تداخل اینترنت 5G و خدمات Starlink اتفاق افتاده است

منبع :  مرجع سخت افزار دسته بندی : دانش و فناوری کد خبر : 268120 1 سال قبل 398

شرکت اینترنتی ماهواره ای Starlink ایلان ماسک در مسیر برخورد با 5G است. چگونه؟ ظاهرا مقاله‌ای توسط شرکت اسپیس ایکس منتشر شده که در آن اشاره می‌کند که تداخل اینترنت 5G و خدمات Starlink قطعی است و خدمات استارلینک را غیرقابل استفاده می‌کند و به خوبی هم درباره آن توضیح داده است.

  • اخراج کارمندان منتقد ایلان ماسک در شرکت اسپیس ایکس
  • موشک های اسپیس ایکس در سال 2021 بیش از 100 فرود موفق داشتند

اسپیس ایکس که شبکه ماهواره‌ای Starlink را در اختیار دارد و اداره می‌کند، در یک مقاله جدید و تند که این هفته منتشر شد، استدلال می‌کند که تلاش‌های ارائه دهنده خدمات تلویزیونی Dish برای باز کردن طیف 12 گیگاهرتز هم برای استفاده از ماهواره و هم برای شبکه تلفن همراه 5G دیش، منجر به تداخل یا بهتر بگوییم، مزاحمت می‌شود که در نتیجه آن محصولات Starlink یا بهتر است بگوییم همان اینترنت بسیار سریع و ماهواره‌ای آن را “غیرقابل استفاده” می‌کند. ماهواره‌های Starlink اسپیس‌ایکس در حال حاضر برای ارائه خدمات downlink در ایالات متحده به باند 12 گیگاهرتز متکی هستند.

اسپیس ایکس در تحلیل خود مدعی شده است که مقداری «تداخل مضر از سرویس تلفن همراه زمینی» (یعنی شبکه 5G شرکت مخابراتی دیش) در باند طیف 12.2 تا 12.7 گیگابایت هرتز در حدود 77 درصد مواقع رخ می‌دهد. این شرکت ادعا می‌کند که این تداخل می‌تواند منجر به قطع کامل Starlink در 74٪ مواقع شود. از دیدگاه اسپیس ایکس، تلاش‌های لابی شرکت دیش به طور بالقوه خطری برای کسب و کار Starlink در بازارهای خاص ایجاد می‌کند. از سوی دیگر، دیش قبلاً گفته بود باز کردن 12 گیگاهرتز به 5G نشان‌دهنده یک “برد-برد” برای همه طرف‌های درگیر ماجرا است. جف بلوم در همین رابطه در سال گذشته به Fierce Wireless گفت:

«ما خواهان همزیستی هستیم. ما معتقدیم که همزیستی امکان پذیر است. ما می‌خواهیم از خدمات ماهواره‌ای خود محافظت کنیم.»

برای کسانی که نمی‌دانند این وسط چه اتفاقی افتاده، اسپیس ایکس حدود 2700 ماهواره Starlink را به مدار پایین زمین پرتاب کرده است و بیش از 400000 مشترک در سرتاسر جهان دارد و برای اولین بار سرویس اینترنت خود را در اکتبر 2020 راه اندازی کرد. ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس گفته است که امیدوار است این تعداد را افزایش دهد. تعداد 42000 ماهواره در فضا طی چند دهه جدید، با هدف نهایی کمک به آنلاین کردن تقریباً یک سوم جمعیت جهان که هنوز دسترسی به اینترنت ندارند. با این حال، در حال حاضر، SpaceX بیشتر اینترنت غیرقابل اعتمادی را برای ساکنان روستایی آمریکا به ارمغان می‌آورد. شرکت ایلان ماسک می‌گوید که تلاش‌های شرکت Dish برای گنجاندن 5G در باند 12 گیگاهرتز می‌تواند این برنامه‌ها را مختل کند.

