان معناست که گوشی‌های جدید هواوی دیگر نمی‌توانند با برنامه‌های متعلق به گوگل مانند یوتیوب، گوگل مپس و گوگل درایو عرضه شوند. به عبارت دیگر، آنها نمی توانند با هیچ شرکت دیگری که در کشور فعال است کار کنند.

هواوی چگونه می‌تواند بدون گوگل دوام بیاورد؟

فروش گوشی‌های هوشمند هواوی پس از رسیدن به رکوردهای بالا، پس از ممنوعیت کاهش شدیدی را تجربه کرد. ناتوانی در نصب اپلیکیشن‌های متعلق به گوگل ضربه بزرگی بود، اما محدودیت‌ها در فناوری‌های پیشرفته 5G به همان اندازه برای دستگاه‌های پیشرفته آن‌ها مضر بود.

ظهور هواوی

سه ماه پس از ممنوعیت Entity List، هواوی در کنفرانس توسعه‌دهندگان افتتاحیه خود در آگوست 2019 از HarmonyOS رونمایی کرد. این شرکت فاش کرد که از سال 2012 روی آن کار کرده است. هواوی تا سپتامبر 2020، زمانی که از HarmonyOS 2.0 رونمایی کرد، HarmonyOS را به‌عنوان یک سیستم‌عامل تلفن همراه معرفی نکرد.

در جولای 2021، سری هواوی P50 به عنوان اولین گوشی‌های دارای سیستم‌عامل هارمونی رونمایی شد. این امر موفقیتی بزرگ برای هواوی بود، اما این تلفن از پشتیبانی 5G برخوردار نبود.

هواوی به همین جا بسنده نکرد و منتظر پایان تحریم‌های آمریکا بود. در عوض، بر ساخت یک کارخانه ساخت تراشه داخلی متمرکز شد. در 29 آگوست 2023، این شرکت Kirin 9000S را معرفی کرد: اولین تراشه کاملاً داخلی هواوی با پشتیبانی از 5G. این پاسخ هواوی به ایالات متحده بود که می‌تواند تراشه‌های خود را بدون حمایت غرب توسعه دهد.

هواوی میت 60 و میت 60 پرو اولین گوشی چ‌هایی بودند که تراشه Kirin 9000S را دریافت کردند. بیش از 30 میلیون دستگاه از این گوشی‌های پرچمدار فروخته شدند.

رشد نرم‌افزار هواوی

اگرچه اپلیکیشن گالری هواوی از سال 2011 در چین وجود دارد، اما توسعه سریع آن پس از ممنوعیت ایالات متحده آغاز شد تا آن را به بهترین جایگزین برای فروشگاه گوگل پلی تبدیل کند. در مارس 2021، هواوی AppGallery بیش از 530 میلیون کاربر فعال داشت که در اکتبر 2022 به 580 میلیون نفر افزایش یافت.

در جریان رویداد معرفی HarmonyOS 3 در جولای 2022، هواوی فاش کرد که اکوسیستم HMS تقریباً 1.6 میلیون توسعه‌دهنده جهانی دارد که اکنون از 5.4 میلیون نفر عبور کرده است.

HarmonyOS کاملاً مستقل از اندروید نیست. هنوز هم تا حدودی از پروژه متن‌باز اندروید (AOSP) استفاده می‌کند. برای روشن‌شدن موضوع، هواوی همچنان می‌تواند از AOSP استفاده کند، زیرا منبع‌باز است اما نمی‌تواند از سرویس‌های موبایل گوگل (GMS) استفاده کند.

با این حال، غول چینی در حال حاضر روی مرحله دوم توسعه HarmonyOS – HarmonyOS Next کار می کند که کاملا مستقل از سیستم‌عامل اندروید خواهد بود و حتی اجازه بارگذاری جانبی برنامه‌های اندروید را نمی‌دهد، که در حال حاضر با HarmonyOS امکان پذیر است. این امر توسعه‌دهندگان برنامه را مجبور می کند تا نسخه‌های مخصوص HarmonyOS را ایجاد کنند.

جایگزین‌های هواوی برای گوگل اپلیکیشن‌های

هواوی جایگزین‌هایی برای اپلیکیشن‌های گوگل ایجاد کرده است که به رشد این شرکت در بازار رقابتی گوشی‌های هوشمند کمک می‌کند.

  • برنامه گوگل: دستیار هواوی
  • گوگل Duo: زوم، اسکایپ
  • گوگل فوتوز: گالری هواوی، هواوی کلود
  • جیمیل: برنامه ایمیل هواوی
  • گوگل مپس: Here We Go Maps
  • یوتیوب: از وبسایت آن در یک مرورگر استفاده کنید
  • گوگل درایو: هواوی کلود
  • گوگل کروم: مرورگر هواوی
  • گوگل Docs/Sheets/Slides: مایکروسافت آفیس
  • گوگل پلی: هواوی AppGallery

به طور خلاصه، هواوی برای زنده‌ماندن از تحریم ایالات متحده و رقابت با غول‌های فناوری آمریکایی، کار فوق‌العاده‌ای در ساخت کارخانه تولید تراشه داخلی و HarmonyOS انجام داده است. HarmonyOS Next حرکت بزرگ بعدی هواوی است که مقایسه آن با سیستم‌عامل اندروید جالب خواهد بود.

  • هواوی از 4 گوشی‌ پرچمدار سری Pura 70 با طراحی جدید رونمایی کرد
  • تراشه Kirin 9010 هواوی بابهبودهای جزئی معرفی‌ شد
  • تعداد اپلیکیشن های بومی در HarmonyOS به 4000 رسید
  • لپتاپ هواوی میت بوک ایکس پرو 2024 تنها 980 گرم وزن دارد
مشاهده این خبر در سایت مرجع