کنسول PS5 Pro حقیقت دارد و توسعه‌دهندگان مشغول ساخت بازی برای آن هستند

منبع :  مرجع سخت افزار دسته بندی : دانش و فناوری کد خبر : 588436 1 هفته قبل 137

شرکت «سونی» (Sony) قصد دارد در اواخر امسال، کنسول PS5 Pro را روانه بازار کند؛ بنابراین، این شرکت از توسعه‌دهندگان می‌خواهد بازی‌ هایشان را برای این کنسول آماده کنند. گفتنی است مدل PS5 Pro از قابلیت «رهگیری پرتو نور» (Ray-Tracing) پشتیبانی می‌کند.

شرکت Sony آماده است که نسخه قوی‌تر کنسول PS5 را در اواخر سال جاری منتشر کند. رسانه‌های خبری قبلاً جزئیاتی از مشخصات فنی کنسول PS5 Pro را فاش کردند. اکنون این رسانه‌ها می‌گویند «سونی» از توسعه‌دهندگان درخواست کرده که بازی‌هایشان را مطابق کنسول جدید و با قرارگیری قابلیت Ray-Tracing تولید کنند.

مدل «پلی استیشن 5 پرو» با نام رمزی Trinity مجهز به یک پردازنده گرافیکی قدرتمندتر و حالت پردازنده هسته‌ای کمی سریع‌تر است. هدف اصلی کنسول PS5 Pro، پردازش کردن بازی‌ها با کمک قوی‌ترین سیستم «رهگیری پرتو نور»، بالاترین نرخ فریم و رزولوشن برای برخی از عناوین خواهد بود. به نظر می‌رسد «سونی» توسعه‌دهندگان را تشویق می‌کند تا از ویژگی‌های گرافیکی مانند «ری-تریسینیگ» با PS5 Pro استفاده کنند.

گفتنی است برخی از بازی‌ها از برچسب PS5 Pro Enhanced برای نمایش «پیشرفته‌ترین امکانات» بهره خواهند برد. طبق تازه‌ترین اسناد، Sony انتظار دارد که پردازش گرافیکی در PS5 Pro «حدود 45 درصد سریع‌تر از پلی استیشن 5 معمولی» باشد. پردازنده گرافیکی PS5 Pro بزرگ‌تر خواهد بود و از حافظه سیستم سریع‌تری برای کمک به بهبود «ری-تریسینگ» در بازی‌ها استفاده می‌کند. ناگفته نماند «معماری ری-تریسینگ قدرتمند‌تر» برای کنسول PS5 Pro از سرعت سه‌برابر بهتر از کنسول اصلی برخوردار می‌شود.

پروژه «ترینیتی» یک نسخه ارتقاِءیافته «پلی استیشن 5» است. سونی انتظار دارد توسعه‌دهندگان بازی یک بسته واحد داشته باشند که از هر دو کنسول PS5 و PS5 Pro پشتیبانی می‌کند و بازی‌های موجود می‌توانند برای عملکرد بالاتر متصل شوند.

شایان ذکر است توسعه‌دهندگان می‌توانند کیت‌های تست را در حال حاضر سفارش دهند و سونی می‌خواهد هر بازی که در ماه آگوست گواهینامه دریافت می‌کند، با PS5 Pro سازگار باشد. رسانه «اینسایدر-گیمینگ» (Insider-Gaming) ابتدا مشخصات کامل PS5 Pro را گزارش کرد و نشان داد که این کنسول قرار است در تعطیلات سال 2024 روانه بازار شود.

کنسول جدید PS5 Pro همچنین تغییرات قابل‌توجهی در بخش حافظه رم برای توسعه‌دهندگان بازی‌های کامپیوتری ایجاد کرده است. حافظه استاندارد PS5 با سرعت 448 گیگابایت بر ثانیه کار می‌کند؛ اما سونی این میزان را با 28 درصد افزایش به 576 گیگابایت بر ثانیه در PS5 Pro می‌رساند. به نقل از شرکت ژاپنی، از آن‌جایی که سیستم حافظه RAM در PS5 Pro کارآمدتر است، «افزایش پهنای باند ممکن است از 28 درصد فراتر رود».

بازی برای کنسول PS5 Pro

جزئیات تکمیلی کنسول PS5 Pro؛ انتظار کاربران برای اجرای بازی GTA VI روی دستگاه جدید سونی

خبر خوب دیگر «سونی» این است که توسعه‌دهندگان دسترسی بیشتری به حافظه کلی سیستم خواهند داشت. بازی‌ها می‌توانند از 1.2 گیگابایت حافظه اضافی در PS5 Pro استفاده کنند، به نحوی که در مجموع 13.7 گیگابایت در مقایسه با 12.5 گیگابایت حافظه اختصاص داده شده به بازی‌های روی PS5 اصلی است.

افزایش سرعت و تخصیص حافظه «امکان دارد» برای حمایت از قابلیت جدید Spectral Super Resolution (PSSR) برای کنسول مذکور مفید باشد. این قابلیت، نقطه مقابل DLSS «انویدیا» (NVIDIA) یا FSR AMD برای بهبود نرخ فریم و کیفیت تصویر در کنسول PS5 Pro لحاظ می‌شود. شرکت Sony یک «معماری سفارشی برای یادگیری ماشین» روی PS5 Pro ساخته است که از 300TOPS محاسبات 8 بیتی پشتیبانی می‌کند.

این معماری جدید از راه‌حل سفارشی بهبود مقیاس PSSR سونی پشتیبانی می‌کند که برای جایگزینی اجرای موقتی ضد آلیاسینگ یا افزایش نمونه‌سازی بازی طراحی شده است. Sony خاطرنشان می‌کند که «ورودی ها کاملاً شبیه DLSS یا FSR هستند» و پشتیبانی کامل HDR در آن گنجانده شده است. این پشتیبانی به حدود 250 مگابایت حافظه نیاز دارد؛ به همین علت است که تخصیص حافظه در PS5 Pro باید در اینجا کمک کند. Sony می‌گوید حدود 2 میلی‌ثانیه تأخیر در ارتقاء یک تصویر 1080p به 4K وجود دارد و این شرکت در تلاش است تا قدرت رزولوشن را با 8K و با سرعت تاخیر کم‌تر برساند.

در صورت آماده‌سازی سریع توسعه‌دهندگان جهت ساخت بازی برای کنسول PS5 Pro، انتظار می‌رود شرکت Sony محصول تازه خود را در تعطیلات کریسمس روانه بازار کند. گویا «سونی» از همان پروسه توسعه مدل‌های پیشرفته کنسول PS4 استفاده کرده است؛ چراکه ابتدا مدل Slim عرضه شد و اکنون نوبت به مدل Pro رسیده است. باید منتظر ماند و دید که بازی مورد انتظار GTA VI از قابلیت‌های گرافیکی کنسول PS5 Pro استفاده خواهد کرد یا خیر.

  • تاریخ عرضه بازی One Piece Odyssey برای کنسول سوییچ مشخص شد
  • فیلم‌برداری فیلم سینمایی Minecraft به اتمام رسید
مشاهده این خبر در سایت مرجع