تداخل اینترنت 5G و خدمات Starlink اتفاق افتاده است

دیش گفت که “مهندسین متخصص” شرکت در حال حاضر در حال ارزیابی ادعاهای SpaceX هستند. کمیسیون ارتباطات فدرال، که استفاده از طیف بی سیم را کنترل می‌کند، بلافاصله به درخواست خبرگزاری Gizmodo و SpaceX بلافاصله به درخواست خبرگزاری Gizmodo برای اظهار نظر پاسخ نداد.

تحلیل‌های پرشور این شرکت در پاسخ به گزارش قبلی جداگانه‌ای است که توسط ارائه‌دهنده اینترنت بی‌سیم RS Access انجام شده بود، که SpaceX ادعا می‌کند شامل «خطاهای فاحش» و «فرض‌های اشتباه» متعددی است که تصویری از تداخل کمتر شدید تلفن همراه را نشان می‌دهد. SpaceX ادعا می‌کند که تجزیه و تحلیل خود را با استفاده از روش مشابه آن مطالعه انجام داده است، “اما با استفاده از مفروضاتی که واقعیت را منعکس می‌کند و چندین خطای آشکار را تصحیح می‌کند.” شرکت اسپیس ایکس در این رابطه می‌گوید:

«حتی با وجود این مفروضات بسیار مطلوب، تجزیه و تحلیل به وضوح نشان می‌دهد که معرفی یک سرویس تلفن همراه در باند ۱۲ گیگاهرتز با سرویس‌هایی که قبلاً تخصیص داده شده و در باند کار می‌کنند تداخل می‌کند و خدمات ماهواره‌ای نسل بعدی به آمریکایی‌ها در سراسر کشور را مختل می‌کند».

مدیر ارشد SpaceX در این رابطه گفته است:

“این تجزیه و تحلیل آنچه را که باید بصری باشد تأیید می‌کند. اینکه یک شبکه زمینی پرقدرت می‌تواند هر کسی را که از تجهیزات با حساسیت بالا استفاده می‌کند منفجر کند که مصرف کنندگان ماهواره باید از آنها برای دریافت سیگنال‌هایی استفاده کنند که با کمیسیون و محدودیت‌های قدرت بین المللی در ارسال‌های downlink ماهواره‌ای مطابقت دارد. در نتیجه، تعداد بسیار کمتری از آمریکایی‌ها می‌توانند با استفاده از سرویس‌های ماهواره‌ای نسل بعدی متصل شوند و آنهایی که باقی می‌مانند، خدمات ضعیف و قطعی شبکه منظم را تجربه خواهند کرد.»

استارلینک تنها برای حدود سه سال ماهواره‌هایی داشت که در فضا شناور بودند، اما در حال حاضر به دلیل شروع درگیری با ISPها به شهرت رسیده است. سال گذشته، مجموعه ای از ارائه دهندگان پهنای باند روستایی که تحت انجمن ملی تعاونی برق روستایی متحد شدند، این سوال را مطرح کردند که آیا Starlink واجد شرایط دریافت بودجه فدرال از FCC است یا خیر. این شرکت‌ها شک داشتند که آیا اسپیس ایکس واقعاً می‌تواند سرعت و عملکردی را که تبلیغ می‌کرد برآورده کند یا خیر.

هرکسی که در حال حاضر سرمایه‌گذاری‌های ایلان ماسک را دنبال می‌کند، احتمالاً ادعای مرتبط با عملکرد یا ضرب‌الاجل‌ها را با یک دانه، یا شاید یک تکان‌دهنده کامل نمک توجیه می‌کند. با این حال، در حالی که برخی از مفسران مشتاق، Starlinks را به‌عنوان ناقوس مرگ ارتباطات سنتی تمجید می‌کنند، ماسک در حال حاضر، لحن به‌طور شگفت‌آوری محتاطانه‌تری اتخاذ کرده است و در عوض می‌گوید Starlink می‌تواند مکملی برای 5G و شبکه کابل فیبر زمینی باشد.

در مورد تداخل احتمالی 5G، تشخیص اینکه آیا تحلیل‌های SpaceX یا Dish به واقعیت نزدیک‌تر هستند یا خیر، دشوار است.

مشاهده این خبر در سایت مرجع